Hur få plats med all packning?

90 cm bredd är ju som en normalbred säng av enklare modell! Även extrabreda liggunderlag för vandringsturer har ju en bredd på typ max 65-70 cm, exempelvis Exped Synmat LW dvs extralång och extrabred är 65x197 cm.

Har man sådana preferenser som man inte vill kompromissa med, och dessutom vill komma undan med lätt vikt och liten volym, ja då är det nog en beställlning hos Cumulus eller Roberts.pl som gäller. Observera dock långa leveranstider för närvarande, så om du har tänkt att komma ut i närtid får du nog ta en funderare.

Tråkigt att höra att de har lång leveranstid (men inte konstigt, i corona-tider). Cumulus kan lägga till 22 cm bredd på denna modell:

Jag väntar på ytterligare svar från dem, men det verkar hittills som min bästa möjlighet att få det jag letar efter.

Sedan tidigare har jag en sån här, som var det bredaste jag kunde hitta utan att behöva köpa en dubbel, som tar upp lite för mycket plats ändå:

Den är 76 cm bred.

Vi är nog många som av olika anledningar beställt måttjusterade eller på annat sätt specialanpassade dunsovsäckar. Cumulus, Roberts och säkert flera tillverkare erbjuder detta till rimlig merkostnad, så rent tekniskt är det ju inte omöjligt. Men som flera påpekat - det blir mycket extra dun och tyg som ska till, och även liggunderlaget kräver någon speciallösning.

Men även om du får till det rent praktiskt (och vill betala för det i vikt och pengar), återstår det svårlösliga dilemmat att din kropp måste värma upp så väldigt mycket mer luft inne i en sådan jättesäck. Så utöver den extra fyllning som krävs bara p g a den större omslutningsarean, tillkommer ännu mer för att öka isoleringstjockleken (s.k. "loftet"), för sovsäcken behöver vara rejält mycket varmare.
Att sovsäckar för rörligt uteliv brukar vara mer eller mindre kroppsnära är alltså ingen slump - det primära syftet är att slippa värma upp onödig luftvolym.

Med det sagt: en quilt skulle kanske passa dig bättre? Här några exempel, men i så fall får andra hjälpa till - själv har jag aldrig lyckats bli vän med de lösningarna.

EDIT: ser att Kimkim hunnit före med samma tankar medan jag skrev:)

Cumulus är ju superbra och lär kunna ordna det du vill ha om du kan tänka dig att betala lite mer.

Annars kanske du är en quilt-person?

Vad är en quilt-person?

Edit: Ser nu joannas länk, och det verkar vara en sovsäck som inte är ihopsydd, typ? Jag vill ha en sovsäck, och när det är varmt ute, så kan man öppna dragkedjan och ha den som filt. Allround, är vad jag vill betala för. :)

Senast ändrad:
Vad är en quilt-person?

Edit: Ser nu joannas länk, och det verkar vara en sovsäck som inte är ihopsydd, typ? Jag vill ha en sovsäck, och när det är varmt ute, så kan man öppna dragkedjan och ha den som filt. Allround, är vad jag vill betala för. :)

Har du verkligen tänkt igenom vad en quilt innebär? Det verkar vara den enda standardprodukt som kan passa dig. (Dunet - eller isoleringen- i sovsäckens botten som du ligger på isolerar ingenting när den kläms ihop mot liggunderlaget så den isoleringen behövs egentligen inte.) Quilten fästs ihop med band under liggunderlaget så den fungerar precis som en sovsäck sånär som på att du får skaffa en dunmössa i stället för huvan på sovsäcken.

Har du verkligen tänkt igenom vad en quilt innebär? Det verkar vara den enda standardprodukt som kan passa dig. (Dunet - eller isoleringen- i sovsäckens botten som du ligger på isolerar ingenting när den kläms ihop mot liggunderlaget så den isoleringen behövs egentligen inte.) Quilten fästs ihop med band under liggunderlaget så den fungerar precis som en sovsäck sånär som på att du får skaffa en dunmössa i stället för huvan på sovsäcken.

OK, värt att fundera på, tack.

Med de kraven skulle jag råda dig att köpa en quilt, eller ett stort duntäcke och sy på en dragkedja.

Hur säker är du på att du inte kan använda en vanlig sovsäck?
Skillnaden i komfort mellan din säng och en rektangulär sovsäck som är en meter bred, är kanske vida större än skillnaden mellan den där sovsäcken och en vanlig sovsäck.
Du kanske får betala dyrt i både vikt, bulk och pengar, för att vinna marginellt med komfort mot standardsovsäcken.

Att utrusta sig vettigt för vandring handlar mycket om att komma till insikt med att man helt enkelt inte kan få samma komfort som hemma.
En trasa på 10 g torkar kroppen nästan lika enkelt som den där högteknologiska handduken som väger och kostar 20 gånger mer. Men visst, det är aningen mindre komfortabelt.

Vi är nog många som av olika anledningar beställt måttjusterade eller på annat sätt specialanpassade dunsovsäckar. Cumulus, Roberts och säkert flera tillverkare erbjuder detta till rimlig merkostnad, så rent tekniskt är det ju inte omöjligt. Men som flera påpekat - det blir mycket extra dun och tyg som ska till, och även liggunderlaget kräver någon speciallösning.

Men även om du får till det rent praktiskt (och vill betala för det i vikt och pengar), återstår det svårlösliga dilemmat att din kropp måste värma upp så väldigt mycket mer luft inne i en sådan jättesäck. Så utöver den extra fyllning som krävs bara p g a den större omslutningsarean, tillkommer ännu mer för att öka isoleringstjockleken (s.k. "loftet"), för sovsäcken behöver vara rejält mycket varmare.
Att sovsäckar för rörligt uteliv brukar vara mer eller mindre kroppsnära är alltså ingen slump - det primära syftet är att slippa värma upp onödig luftvolym.

Med det sagt: en quilt skulle kanske passa dig bättre? Här några exempel, men i så fall får andra hjälpa till - själv har jag aldrig lyckats bli vän med de lösningarna.

EDIT: ser att Kimkim hunnit före med samma tankar medan jag skrev:)

Haha och vem tror du inspirerade mig att skaffa en cumulussäck från början? :p

Med de kraven skulle jag råda dig att köpa en quilt, eller ett stort duntäcke och sy på en dragkedja.

Hur säker är du på att du inte kan använda en vanlig sovsäck?
Skillnaden i komfort mellan din säng och en rektangulär sovsäck som är en meter bred, är kanske vida större än skillnaden mellan den där sovsäcken och en vanlig sovsäck.
Du kanske får betala dyrt i både vikt, bulk och pengar, för att vinna marginellt med komfort mot standardsovsäcken.

Att utrusta sig vettigt för vandring handlar mycket om att komma till insikt med att man helt enkelt inte kan få samma komfort som hemma.
En trasa på 10 g torkar kroppen nästan lika enkelt som den där högteknologiska handduken som väger och kostar 20 gånger mer. Men visst, det är aningen mindre komfortabelt.

Hemma är jag avgjort ännu mycker mer bekväm. :) Jag klarar att sova dåligt en natt eller två, men om jag ska vara ute längre, så behöver jag kunna sova bra. Utrustningen jag försöker sätta ihop kommer att vara skalbar för olika syften. När man kan ha lite bärhjälp, t ex av sin cykel, så tar jag helst med min kamerautrustning, som adderar minst 10 kg. :(

Duntäcke är ett intressant förslag. Man får inte reda på komforttemperaturen, men om det är leveransproblem, och jag skulle komma fram till att en quiltlösning fungerar, så är det ju mycket billigare. Dock - sannolikt mycket tyngre?

Eller så tar du den här och kombinerar med fleecefilt vid behov.
Så kan du köpa dyrare säck när du provat lite.
I alla fall inte tre kilo så kanske tar mindre plats.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg