GustavOh; sa:
lillajag; sa:
Oj, det finns ju hur mycket som helst som inte är med i skolboken... Det absolut viktigaste att bära med sig är kunskapen/erfarenheten att kunna improvisera.
Jag tror dig! Hoppades bara på nån berättelse.
Hemuppgift för funderings-Gustav och budget-Patric som tycks klättra för lite:
Ett exempel jag stötte på i söndags:
Jag befinner mig vid ett stadigt träd med 3 nylonslingor iträdda genom 2 aluminiumringar. Jag har dock endast ett rep som inte räcker ända ner. Vi ser inga träd nedanför, men jag vet att det finns två stadiga bultar någonstans nere och till höger om mig (bakom ett hörn) där ett rep är tillräckligt för att ta sig ner. Jag ber andremannen att traska ut till höger innan han kommer ända upp för att spana in var bultarna sitter. Det visar sig att de sitter på tok för långt högerut för att kunna fira till även om man försöker traska sidledes medelst friktion under firningen för att ta sig dit. Det ser dock någorlunda lovande ut att ledklättra 10m åt höger på hyllan där jag sitter, fram till hörnet (som är ca 5m 'inåt'), sedan neråt 10m på andra sidan hörnet mot bultarna. Andremannen kommer upp och sätter igång att leda åt höger och neråt. När andremannen avklarat hyllan och är på väg diagonalt nedåt på andra sidan hörnet beklagar han sig att säkringarna är få och inte speciellt förtroendeingivande. Vad värre är, andremannen tycker att nedklättringen är attingens svår, men lyckas slutligen nå bultarna utan att falla. Stormmoln har sakteliga närmat sig under den senaste timmen och åska hotar.
Vad göra?
a) Låta andremannen fira ned mig och jag använder mellansäkringara endast för att 'dra' mig sidledes mot bultarna (så jag inte hamnar i fri luft). Jag klipper då en quickdraw från 'andremannens repände' till mig själv.
b) Be andremannen komma tillbaka och sikta på att ledklättra uppåt och åt höger för att sedan bygga ett firankare så vi kan rapellera ner till bultarna. Föraren antyder att denna led är på min yttersta gräns att leda, men det är svårt att avgöra om kruxet är ovanför eller under det ställe där vi skulle anlägga firningsankaret.
c) Fira ned och kolla om det finns nåt lovande nedanför.
d) Anlägga bivack och sova på saken.
e) Det går en led diagonalt upp till vänster som är två grader lättare än min ledförmåga. Föraren säger att en repa är tillräckligt att ta sig ända upp, men är något oklar hur man tar sig ned. Föraren antyder att det är möjligt att gå ned från toppen på andra sidan berget och vi ser ett flertal träd till vänster om oss.
f) Skrika på hjälp och be nån ringa efter helikopter.
g) Som i (g) i mitt tidigare inlägg.
h) Inget av ovanstående, utan jag skulle ...
GustavOh; sa:
En kuggfråga: När du blir nedfirad och ämnar använda mellansäkringarna som backup, vad gör du då du passerar den översta säkringen på väg ner? Tar du med dig din kära quickdraw?
Hmmm, det beror förstås på hur läskigt ankaret är. Hellre offra en quickdraw än livet.
Men antag att ankaret är förtroendeingivande (bortsett från att det inte är redundant), leden är tjugo meter och mellansäkringarna sitter med tre meters mellanrum...
Vore jag det minsta skeptisk mot ankaret (och inte ha någon möjlighet att bättra på det) skulle jag nog i alla händelser föredra att hissas ned av säkringsmannen, och offra den översta mellansäkringen. (de andra kan jag ju ta med.)
Och med metod (g) nämnd i mitt tidigare inlägg så kan du ta med alla quickdraws hem (även utan att ha ett extra rep som i exemplet Ted nämner).