Varför känner du ett behov av att raljera? Om du läser mitt sista inlägg så torde det framgå att mina förslag inte handlar om att förbjuda vare sig öl eller båttrafik, utan om att stoppa en ÖKANDE exploatering av området i den riktning som bland annat föreslås i originalposten. För att understryka denna poäng så har jag visat på hur otroligt tillrättalagt området redan idag är. Tycker du själv att helikoptertrafik och via ferrata på Sveriges högsta topp är ett rimligt eller nödvändigt sätt att "underlätta för de som vill uppleva lite av vår fantastiska fjällvärld"?
Du frågar mig varför jag känner ett behov av att raljera... Det är bara en spegling av ditt FÖRSTA inlägg i den här tråden där du ganska tydligt visar vad du anser om de som nyttjar dessa bekvämligheter, se här under:
När förstabestigningen gjordes fick man gå från Narvik. Vid andrabestigningen ro uppströms i diverse älvar. Idag tar man buss till nikka, skickar väskan med helikopter och tar båten en tredjedel av vägen. I övrigt går man spångad stig. Sedan tar man en öl i bastun, äter en god middag, och sover i en säng. Sedan skaffar man guide, utrustning och proviant på plats på stationen. För att slutligen gå på väl upptrampad stig till topps. Vill man så kan man sedan boka helikopterhämtning. Hur lätt ska det behöva vara? Vad är syftet med att klättra upp för berget om man inte gör det för egen maskin?
Kan det inte vara så att syftet med att ta sig till toppen, oavsett hur man gör det, är att man vill ha varit där. Att det för många inte spelar så stor roll hur de tog sig dit utan det viktiga är att de har varit där. Jag anser inte att vi ska anlägga en rulltrappa till toppen men jag anser inte heller att helikoptertrafiken är ett jätteproblem. Jag anser att de som vill ha mer bekvämligheter ska kunna få det på de få ställen som det faktiskt gäller. Det finns fortfarande enorma vidder där du inte störs av turisttrafik.