Hur firar ni?

lilla_my; sa:
Kommer man upp på en enrepas sporttur och hittar en ensam bult är det ju alltid bättre att ta upp repet och fixa en firning, än att särkingsmannen ska ta ned, för då blir det ju två som tynger på den ensamma bulten istället för två.

Är du säker på det?
Om bulten är OK, ska det ju bara vara en akademisk fråga om det är en eller två personer som hänger statiskt på. Det är ju ändå långt under de belastningar den är dimensionerad för.
Är den så dålig att den inte klarar 2*kroppsvikt är risken stor att den inte klarar dig ensam heller.
I det läget skulle jag mycket hellre bli nedfirad, för då finns ju mellansäkringarna kvar som backup om den ensamma bulten fallerar.

Och om jag nu inte litar på bulten som firningsankare, så vete tusan om jag har lust att säkra mig i den och ropa "lägg av!"...

Mezzner; sa:
Jag har som regel med mig schacklar eller snabblänkar samt ett par rostfria muttrar på en tråd.
Det var ett tag sedan jag klättarade och just nu sitter jag mitt upp i en budgetprocess så min lust att vara nyfiken på Utsidan har ökat...
1. schaklar? helt vanligta som man har till segling?
2. snabblänkar? fanns inte i min klättervärld, inte på det namnet. vad är det?
3. vad har man muttrarna till?
Berätta, så kan jag blanda upp budgetfrustration med minnesbilder från förträffliga väggar. ;-)
-p-

[Ändrat av olle11 2005-08-24 kl 20:56]

Både schaklar och snabblänkar är budget(!)varianter av karbiner, lämpliga då du lämnar kvar utrustning p g a lägre pris.

En snabblänk ser ut som en kättinglänk, men har en gängad hylsa på ena långsidan, som skruven på en skruvkarbin. Dessa länkar sitter ofta på ankare, inte minst på sportleder. Finns i olika dimensioner och ofta är de väl lite klena för att man valt en som går bra att trä igenom kättingar och hängare, för att de är lätta samt för att de är billiga.

De minsta har nackdelen att de är mindre skonsamma mot repet, och håller mindre last (dock långt över kroppsvikt).

Schacklar ser ut som nåt slags u med öglor i ändarna, den ena gängad, och en skruv på tvären genom dessa. Lättare att hitta i grövre dimensioner, billigare än snabblänkar. Sätt skruven genom hängaren så att den inte snurrar av repfriktionen!

Om man väljer 12 mm gods och rostfritt så är maxlasten hög (betryggande) även betraktat som toppankare. Vikten drar då iväg lite. Komponenterna kan vara klassade som lyfthjälpmedel men inte som klätterredskap och saknar förstås UIAA-märkning.

Muttrarna har man till borrbultar som saknar mutter...:)

1. Schacklarna var jag alltså kompis med från babord o styrbord.
2. Ser jag framför mig, ligger i farsan garage...
3. Åhå... där ser man... men det händer väl rätt sällan, hoppas man...

Thnx, bättre än budget.. ;-)

GustavOh; sa:
Efter Anders och Patriks svar finns kanske inte så mycket att tillägga, men har någon andra tips på hur ni gör eller skulle göra, när ni ska fira från en plats som inte ser ut som i skolboken?

Oj, det finns ju hur mycket som helst som inte är med i skolboken. Anledningen att allt inte är med i skolboken är just att det finns så många olika fall att det är omöjligt att lista upp samtliga. Det hjälper inte hur mycket du läser eller frågar, om du klättrar tillräckligt ofta och länge så kommer du att stöta på saker som du aldrig sett eller hört talas om (eller glömt bort!). Det absolut viktigaste att bära med sig är kunskapen/erfarenheten att kunna improvisera. Och att improvisera på berget är sjutusan mycket enklare om man har några extra karbiner och snören att leka med.

Hur resonerar ni om det redan sitter en slinga på plats. (som verkar fräsch för blotta ögat)? Patrik lämnar ju uppenbarligen ankare med tanken att de skall kunna återanvändas, men jag vet inte om jag skulle lita på något som en okänd klättrare lämnat.

Nylon skadas inte av mögel och ruttnar inte. Nylon skadas av UV, men det är relativt lätt att se eftersom slingan styvnar till och bleknar. Att kolla upp att knuten är funktionsduglig och att ingen mus/ekorre gnagt på slingan är inte svårt. Om slingan inte har metallringar eller snabblänkar antyder att det är en temporär station där slingan kan ha skadats av att repet dragits ned över slingan. Detta kräver mer noggrann koll. Minsta tvekan så slänger man dit en till. Det är ju trots allt ditt liv som hänger på snöret. Det är faktiskt betydligt enklare att kolla slingor än att kolla bultar. Litar du på bultar som lämnats av okända klättrare? Bultar är trots allt inte satta av 'auktoriserade/certifierade bultplacerare'. Vad jag vet finns det ingen 'bultskola' med certifikat. Om du inte litar på (eller kan kolla) slingor/bultar så blir nog klättring en dyrsam och omständig upplevelse.

Om bulten är OK, ska det ju bara vara en akademisk fråga om det är en eller två personer som hänger statiskt på. Det är ju ändå långt under de belastningar den är dimensionerad för. Är den så dålig att den inte klarar 2*kroppsvikt är risken stor att den inte klarar dig ensam heller. I det läget skulle jag mycket hellre bli nedfirad, för då finns ju mellansäkringarna kvar som backup om den ensamma bulten fallerar.

Ett akademiskt påpekande: Jag läste nåt test nånstans som mätte maxkraften vid ankaret vid firning. Det översteg betydligt en kroppsvikt. Speciellt när nybörjare firade. Orsaken är att firning sällan är med absolut jämn hastighet och blir ibland lite ryckig som då ökar belastningen på ankaret.
En kuggfråga: När du blir nedfirad och ämnar använda mellansäkringarna som backup, vad gör du då du passerar den översta säkringen på väg ner? Tar du med dig din kära quickdraw?

lilla_my; sa:
Glöm inte att det finns superfina långturer sport också, det är inte bara trad som har såna. Jag har inte med tubband när jag klättrar sportlångturer i los alpos, men å andra sidan har jag gjort det i Schweiz och de kan det där med noggrannhet...

Verkar vara ett litet trevligt och välordnat klättergym ... Synd att det inte är så på alla ställen. Och hoppas att det inte får dig att utveckla ohälsosamma vanor (som att sticka upp på en multipitch med ett rep och 12 quickdraws utan kniv, förare, vatten, extra karbiner eller slingor och lite extra kilar).

Mezzner; sa:
Man blir ju inte heller mer osårbar för att man klättrar "sport".

Snarare tvärtom. Min erfarenhet är att en 'tradare' har mer av en 'utifall att' attityd, medan en 'sportare' antar att alla bultar sitter där de ska, inget är löst och föraren talar absolut sanning. Det är ju naturliga och uppenbarliga skäl till detta.

olle11; sa:
1. Schacklarna var jag alltså kompis med från babord o styrbord.
2. Ser jag framför mig, ligger i farsan garage...
3. Åhå... där ser man... men det händer väl rätt sällan, hoppas man...

Thnx, bättre än budget.. ;-)

Bara för att vara övertydlig (och för att jag nyss lärt mig klippa in bilder, hihi...)

Snabblänk:
25-1139_s.jpg

Schackel:
25-389_s.jpg

lillajag; sa:
Oj, det finns ju hur mycket som helst som inte är med i skolboken. Anledningen att allt inte är med i skolboken är just att det finns så många olika fall att det är omöjligt att lista upp samtliga. Det hjälper inte hur mycket du läser eller frågar, om du klättrar tillräckligt ofta och länge så kommer du att stöta på saker som du aldrig sett eller hört talas om (eller glömt bort!). Det absolut viktigaste att bära med sig är kunskapen/erfarenheten att kunna improvisera.
Jag tror dig! Hoppades bara på nån berättelse.

Nylon skadas inte av mögel och ruttnar inte. Nylon skadas av UV, men det är relativt lätt att se eftersom slingan styvnar till och bleknar. Att kolla upp att knuten är funktionsduglig och att ingen mus/ekorre gnagt på slingan är inte svårt. Om slingan inte har metallringar eller snabblänkar antyder att det är en temporär station där slingan kan ha skadats av att repet dragits ned över slingan. Detta kräver mer noggrann koll. Minsta tvekan så slänger man dit en till. Det är ju trots allt ditt liv som hänger på snöret. Det är faktiskt betydligt enklare att kolla slingor än att kolla bultar. Litar du på bultar som lämnats av okända klättrare?
...
Point taken.
Jag antar att det är ett typiskt nybörjarfel att lita mer på metall än nylon.

Ett akademiskt påpekande: Jag läste nåt test nånstans som mätte maxkraften vid ankaret vid firning. Det översteg betydligt en kroppsvikt. Speciellt när nybörjare firade. Orsaken är att firning sällan är med absolut jämn hastighet och blir ibland lite ryckig som då ökar belastningen på ankaret.
Akademiskt sett stärker ju detta min tes, eftersom en säkringsman garanterat kan mata ut repet i jämnare takt än en som själv hänger i repet. ;-)

En kuggfråga: När du blir nedfirad och ämnar använda mellansäkringarna som backup, vad gör du då du passerar den översta säkringen på väg ner? Tar du med dig din kära quickdraw?

Hmmm, det beror förstås på hur läskigt ankaret är. Hellre offra en quickdraw än livet.
Men antag att ankaret är förtroendeingivande (bortsett från att det inte är redundant), leden är tjugo meter och mellansäkringarna sitter med tre meters mellanrum.
Släpper ankaret i början får jag ett tremetersfall i sista mellansäkringen. Tar jag med mig den översta riskerar jag ett sexmetersfall i den näst översta. Obehagligt, men förmodligen inte livsfarligt.
Tar jag med mig även den riskerar jag ett niometersfall, plus att jag förmodligen slår i marken när repet sträcks ut. Efter det är det markfall på upp till tio meter.

Dom sista alternativen är ju inte speciellt lockande, men ändå klart bättre än det markfall från tjugo meter, som jag riskerar om jag firar från ankaret.

Vore jag det minsta skeptisk mot ankaret (och inte ha någon möjlighet att bätra på det) skulle jag nog i alla händelser föredra att hissas ned av säkringsmannen, och offra den översta mellansäkringen. (de andra kan jag ju ta med.)

Jaja. Jag kanske skulle klättra mer och fundera mindre ;-)

GustavOh; sa:
lillajag; sa:
Oj, det finns ju hur mycket som helst som inte är med i skolboken... Det absolut viktigaste att bära med sig är kunskapen/erfarenheten att kunna improvisera.
Jag tror dig! Hoppades bara på nån berättelse.

Hemuppgift för funderings-Gustav och budget-Patric som tycks klättra för lite:
Ett exempel jag stötte på i söndags:
Jag befinner mig vid ett stadigt träd med 3 nylonslingor iträdda genom 2 aluminiumringar. Jag har dock endast ett rep som inte räcker ända ner. Vi ser inga träd nedanför, men jag vet att det finns två stadiga bultar någonstans nere och till höger om mig (bakom ett hörn) där ett rep är tillräckligt för att ta sig ner. Jag ber andremannen att traska ut till höger innan han kommer ända upp för att spana in var bultarna sitter. Det visar sig att de sitter på tok för långt högerut för att kunna fira till även om man försöker traska sidledes medelst friktion under firningen för att ta sig dit. Det ser dock någorlunda lovande ut att ledklättra 10m åt höger på hyllan där jag sitter, fram till hörnet (som är ca 5m 'inåt'), sedan neråt 10m på andra sidan hörnet mot bultarna. Andremannen kommer upp och sätter igång att leda åt höger och neråt. När andremannen avklarat hyllan och är på väg diagonalt nedåt på andra sidan hörnet beklagar han sig att säkringarna är få och inte speciellt förtroendeingivande. Vad värre är, andremannen tycker att nedklättringen är attingens svår, men lyckas slutligen nå bultarna utan att falla. Stormmoln har sakteliga närmat sig under den senaste timmen och åska hotar.
Vad göra?

a) Låta andremannen fira ned mig och jag använder mellansäkringara endast för att 'dra' mig sidledes mot bultarna (så jag inte hamnar i fri luft). Jag klipper då en quickdraw från 'andremannens repände' till mig själv.
b) Be andremannen komma tillbaka och sikta på att ledklättra uppåt och åt höger för att sedan bygga ett firankare så vi kan rapellera ner till bultarna. Föraren antyder att denna led är på min yttersta gräns att leda, men det är svårt att avgöra om kruxet är ovanför eller under det ställe där vi skulle anlägga firningsankaret.
c) Fira ned och kolla om det finns nåt lovande nedanför.
d) Anlägga bivack och sova på saken.
e) Det går en led diagonalt upp till vänster som är två grader lättare än min ledförmåga. Föraren säger att en repa är tillräckligt att ta sig ända upp, men är något oklar hur man tar sig ned. Föraren antyder att det är möjligt att gå ned från toppen på andra sidan berget och vi ser ett flertal träd till vänster om oss.
f) Skrika på hjälp och be nån ringa efter helikopter.
g) Som i (g) i mitt tidigare inlägg.
h) Inget av ovanstående, utan jag skulle ...

GustavOh; sa:

Hmmm, det beror förstås på hur läskigt ankaret är. Hellre offra en quickdraw än livet.
Men antag att ankaret är förtroendeingivande (bortsett från att det inte är redundant), leden är tjugo meter och mellansäkringarna sitter med tre meters mellanrum...

Vore jag det minsta skeptisk mot ankaret (och inte ha någon möjlighet att bättra på det) skulle jag nog i alla händelser föredra att hissas ned av säkringsmannen, och offra den översta mellansäkringen. (de andra kan jag ju ta med.)

Och med metod (g) nämnd i mitt tidigare inlägg så kan du ta med alla quickdraws hem (även utan att ha ett extra rep som i exemplet Ted nämner).

Jag har ett par alternativ till:

i) Knyt ihop repet med ena änden så många meter från den andra änden som repet är för kort för firningen. Fira därefter per dubbla rep till knuten, passera knuten enligt skolboken, fira resten på det enkla repet.
Troligen kan den andre av de två hitta en standplats på vägen ned, och därmed ta loss repet och fira från denna plats. Beroende på sån som jag inte vet måste han ev lämna grejor vid detta stand.

j) Knyt repets ena ände i en karbin som inte kan passera aluminiumringarna. Samla sedan den utrustning ni inte behöver på nedvägen (bl a bivackutrustningen) och lägg det i ryggsäck eller motsv. Häng denna i en en slinga så lång att den räcker från alu-ringen ut över hyllkanten. Kasta ut repet, kontrollera att säcken är tyngre än repet (och dess friktion genom aluringen). Fira sedan på enkelrep ända ned. Båda två. När båda är nere, knyt upp stoppknuten i repets nedre ände, ropa "sten" och släpp den repände ni firat på. Ryggsäcken drar nu ned repet, och all utrustning.

Var god välj!

[Ändrat av Mezzner 2005-08-25 kl 19:00]

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg