Hur fort går det egentligen?

Att i en backe med konstant lutning uppnå maxfart kräver i teorin att backen är oändligt lång. I början ökar farten mycket då skillnaden mellan uppåtsträvande och nedåtsträvande krafter är stor. Sedan ökar hastigheten långsammare och långsammare desto fortare det går, eftersom luftmotståndet ökar. Efter oändlig tid har man sedan uppnått den maximala hastigheten. Skulle backen istället börja plana ut succesivt, innan man nått oändligheten, kommer man vid något tillfälle att passera jämviktstillståndet (då luftmotsånd och friktionsmotstånd är lika med tyngdkraftens komposant i backens lutning) och hastigheten börjar minska. I praktiken uppnår man aldrig den teoretiska maxfarten utan man kommer så småningom ligga och pendla strax under.

Kör så det ryker!

Fritt fall

Ett lite oseriöst inlägg i denna underhållande debatt - men jag kunde inte låta bli :)
Om det är för bökigt, eller dyrt, med fallskärmshopp kan du ju kasta ned GPS-mottagaren nästa gång du flyger. Du kan säkert koppla en radiosändare till den så du kan avläsa maxhastigheten innan den krossas mot marken!!! :)

Precis vad jag misstänkte!

Hej Surjamte!

Tack för din pedagogiska förklaring av de fysiska lagarna som styr en skidåkares hastighet. Det är ju enligt din förklaring precis vad jag alltid misstänkt:

- Man uppnår aldrig maxfart! ;-)

Ajöss och tack för fisken!
MM

Speed!!!!!!!!!!!!!

Ok Garmin kanske säljer bra, men jag betvilar att de kör hastigheten i det #-dimensionella rummet i en svart pist!!! och bättr än en bil. Möjligtvis på landsväg under 50 mil så slår garmin volvo, men ej i pisten....

Om du gillar prylar så rekomenderar jag dig ta din pda, koppla ihop den med variometern, en gps samt en vindmätare som du monterar på hjälmen och synkar datan med lämpligt program och får hastigheten. Sök på http://www.softseek.com

Jag tror du åker snabbt, men super-G grabbarna brukar ligga på 100 som max och att garmin säger knappa 80 i Branäs ger mig ??????????????

testa att besöka:
http://www.fast-ski.com så ser du om du är snabb elelr ej.

Erik Östlund, OS-medaljör i längd körde över 100 böås på längdlagg och det var rakt ned. Om du körde dryga 80 med skärande sväng så undrar jag varför satsar du ej på OS?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg