Hur fort går det egentligen?

Mors!

Var i Branäs i lördags och åkte lite. Eftersom backen mest inbjöd till fartlekar så blev det just det. Som av en händelse hade jag min GPS med mig (de som känner mig hävdar bestämt att det inte var speciellt ovanligt) så jag roade mig med att mäta hastigheten.

Hur fort åker man då? Jo, under tretti är det ingen ide att svänga, i femti leker man lite carving och när det går över sjutti så går det hyfsat nerför. Jag hade en maxhastighet på 78.7 km/h i telissuperG-svängar. Det stod en gubbe i backen med SLAO-märke på jackan så det blev aldrig nåt störtloppstest. Det går alltså rätt fort när man är ute och åker preparerad pist.

En liten undran är om min hastighet kanske var ännu högre? Om GPSen räknar den horisotella hastigheten så borde ju min verkliga hastighet vara lite högre pga backens lutning. Eller visar GPSen hastigheten rätt?Nån som vet? Det finns ju ett navigeringsforum men jag ställer frågan här. Det ultimanta testet vore kanske att hoppa fallskärm med GPSen, visar den 200 km/h då så kompenserar den för vertikal förflyttning.

Lev!

Ola Orädd
 
Det är bara att hoppa...

Jag vet inte mycket om hur GPS-systemet fungerar. Men om jag inte tar helt fel så kan man se sin position i x- och y-led respektive höjd över havet. Därmed är positionen bestämd i det tredimensionella rummet. Därifrån är det inte långt att bestämma hastigheten i samma 3D-rum, dvs den verkliga hastigheten. I slutändan tror jag det beror på om tillverkarna anser det vara mest intressant att se hastigheten i två eller tre dimensioner.
Du får nog prova med ett fallskärmshopp i alla fall.
Lycka till!
/R
 
Inte Omöjligt!

Det är inte helt otroligt att dina uppmätta hastigheter stämmer. Det går ju som bekant undan som f_n ibland.

Som Rickard skrev så skall GPS:n bestämma hastigheten i 3D (kan variera beroende på GPS märke).
För att detta skall fungera så måste du ha låsning på tillräckligt många satelliter under åket, så att 3D-nav bibehålls.
Tänk även på att om du håller i mottagaren i handen och slänger till med armen så att mottagaren flyttar på sig väldigt fort från punkt A till B så kan det registreras som maxhastighet. Kollade min GPS och konstaterade att maxfarten för tillfället visar 265 km/h vilket verkar lite smått otroligt.

Alltså om du slår på GPS:n i början av åket och nollar maxfarten, ser till att GPS:n hamnar på ett bra ställe där du har mottagning under hela åket, låsning kan tappas om man har den i jackfickan (Jag brukar lägga min i topplocket på ryggan). Kollar sedan efter åkets slut, och gör om denna procedur ett par åk så borde du få en bra uppfattning om hastigheten.

Jag skall testa nästa gång jag åker!

//matte
 
Dålig motagning ger fel mätning.

Tjipp!

Jodå, jag hade först min dosa i framfickan med mätningarna varierade och var runt 110 km/h som maxvärde. Hade sedan dosan i den hoprullade kapuschongen (Stavar man så? Jag har min SAOL hemma.) och där var mottagningen bra och mätningarna förmodligen representativa.

Nästa gång ska jag köra med nyvallade skidor, då ryker nog hastighetsrekordet (och liftkortet).

Lev!

Ola Orädd
 
Avocet Vertech

Köp denna klocka som loggar max vertikal nedstigninghastighet i m/min (om jag inte minns fel). Har haft en sådan och om jag inte minns fel så låg max runt 400 m/min. Blir inte det ca 24 km/h? Eller åkte jag långsamt. Eller var det Gustavsbacken enorma branter som inte dög till?

Det lät som bara den om jackan iallafall. :)

David - Utsidan
 
Vertikalt Horisontellt

Om det nu är så att klockan bara mäter hastighget vertikalt och du inte hoppat utför ett stup så rör man sig även horisontellt dvs om man har avverkat en fallhöjds meter i en backe som lutar 45 grader så har man åkt en sträcka på 1,414m hastigheten blir då ca 34 km/h i stället för 24 km/h. Om jag nu skulle räknat fel så bry er inte om det ni vet ändå vad jag menar

Fredrik
 
Vinkelmätare nästa!

Tjipp

Nu börjar det likna nåt. Jag har en Suunto Advizor som visar det mesta (puls (max, medel, min, tid inom, över och under pulsintervall), åkta fallmeter, åkta uppförsmeter, antal åk, temperaturen, lufttryck (QNH och absolut), lufttryckstendens, bäringar, höjd (över hav samt över önskad nivå), max stighast, max sjunkhastighet, samt tid och dag. Alltså kan jag se min maximala negativa hastighet (maxsjunk).

Om jag förutsätter att jag har maxhastighet där backen lutar som mest samt att klockan loggar maxvärden under max en sekund skulle det vara möjligt att räkna ut min hastighet om man vet lutningen bå backen. Då behövs en lutningsmätare. Jag har en lutningsmätare (jag har det mesta), så det är väl bara att ge sig ut och testa.

Kan förresten meddela att Väggen i Hundfjället INTE är 45 grader brant. Jag mätte den till ca 36-37 grader. Brant, men långt ifrån 45 grader. När man åker 45gradiga backar upplevs det som nära nog vertikalt. Lägg också märke till detta med lutningsprocent. 100 % lutning är lika med 45 graders lutning (1m ner / 1m horisontellt = 1 = 100%).

Lev!

Ola Orädd
 
Hastighet

Ok varför denna hastighets mätning? Billigaste alternativet måste vara en vanlig klocka med tidtagning/eller? Hastigheten=Åkt längd/tiden.

Ang GPS så skall du nog ta den hastigeten med en nypa salt. Ok att störningen är borttagningen, men de civila GPS'erna är än så länge ett hjälpmedel för navigering inte hastighetsmätare.

/erik
 
Prylförslag

Det din klocka saknar är tillräckligt hög samplingshastighet. Ta istället tag i din variometer (du skärm och drakflyger väl - eller är det en annan ola orädd?) och gör om allt. När vi ändå är inne på skärmflygspåret så koppla in vindhastighetsmätaren oxå, sen kan du underhålla oss här på forumet länge...

ps. känner du någon trafikpolis så är saken klar.

StoffE
 
Samma Ola Orädd!

Jodå,

det är samma Ola Orädd. Jag cyklar MTB en del också.

Erik,
varför göra det enkelt? Somliga (grabbar) gillar tekniska prylar. Om jag skulle mäta maxhastighet (som ju är ett momentanvärde under en kort tid) med längd/tid skulle jag först behöva göra en utredning om var i backen det går fortast. Undrar just vilka tekniska hjälpmedel jag behöver för det..... Sedan litar jag inte på någon med tidtagarklocka, det får nog bli någon typ av fotocell. Eftersom jag vill mäta en väldigt kort sträcka så blir noggrannheten oacceptabelt dålig.

Nä, det blir nog en kontakt med Garmin angående noggrannhet och vinkelhastighet.

Lev!

Ola Orädd
 
När når man den högsta hastigheten?

Det är med stort nöje jag konstaterar att debatten ännu en gång har nått oanade höjder...

En fråga som under en längre tid kretsat i mina hjärnvindlingar är var man når den högsta hastigheten i en backe.

Jag är ganska övertygad om att det på intet sätt behöver vara i det brantaste partiet utan snarare fortsätter man att accellerera till backen börjar plana ut. Frågan är då vid vilken lutning backen börjar plana ut, jag misstänker att det finns ett direkt samband mellan den hastighet man uppnått och friktionen mot snön (dvs. snön i förhållande till vallning och skidor). Troligtsvis har också luftmotståndet en avgörande betydelse, dvs skidåkarens kläder och åkställning, samt åkarens vikt och typ av skidor...

Kan det kanske vara så att den maxiala hastigheten i en backe uppnås på skilda ställen av olika skidåkare??? Detta måste ju vara en fråga som Speedskiåkarna ägnat en hel del beräkningar åt!

Någon som kan lysa upp min tillvaro?

MVH/MM
 
Svaret på universum och allting.(?)

Hej igen.

Verkligen kul att så många är med och utreder detta. Jag fick svar från Gramin. De säger att "speed is calculated from Doppler shift and so is 3D". Noggrannheten är "better than a car speedo". (Skulle ändå vilja prova fritt fall och bekräfta detta.)

Med andra ord åkte jag nog i 78.7 km/h längs med underlaget. En vanlig hastighetsmätare för en bil visar +5%, så min hastighet låg nog i området 75-82 km/h.

Var hastigheten är högst:
Så länge som den totala friktionen från underlaget och luftmotståndet är lägre än kraftkomposanten i planets riktning så kommer man att accelerera. Eftersom luftmotståndet ökar med hastigheten (med kuben på hastigheten?) så varierar punkten för när det går som fortast. Såhär på känn så misstänker jag liksom MM att hastigheten är störst strax efter en utplaning av backen. Detta förutsätter att branten är någorlunda brant. En formel för detta skulle vara kul att se. Hur är det med er som har tillräcklig utbildning? Ser ni utmaningen.

Nog svamlat.
42

Lev!

Ola Orädd
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg