Hur få plats med all packning?

Hemma är jag avgjort ännu mycker mer bekväm. :) Jag klarar att sova dåligt en natt eller två, men om jag ska vara ute längre, så behöver jag kunna sova bra.
Eftersom du inte verkar vara van att vara ute så kan jag berätta att med 100% säkerhet kommer du att sova som klubbad om så någon lindade dig med gaffatejp.
Frisk luft och aktiviteter som vandring, lägerpyssel mm ger garanterat god sömn.
Jag tycker du ska kliva ur din upplevda komfortzon och prova.

Eftersom du inte verkar vara van att vara ute så kan jag berätta att med 100% säkerhet kommer du att sova som klubbad om så någon lindade dig med gaffatejp.
Jag blir så avundsjuk på alla som sover så där i tält. Jag har många tältnätter bakom mig och inte en enda natt har jag sovit som klubbad, hur många mil jag än har vandrat. Jag ligger vaken många av nattens timmar, och den lilla sömn jag får är aldrig djup. Har testat många olika liggunderlag och öronproppar, inget hjälper. Hemma sover jag däremot som ett barn.
Kanske verkar dumt att skriva detta i en tråd till en ovan utemänniska, jag vill ju inte avskräcka frågeställaren från friluftsliv. Men det kanske ändå är bra att veta att det inte är fel på en om man inte lyckas sova som klubbad. Och för min del är det ändå så värt det, jag tar gärna nätterna med dålig sömn för att få komma ut till alla fantastiska platser.

Frisk luft och aktiviteter som vandring, lägerpyssel mm ger garanterat god sömn.
Jag tycker du ska kliva ur din upplevda komfortzon och prova.

Ha ha! Jag är helt klart inte van vid att tälta, men långa dagsturer och hem igen (2-3 mil) har jag god vana av, och tyvärr så sover jag inte som en klubbad säl av det. :(

En liten sidofråga, som kan få tråden att bli spretig, är att jag är rädd för om det kan dyka upp farligt folk när man väl sover. Det verkar också som att coronarestriktionerna har drivit ut fler partajare i naturen.

Hemma är jag avgjort ännu mycker mer bekväm. :) Jag klarar att sova dåligt en natt eller två, men om jag ska vara ute längre, så behöver jag kunna sova bra. (...)
Jag håller verkligen med både gundj och evinrude. Tänkte just skriva något ditåt själv, eftersom jag började bli fundersam på din problemformulering. Bred sovsäck i all ära, men löser det verkligen dina krav på "hemmabekvämlighet", om det inte också paras med ett extra tjockt - och extra brett - liggunderlag? Och är "hemmabekvämlighet" enda alternativet?

Även det går väl att fixa, men till priset av ytterligare påslag på din packvikt. Ditt sätt att säkra bekvämligheten på natten genom att simulera hemmasovandet står alltså i direkt konflikt med din bekvämlighet på dagen - åtminstone de gånger du måste bära på allt. Och det kan visa sig helt onödigt, därför att du upptäcker att du sover gott ändå - av tröttheten och den friska luften, men också för att du kommer att upptäcka en massa små knep, som låter dig sova bekvämt fast inte exakt på samma sätt som hemma.

Du beskriver dig själv som "novis" - men hur mycket har du faktiskt sovit ute, och vad är det då för utrustning du haft? Om du inte redan har gjort det och är helt säker på din problemformulering, så skulle du nog tjäna på att hålla dig öppen för alternativa/oförutsedda insikter, när du testat IRL. Så låna ihop lite random prylar och testa dig fram med ett antal utenätter i din närmiljö, innan du köper på dig dyra och tunga grejer som kanske ändå inte gör dig nöjd i längden. Du upptäcker helt säkert ett antal små knep som säkrar din bekvämlighet helt gratis, och inser att du inte måste sova exakt som hemma för att ha det skönt.

För att ta ett konkret exempel (som inte måste stämma just på dig): en magsovare som ligger helt plant och hårt får gärna lite ont i korsryggen av för mycket svank. "Hemmalösningen" på det brukar ju vara en lagom mjuk madrass. "Utelösningen" för min del är en upphöjning under höftkammen. Fixar jag till en "kulle" där, t ex av lite hopknölade kläder, sover jag i övrigt hur skönt som helst på 8 mm skumplastunderlag. Men det hade jag ju inte kommit på, om jag inte stökat och bökat lite först :).
Duntäcke är ett intressant förslag. Man får inte reda på komforttemperaturen, men om det är leveransproblem, och jag skulle komma fram till att en quiltlösning fungerar, så är det ju mycket billigare. Dock - sannolikt mycket tyngre?
Testa gärna att sova ute med duntäcke bara för att testa formen, men kanske inte med sikte på det som permanentlösning. De brukar vara sydda av tyngre och mer fuktabsorberande tyger, genomsydda, samt fyllda med sämre dun. Allt detta försämrar kraftigt förhållandet mellan vikt/volym och värmeisolering.
Quilt vågar jag som sagt inte uttala mig om. De få gånger jag testat fick jag inte till det - det blev aldrig helt dragfritt, kändes inte som jag kunde röra mig utan att det "blåste runt". Eller så var det bara för mycket kalla luftfickor kvar längs kanterna, som min kropp aldrig lyckades värma upp - fr a kring mina alltid kalla fötter. Kändes inte som en skön lösning för en frusen stackare med kass cirkulation, men det är ju helt personligt. Har du tillfälle att testa (årminstone provligga hemma med öppet köp), så gör det.

En liten sidofråga, som kan få tråden att bli spretig, är att jag är rädd för om det kan dyka upp farligt folk när man väl sover. Det verkar också som att coronarestriktionerna har drivit ut fler partajare i naturen.
Den frågan dyker upp med jämna mellanrum här.
Svaret är alltid att under förutsättning att du är en bit ut i skogen och inte längs de tillrättalagda grillplatserna nära bebyggelse så kommer du inte att se en enda människa.
Men, eftersom du verkar lite ängslig över sömnen så kommer du att höra några av följande ljud;
Möss som springer kring tältet och letar dina matsmulor.
Ekorrar som gör sällskap med mössen.
Rådjur som strövar i sina invanda spår.
Fåglar som skriker och låter som någon som blir knivskuren.
Grävling som går och muttrar för sig själv.
mm mm.

Du kan ju spela upp sådana ljud hemma när du sover så är du van :)

Jag håller verkligen med både gundj och evinrude. Tänkte just skriva något ditåt själv, eftersom jag började bli fundersam på din problemformulering. Bred sovsäck i all ära, men löser det verkligen dina krav på "hemmabekvämlighet", om det inte också paras med ett extra tjockt - och extra brett - liggunderlag? Och är "hemmabekvämlighet" enda alternativet?

Även det går väl att fixa, men till priset av ytterligare påslag på din packvikt. Ditt sätt att säkra bekvämligheten på natten genom att simulera hemmasovandet står alltså i direkt konflikt med din bekvämlighet på dagen - åtminstone de gånger du måste bära på allt. Och det kan visa sig helt onödigt, därför att du upptäcker att du sover gott ändå - av tröttheten och den friska luften, men också för att du kommer att upptäcka en massa små knep, som låter dig sova bekvämt fast inte exakt på samma sätt som hemma.

Du beskriver dig själv som "novis" - men hur mycket har du faktiskt sovit ute, och vad är det då för utrustning du haft? Om du inte redan har gjort det och är helt säker på din problemformulering, så skulle du nog tjäna på att hålla dig öppen för alternativa/oförutsedda insikter, när du testat IRL. Så låna ihop lite random prylar och testa dig fram med ett antal utenätter i din närmiljö, innan du köper på dig dyra och tunga grejer som kanske ändå inte gör dig nöjd i längden. Du upptäcker helt säkert ett antal små knep som säkrar din bekvämlighet helt gratis, och inser att du inte måste sova exakt som hemma för att ha det skönt.

För att ta ett konkret exempel (som inte måste stämma just på dig): en magsovare som ligger helt plant och hårt får gärna lite ont i korsryggen av för mycket svank. "Hemmalösningen" på det brukar ju vara en lagom mjuk madrass. "Utelösningen" för min del är en upphöjning under höftkammen. Fixar jag till en "kulle" där, t ex av lite hopknölade kläder, sover jag i övrigt hur skönt som helst på 8 mm skumplastunderlag. Men det hade jag ju inte kommit på, om jag inte stökat och bökat lite först :).

Testa gärna att sova ute med duntäcke bara för att testa formen, men kanske inte med sikte på det som permanentlösning. De brukar vara sydda av tyngre och mer fuktabsorberande tyger, genomsydda, samt fyllda med sämre dun. Allt detta försämrar kraftigt förhållandet mellan vikt/volym och värmeisolering.
Quilt vågar jag som sagt inte uttala mig om. De få gånger jag testat fick jag inte till det - det blev aldrig helt dragfritt, kändes inte som jag kunde röra mig utan att det "blåste runt". Eller så var det bara för mycket kalla luftfickor kvar längs kanterna, som min kropp aldrig lyckades värma upp - fr a kring mina alltid kalla fötter. Kändes inte som en skön lösning för en frusen stackare med kass cirkulation, men det är ju helt personligt. Har du tillfälle att testa (årminstone provligga hemma med öppet köp), så gör det.

Tack för långt, trevligt svar. gundj och evinrude hade dock helt olika åsikter? evinrude är mer på min linje, och jag skulle gärna vilja hitta en lösning som gör att jag kan somna ute. Och ja, jag ligger ö h t inte still, och det är därför jag har de (udda) önskemål som jag har.

Jag har inte tältat i modern tid. :( Och ja, jag har planerat att testa på mindre avstånd hemifrån först.

Ha ha! Jag är helt klart inte van vid att tälta, men långa dagsturer och hem igen (2-3 mil) har jag god vana av, och tyvärr så sover jag inte som en klubbad säl av det. :((...)
Jag brukar sova extremt dåligt första och kanske andra natten, om jag gett mig av lite otränad och ansträngt mig ordentligt under dagen. Det blir någon sorts övertrötthetsreaktion, men den viker sen snabbt undan allteftersom kroppen anpassar sig. Så låt dig inte avskräckas, om du reagerar likadant - det är normalt och vänds till sin motsats efter några nätter :)

EDIT: nej, jag tycker inte att gundj och evinrude har så olika åsikter - bägge är ju inne på att det inte måste kännas precis som hemma :)

Den frågan dyker upp med jämna mellanrum här.
Svaret är alltid att under förutsättning att du är en bit ut i skogen och inte längs de tillrättalagda grillplatserna nära bebyggelse så kommer du inte att se en enda människa.
Men, eftersom du verkar lite ängslig över sömnen så kommer du att höra några av följande ljud;
Möss som springer kring tältet och letar dina matsmulor.
Ekorrar som gör sällskap med mössen.
Rådjur som strövar i sina invanda spår.
Fåglar som skriker och låter som någon som blir knivskuren.
Grävling som går och muttrar för sig själv.
mm mm.

Du kan ju spela upp sådana ljud hemma när du sover så är du van :)

Djur stör mig inte det minsta. Det enda jag är rädd för är elakt folk.

Djur stör mig inte det minsta. Det enda jag är rädd för är elakt folk.
Elakt folk brukar sällan besvära sig med att traska långt in i skogen på knöliga småstigar i nattmörkret för att kanske lyckas hitta en ensam tältsovare. Det är liksom mer lönsamt att operera på mer lättåtkomliga och tätbefolkade ställen :)

Så förutsatt att du inte envisas med att slå läger precis intill ett ökänt, lättillgängligt festarställe vid någon populär sjöstrand, kan du nog vara väldigt lugn. Risken för att du möter "elakt folk" är säkert högre när du går på en stadsgata.

Inget i livet är helt ofarligt - det finns bara de risker som är värda att ta, och de som inte är det :). Det är bara du själv som kan göra den värderingen. Men du kan ju försöka göra den på informerat underlag.
Jag har liftat, vandrat och sovit ute ensam i ett stort antal länder både i och utom Europa, på allt mellan klipphyllor, parkbänkar och havsstränder. Det var inte där och då jag konfronterats med det "elaka folk" som förekommit i mitt liv. Risken var säkert inte lika med noll, men i backspegeln absolut värd att ta för alla upplevelser, äventyr och medmänskliga möten jag fått som belöning. Och säkert lägre än när jag korsar en gata eller springer i min hemmapark på kvällarna.

Elakt folk brukar sällan besvära sig med att traska långt in i skogen på knöliga småstigar i nattmörkret för att kanske lyckas hitta en ensam tältsovare. Det är liksom mer lönsamt att operera på mer lättåtkomliga och tätbefolkade ställen :)

Så förutsatt att du inte envisas med att slå läger precis intill ett ökänt, lättillgängligt festarställe vid någon populär sjöstrand, kan du nog vara väldigt lugn. Risken för att du möter "elakt folk" är säkert högre när du går på en stadsgata.

Inget i livet är helt ofarligt - det finns bara de risker som är värda att ta, och de som inte är det :). Det är bara du själv som kan göra den värderingen. Men du kan ju försöka göra den på informerat underlag.
Jag har liftat, vandrat och sovit ute ensam i ett stort antal länder både i och utom Europa, på allt mellan klipphyllor, parkbänkar och havsstränder. Det var inte där och då jag konfronterats med det "elaka folk" som förekommit i mitt liv. Risken var säkert inte lika med noll, men i backspegeln absolut värd att ta för alla upplevelser, äventyr och medmänskliga möten jag fått som belöning. Och säkert lägre än när jag korsar en gata eller springer i min hemmapark på kvällarna.

Tack, det är lite det jag hoppas - att det är seriöst folk längre in på lederna. Och det är ju alltid "etta-nolla". Antingen träffar man bara fantastiska och vänliga människor, eller så är det den där gången som man har verklig otur.

Men skillnaden mot för bara 10 år sedan är - anser jag - markant. Här inne i stan. Jag är Stockholms-baserad.

Du skriver att du är frusen, men vill ändå ha en extremt bred sovsäck. Den kommer göra dig mer frusen än nödvändigt på grund av luft som ska värmas upp.
Jag rör mig mycket när jag sover och brukar vända mig inuti sovsäcken. Går hur bra som helst och har så gjort med alla säckar, med mumieform.
Mitt största problem har varit just en 3 säsongssäck i syntet, den är för stor och då kryper kalluft in och jag har frusit. Så lagom stor är bäst!

Jag vill f ö tipsa om hygglo, där privatpersoner hyr ut sin utrustning. Kanske bättre att testa olika grejor först som Joanna skriver och köpa om ett tag när du testat lite och kanske också vet mer vad du vill hitta på ute. Även blocket är inte att förakta!
Testa först att göra din grej och börja kolla på prylar sen är mitt råd.
Många av oss som skriver har nog lite olika preferenser och utgångspunkter i sitt friluftsliv, vilket påverkar vilka prylar vi tipsar om.

Elaka människor tycker jag inte du ska bekymra dig för. Låt bara bli de mest stadsnära områdena.

Ett annat tips på en mjukstart är att börja med att sova på någon naturnära campingplats och vänja sig vid tältlivet och hantera utrustning. Det finns många bra alternativ runt vårt avlånga land.

Du skriver att du är frusen, men vill ändå ha en extremt bred sovsäck. Den kommer göra dig mer frusen än nödvändigt på grund av luft som ska värmas upp. (...)
Precis - skrivit om detta i inlägg #27, men det tål att upprepas, eftersom problemet inte går att komma runt (med mindre än att man fyller mellanrummet mellan kropp och sovsäck med dun :)) Det är inte bara mer luft som behöver värmas (och hållas varm) - den cirkulerar också friare mellan (varm) hud och (kallare) sovsäcksvägg p g a konvektion och kroppsrörelser. Jag får känslan av konstant kallras i för stora sovsäckar och knölar automatiskt ihop mig så jag blir tätt omstoppad.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg