Jag håller verkligen med både
gundj och
evinrude. Tänkte just skriva något ditåt själv, eftersom jag började bli fundersam på din problemformulering. Bred sovsäck i all ära, men löser det verkligen dina krav på "hemmabekvämlighet", om det inte också paras med ett extra tjockt - och extra brett - liggunderlag? Och är "hemmabekvämlighet" enda alternativet?
Även det går väl att fixa, men till priset av ytterligare påslag på din packvikt. Ditt sätt att säkra bekvämligheten på natten genom att simulera hemmasovandet står alltså i direkt konflikt med din bekvämlighet på dagen - åtminstone de gånger du måste bära på allt. Och det kan visa sig helt onödigt, därför att du upptäcker att du sover gott ändå - av tröttheten och den friska luften, men också för att du kommer att upptäcka en massa små knep, som låter dig sova bekvämt fast inte exakt på samma sätt som hemma.
Du beskriver dig själv som "novis" - men hur mycket har du faktiskt sovit ute, och vad är det då för utrustning du haft? Om du inte redan har gjort det och är helt säker på din problemformulering, så skulle du nog tjäna på att hålla dig öppen för alternativa/oförutsedda insikter, när du testat IRL. Så låna ihop lite random prylar och testa dig fram med ett antal utenätter i din närmiljö, innan du köper på dig dyra och tunga grejer som kanske ändå inte gör dig nöjd i längden. Du upptäcker helt säkert ett antal små knep som säkrar din bekvämlighet helt gratis, och inser att du inte
måste sova exakt som hemma för att ha det skönt.
För att ta ett konkret exempel (som inte måste stämma just på dig): en magsovare som ligger helt plant och hårt får gärna lite ont i korsryggen av för mycket svank. "Hemmalösningen" på det brukar ju vara en lagom mjuk madrass. "Utelösningen" för min del är en upphöjning under höftkammen. Fixar jag till en "kulle" där, t ex av lite hopknölade kläder, sover jag i övrigt hur skönt som helst på 8 mm skumplastunderlag. Men det hade jag ju inte kommit på, om jag inte stökat och bökat lite först
.
Testa gärna att sova ute med duntäcke bara för att testa formen, men kanske inte med sikte på det som permanentlösning. De brukar vara sydda av tyngre och mer fuktabsorberande tyger, genomsydda, samt fyllda med sämre dun. Allt detta försämrar kraftigt förhållandet mellan vikt/volym och värmeisolering.
Quilt vågar jag som sagt inte uttala mig om. De få gånger jag testat fick jag inte till det - det blev aldrig helt dragfritt, kändes inte som jag kunde röra mig utan att det "blåste runt". Eller så var det bara för mycket kalla luftfickor kvar längs kanterna, som min kropp aldrig lyckades värma upp - fr a kring mina alltid kalla fötter. Kändes inte som en skön lösning för en frusen stackare med kass cirkulation, men det är ju helt personligt. Har du tillfälle att testa (årminstone provligga hemma med öppet köp), så gör det.