Kartritar´n; sa:Det är väl just när man skall vara i "snårskogen" som det blir problem, med värmen. Här möts ju två oförenliga behov, att inte bli för varm och skydd mot skogens växter och kryp.
Jag har inte upplevt att detta varit något omöjligt problem tidigare år, men i år!!
Aldrig har skogarna i Sv Sverige varit så fulla av knott, flugor och framförallt blinningar och bromsar.
Det har i princip varit omöjligt att arbeta under vissa veckor pga frontalanfall från bestarna.
Enda lösningen att ta till som vi kommit på har varit: tät klädsel, men då har svetten sprutat och ännu mer bromsar har anfallit, vilket medfört mer kläder osv.
Hur skall man lösa detta, nu är det över för i år, men det blir fler Juni-juli
Precis som du skriver är det ett elände men det gäller att ha kläder som gör att man kan fortsätta trots att man dryper av svett, dvs inte bomull. Den klädsel som jag beskrivit ovan är det som funkat bäst för mig varma dagar på kalhyggen och i röjningsskog när det är fullt med mygg, knott, bromsar och aggresiva grenar. Hänger man skjortan över passagerarstolen i bilen med ryggen framåt hinner ofta ACn blåsa den lite torr till nästa stopp, om man som jag åker lite bil då och då mellan arbetspassen.
/A