Varför kallas de för det och har det en positiv eller negativ klang?
och Fjällkjell lade till
Pelikaner brukar vara lokalbefolkningens namn på turister och används i nedsättande mening.
Jepp, precis som de lätt nedsättande kallas "Badisar" här ute i kusttrakterna, men
faktum är att Pelikan-uttrycket nog är lika gammalt som åtminstone de moderna ramryggsäckarna.
Det hördes ofta längs vandringslederna som en (nedsättande) beteckning på folk som medförde
mer packning än deras ryggor rymde (internt eller konstruktionsavsiktligt fastspänt ovan eller nedan
säcken). Nuförtiden borde det ha försvunnit i historiens töcken. Numera har ju
alla för små ryggor...
N.B.
Själv har jag ofta saker fästa på utsidan av min rygga - för att jag helt enkelt
inte vill ha dem internt,
varken i huvudsäcken eller i packpåsarna: På ramen sitter (åtminstone i skogslandet) såväl en lång-
skaftad friluftsyxa som en hopfälld bågsåg fastspända längs varsin ramskena - och på huvudsäcken
sitter normalt (i spötunneln innanför termosfickan) såväl ett teleskopiskt haspelspö som mina två
pensionärspinnar (om de senare inte används under vandringen). På avbärarbältet hänger en 1L
vattenflaska i sitt hölster (eller i fjällen: en kåsa) och på ena bärremmen sitter numera ett fäste för
att klicka fast systemkameran (om den inte hänger i beredakapsläge mitt på bröstet - då är kamera-
remmen krokad i kamera/kikarkroken överst på ramen)...
Själva ramen är alltså det centrala i hela arrangemanget, allt som medförs spänns alltså fast mot
ramen - och slutligen spänns ram+last fast på mig och bildar en stumt solid enhet - utan flex och
oönskad intern rörlighet...
Jag betraktar mig inte som någon pelikan för det
- alla placeringarna är noga utprovade under de gångna decennierna...