Hur går det med stripbyggen i stugorna?

Börjar nog bygga min andra och eventuellt tredje najad frammåt våren när det blivit varmt nog att jobba i garaget. En är ett beställningsjobb av en förkortad najad (5,4m) och den andra blir eventuellt en ny till mig själv av den nya smalare varianten.
Byggde en najad för tre år sedan som jag paddlat mycket sedan dess och är mycket nöjd med.
Känns ganska lätt att börja nu när spantmallar m.m. finns och alla "lös det själv"-konstruktioner sitter i huvudet.

skrinnare; sa:
Börjar nog bygga min andra och eventuellt tredje najad frammåt våren när det blivit varmt nog att jobba i garaget. En är ett beställningsjobb av en förkortad najad (5,4m) och den andra blir eventuellt en ny till mig själv av den nya smalare varianten.
Byggde en najad för tre år sedan som jag paddlat mycket sedan dess och är mycket nöjd med.
Känns ganska lätt att börja nu när spantmallar m.m. finns och alla "lös det själv"-konstruktioner sitter i huvudet.
TREDJE!!!!
Du måste vara mycket nöjd med din Najad, om du tänker dig att bygga en till, till dig själv och en till någon bekant!
Vad är det som du uppskattar mest med din kajak, bortsett från tillfredställelsen att ha gjort den själv ;-)

Mr Ardbeg; sa:
Mera träkajaker till folket ;-))

Kul med en stripbyggd vingpaddel, Mange...
Har du några bilder?

Min första stripbyggda vingpaddel är nästan klar :) Det återstår bara finjustering med sandpapper, en lager epoxy till och sen bara fernissa och kokt linolja. Jag är nöjd i och med att jag gjort detta efter eget huvud och sunt förnuft. Ska ordna bilder inom kort.
En grönlandspaddel hann jag med oxå, och påbörjat på en stormpaddel, sen får det fan räcka med paddlar och börja med kajaken Njord (av Thomasson), man vill inte står där vid strandkanten i sommar med massa paddlar och ingen kajak :D

Mr Ardbeg; sa:
skrinnare; sa:
TREDJE!!!!
Du måste vara mycket nöjd med din Najad, om du tänker dig att bygga en till, till dig själv och en till någon bekant!
Vad är det som du uppskattar mest med din kajak, bortsett från tillfredställelsen att ha gjort den själv ;-)
Tja... Att det blir en till lika dan som min nuvarande fast kortare är helt enkelt för att det är enkelt att återanvända spantmallar m.m. Spar i alla fall några timmars byggtid.
Jag hittade på en egen häftfri byggmetod som dock innebar lite mer arbete med spantmallarna, så det vore trevligt att kunna merutnyttja det arbetet.
Sedan är jag som sagt sugen på en smalare än den jag har då jag upplever den som gott och väl tillräckligt stabil, och därmed gärna offrar lite stabiltet för att få den mer lättdriven. Inte helt fel att ha två kajaker heller. Lättare att få med sällanpaddlande kompisar om man har en att låna ut och slipper jaga förbi en uthyrare varje gång.

Men vad jag uppskattar mest... Farten och surfegenskaperna är båda mycket trevliga på najad.

Leo_73; sa:
Mr Ardbeg; sa:
Mera träkajaker till folket ;-))

Kul med en stripbyggd vingpaddel, Mange...
Har du några bilder?

Min första stripbyggda vingpaddel är nästan klar :) Det återstår bara finjustering med sandpapper, en lager epoxy till och sen bara fernissa och kokt linolja. Jag är nöjd i och med att jag gjort detta efter eget huvud och sunt förnuft. Ska ordna bilder inom kort.
En grönlandspaddel hann jag med oxå, och påbörjat på en stormpaddel, sen får det fan räcka med paddlar och börja med kajaken Njord (av Thomasson), man vill inte står där vid strandkanten i sommar med massa paddlar och ingen kajak :D

Hur lägger man in en bild här????

Paddeln har en topp i mitten så dalar det ner åt båda sidorna för att går upp igen mot sidokanterna, men dock ingen kurva från paddelbladets början i skaftet till ytterkanten. Detta bara för att det var enklare bygge för mig som första gången försöker mig på det här. Vingpaddel? Det tror jag nog det lutar åt det hållet snarare än en grönlandspaddel. Efter provpaddling kan jag antingen vara nöjd eller så blir det brasved till nästa vandring.

Leo_73; sa:
Vingpaddel? Det tror jag nog det lutar åt det hållet snarare än en grönlandspaddel.
Den kan ju vara precis hur bra som helst. Det är inte det jag säger. Men, enligt de gängse sätten att tala om saken; den är nog knappast en vingpaddel. En shyrrans hembyggd plattpaddel är inte fy skam det heller.

(Och sen är det ju förstås upp till dig att kalla den vad du vill.)

olle11; sa:
Leo_73; sa:
Vingpaddel? Det tror jag nog det lutar åt det hållet snarare än en grönlandspaddel.
Den kan ju vara precis hur bra som helst. Det är inte det jag säger. Men, enligt de gängse sätten att tala om saken; den är nog knappast en vingpaddel. En shyrrans hembyggd plattpaddel är inte fy skam det heller.

(Och sen är det ju förstås upp till dig att kalla den vad du vill.)

Hähä jaja.. så platt är den inte som det verkar på bilden. Men vi har ju en djungel av paddlar så folk kallar dem det ena och det andra och det finns stora gråzoner mellan olika paddelblad, min är nog en av dem i gråzonen, haha

Då var det nära...
Jag var på vippen att testa kajaken i helgen, dock inte helt klar, men sjöduglig. Det fina var att våra bryggor som ligger på land låg i vattnet... Rejält högvatten beronende på is- och snösmältningen. Hade varit kanon att göra en bekväm bryggstart från låg brygga, men idag när jag var ner och kollade så hade vattnet "dragit"
Vi får se om det blir et försök ändå eller om jag skall göra den helt klar först, med fernissa och linor (ungefär det som är kvar... plus lite småprylar ;-))

Är ni fler på G?

Lite nytt på hemsidan/bloggen med en del detaljbilder..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg