Hur klär man sig rätt egentligen?

Och jag förstår inte denna vurm för skaljackor. Om det inte regnar så är *alla* skalkläder onödigt täta.

Det beror väl på vad man kallar skal? Mig veterligen finns det inte nån fastställd definition. För mig är skaljacka antingen en vindjacka (om det inte regnar) eller regnjacka (om det regnar).

Poängen med "skal" är att det har en väldigt begränsad isolerande förmåga, men det skyddar mot vind och vatten.

Det är därför man använder det som en "komponent" tillsammans med isolerande mellanlager.

Skaljacka är alltså en "funktion", inte ens viss typ av plagg.

Kavajen är en jobbar fiberpälströja med tumgrepp o förlängd rygg samt skuren så stor att man kan jobba i den.
Ytvallor vax på trälaggar samt slätt plastsulade skidor.

go tur
Hah, ok, då tror jag nog att min gamla helly-hansenfiberpälsjacka kan duga. Ett lysande plagg :).

Har dock aldrig vaxat mina tegsnäsare, de är rödsulade och brukar bara få sig lite linolja när de ställs i förråd på vårkanten.

Ett förtydligande angående lager på lager principen även kallad flersiktsprincipen.

Lager 1 - Baslager (Innerskikt)- skall hålla huden torr genom att transportera bort fukt.Exempel underställ av tex syntet, ylle, silke

Lager 2 -Isolationslager (Mellanskikt)- Värmelager skall isolera genom att binda mycket luft samt transportera ut fukt. Tänkbara material: Ylle, fleece, dun.

Lager 3 - Skallager (Ytterskikt)- Skall utgöra ett skydd mot vind och yttre väta. Bör även ha ventilationsmöjligheter för att ventilera ut fukt som svett.

Viktigt att notera är att ett lager är inte lika med ett plagg utan skall ses som en funktion. Ett klädesplagg kan utgöra flera lager t.ex. en fodrad jacka kan vara både skallager och isoleringslager. Samtidigt kan flera klädesplagg bäras för att uppfylla en "lager"-funktion t.ex. att 2 tunnare fleece tröjor bärs som isolationslager istället för en tjock tröja (vilket ger mer flexibilitet för anpassning). Vidare är det viktigt att påpeka att inte alla lager måste bäras alltid, bara de som behövs. Dessutom kan lagernas beståndsdelar variera mellan årstiderna, klimatzon och aktivitet. t.ex. kan man sommartid välja ett syntet underställ av tunnare tjocklek (50-100g/m2) medan vintertid välja ett tjockare underställ t.ex. ett ullfrotté (200g/m2)

Ibland talar man även om förstärkningsplagg vilket är plagg bärs vid stilla aktivitet. Dessa plagg kan bäras både innanför och utanför skallagret. exempel Dunjacka, extra tröja, mössa.

Efter all denna teori är det dags för lite konkreta exempel.
Sommartid
Baslager - kalsong/trosa (syntet), tunna strumpor, kortärmad tröja (syntet)
Isolationslager - oftast inte nödvändigt sommar tid
Skallager - vandringsbyxor (bomull,halvsyntet) och en skjorta.
Förstärkningsplagg - Regnställ, varm tröja, mössa

Vinter
Baslager - kalsong/trosa (syntet), tunna strumpor, kortärmad tröja (syntet)
Isolationslager - långkalsong(syntet/ull), underställtröja(syntet/ull), mössa, tjockstrumpor
Skallager - skalbyxor (bomull,halvsyntet,"texmex") och skaljacka(bomull,halvsyntet,"texmex").
Förstärkningsplagg - Varm tröja, pälsmössa,balaclava, halsduk, dunjacka

Kläder skall ses som ett system där varje plagg är ett del för att säkerställa att du får ett behagligt klimat. När man sedan funderar över kläder för friluftsliv, kommer även andra faktorer in som vikt, packbarhet, funktioner, flexibilitet, pris. Det är här erfarenheten kommer in, man får helt enkelt test vad som fungerar för en själv.

Senast ändrad:
Jag är förvisso en varm person av mig, men jag var ute en sväng i helgen. Det var runt åtta grader, mulet och inte mycket vind i skogen.

När jag gick hade jag ett par byxor från Itab, en underställströja i ull, en löparjacka och ett pannband på mig. Lagom temperatur för mig, kallare personer kanske vill komplettera med långkalsonger.
När det så var dags att plocka fram kaffetermosen så åkte en tunn fleecetröja på under löparjackan samt ett par tunna vantar från H&M. Vidare så hade jag ett sittunderlag och satte mig på en trädstam för att undvika att sitta direkt på den kalla marken eller en kall sten.

Det är alltså lager på lager principen som gäller, och den principen är just att man tar av och på efter behov, eller egentligen innan behov. Vänta inte tills du är för varm eller för kall. Men förhoppningsvis kan det bringa lite klarhet i hur många lager man behöver vid olika tillfällen.

Fler än en genosvett har påträffats ute i grönsakslådan. efter mycken dryck och plaggreglering har det gått mycket bättre. Trist bara när de inte har mer än våta bomullsplagg på sig.

Ja, my bad, jag läste in 'hard shell' i 'skal', många menar just det, försäljare *nästan* alltid/ väldigt ofta.
Men om det skyddar mot Vatten -regn, och inte bara för en stund, som ventile-jackor, så är det en 'hard-shell' och då står jag vid mitt tidigare inlägg.

Det beror väl på vad man kallar skal? Mig veterligen finns det inte nån fastställd definition. För mig är skaljacka antingen en vindjacka (om det inte regnar) eller regnjacka (om det regnar).

Poängen med "skal" är att det har en väldigt begränsad isolerande förmåga, men det skyddar mot vind och vatten.

Det är därför man använder det som en "komponent" tillsammans med isolerande mellanlager.

Skaljacka är alltså en "funktion", inte ens viss typ av plagg.

Då jag är ute och det är under nollan kör jag ett tunnt merinounderställ underst på överkroppen, sedan en Patagonia R1, och en patagonia R2 på denna och sedan skaljacka som går att ventilera.

Tar av mig R2an om det blir för varmt och det inte går att ventilera via jackan. en extremt skön, men dock kostsam stil.

Jag använder

1 Underställ
2 mellanunderställ
3 Tjockfleece eller Gtex/windstopper overoll fodrad som tjockfleece med Thinsulate
4 Goretex skal

1 och 2 kan man ha på iaf nedanför -5 och vid rörelse mot -20,-25 tillsammans med gtexskalet

Är det +5 och -5 vid rörelse och så , bara lager 1 och gtex skalet.

Vid stillastående aktiviter så körs lager 3 också med gtex skalet och då är det ok bortanför -25.

Att röra sig i -25 med alla lager går inte , blir för varmt - bra kombo.

Skalar man inte av när man börjar svettas i kyla så blir det problem

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Hur klär ni er för att klara "hettan"? Kläder 36
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Mathew Vart kan man köpa Värmetröja 90? Kläder 13
d-b Rena skidkläder man kan silvertape:a? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
realout Vattentätt kvalitetstyg, kan man köpa det? Kläder 4
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Var får man tag i ylleskjortor ? Kläder 19
Var kan man köpa Barbour oljerockar billigt Kläder 5
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
Vandrare Bomull/polyester - formar sig tyget alls? Kläder 1
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg