Jag har fått problem en gång (jo jag blev blöt i håret) när det var vågor som inte var så imponerande.
Då var det gamla vågor (dyningar) plus nyare vågor som var på väg att öka i våghöjd. Sammantaget så var det inget stort problem. De var relativt långa och höjden inget problem i sig. dock var riktningen inte den bästa, sned medsjö, kanske 45 grader.
Det första problemet var väl möjligen att när det finns olika vågor så blir det överlagrade vågor som ibland sammanfaller till överraskande besvärliga.
Det verkliga problemet var dock att jag paddlade längs en brant klippstrand, och det blev mycket effektiva reflexvågor, i nån slags sned medsjö från andra sidan.
Summasummarum var ett system av vågor som var nästan omöjiligt att hålla reda på och förutse, samt att det då och då kom vågor som var lite överraskande för att de var en förstärkning av flera samverkande vågor.
Jag gick runt och det var oerhört irriterande (Lat: N 58º 44' 38.09"
Long: E 17º 52' 33.46" på ett ungerfär), men jag kunde ju med viss förvåning konstatera att kamraträddning gick utmärkt bra. I någon mån fick man väl passa på när det inte kom stora vågor.
Ingen som hade stått på stranden skulle antagligen ha blivit särskilt imponerade, vågorna var ju inga såna där fräcka varianter som gör att man får lust att surfa, utan såg nog från land rätt harmlösa ut. Medelhöjden på dessa vågor var kanske under en meter.
Jag hade antagligen klarat mig bättre om jag paddlat dubbelt så långt från stranden, eftersom just reflexvågor enligt min erfarenhet brukar vara jobbigast.