det finns massor med sätt att ta tillvara på all mat som slängs, till att börja med kan vi själv sluta slänga mer än hälften av den maten vi köper med oss hem.. har man jordbruk och djur är det ofta lätt att få det som skulle kastas, bröd, frukt, grönt och mejeri.. jag tror inte handlar vill ge bort gammalt till "människor" eftersom dom då kan bli ansvarsbelagda, antar jag..
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!!
- Trådstartare Foehammer117
- Start datum
Det finns många anledningar varför mataffärer inte gillar att man tar deras slängda mat. Jag pratade med föreståndaren till en ICA Maxi och han tyckte inte att det var bra att man tog deras slängda mat och samtidigt så tyckte han att det var fel att slänga mat.
När folk rotar efter mat i soptunnorna brukar det bli väldigt mycket skräp bredvid soptunnorna som någon anställd får städa upp dagen efter och det är en anledning som kan reta upp butiksägarna. Man slänger även mat av flera olika anledningar och det handlar inte bara om att datumen är kass. Det kan vara fel på varan och det är därför den kasseras och det kan handla om för höga bakteriehalter eller att smaken är fel. För några år sedan dumpade Zoega´s några tusen kg kaffe som sedan stals och såldes igen. Det var fel på det kaffet och smakade illa och företaget fick skit för det efteråt för att de sålde dåliga varor. Kaffe stals och såldes vidare till mindre affärer som inte var så noga med vart deras varor kom ifrån.
Det finns även fall där människor har blivit sjuka av kasserad mat som har stulits från soptunnor och när de väl var sjuka anklagade de affärerna att sälja dåliga varor. De hade kvar förpackningarna och det syntes att datumen inte hade gått ut.
Jag har själv delvis levt på dumpad mat men då har jag haft kontakt med personer inne i butiken som ha lagt undan mat som skulle ha kasserats. Det känns säkrare att äta den maten och det irriterar inte butiksägaren lika mycket. Testa att besöka bagerier och fråga efter gammalt bröd och om de kan få det gratis. Har funkar bra för mig
/Stellan
Så föreståndaren som slänger mat fast han tycker det är fel, borde inte ha något problem med att jag tar maten fast han tycker det är fel? ...eller?
Jag och alla dumptrare jag någonsin pratat med/ läst om har varit jäkligt noga med att hålla rent och snyggt efter sig. men självklart finns det undantag.
Man kan som sagt hålla sig undan för vissa saker. som att massor av samma mat har slängt, ex ägg mm. Vissa är oförsiktiga och tar till och med kött, andra är ju försiktiga och tar väldigt utvalda varor. man bestämmer ju som sagt själv.
Självklart finns det fall då folk blivit sjuka av dumpstrad mat, på samma sätt som det finns folk som blivit sjuka av att äta mat de köpt ur affären. Vet man när man ska dyka så är maten "färsk" (stått på hylan för någon timma sedan) och då har förmodligen folk också köpt varan för en timme sedan
Jag själv tvivlar på att det funkar så bra att fråga efter gammalt bröd, ger de mig gratis bröd så vet de ju att jag inte kommer köpa något bröd... eftersom jag har massa gratis bröd.. Men att fråga skadar ju aldrig nej.
nja asså ofta får man nog ta sig in på området, hoppa över staket eller liknande. Visst olagligt, men även olagligt att ta saker ur sopptunnor, räknas som stöld. Men så är det, alla lagar/regler är inte bra.
Jodå, det var en Lidel butik som hälde rengöningsmedel över maten man slängde, eftesom dom visst om att folk plockade mat ur deras soptunnor blev dom dömda för "framkallande av fara" om jag mins rätt. Nu mera så är deras soptunnor inlåsta.
Att man inte får plocka mat ur affärenas soptunnor handlar om i första hand snålhet, dom kastar hellre maten än ger bort den.
Nu har dock en del affärer kommit på att man får väldigt bara goodwill och rykte om man låter kyrkan eller vem det nu råkar vara på orten som har "soppkök" till hemlösa att hämta "gammal mat", mat som inte är dålig men datumet går ut ger man bort varje dag.
Mat
Man kan också börja laga mat på sina rester som han har, istället för att slänga dom, det finns en bra hemsida som skriver goda recept på mat som man kan göra av rester
http://matsvinnet.bloggplatsen.se/
Man kan också börja laga mat på sina rester som han har, istället för att slänga dom, det finns en bra hemsida som skriver goda recept på mat som man kan göra av rester
Måste medge att jag inte riktigt förstår fenomenet med att slänga mat, jag köper aldrig hem mer mat än jag äter... aldrig något som hinner passera bäst före innan jag ätit upp det...
Annars är det just vad en pytt i panna går ut på.
1 regeln måste var att planera vad du skall laga, ät vad du behöver inte mer, ta hand om resterna. Bruka dem.
2 Den som vill dyka i containar må göra det, men byt till overall före dyket. Acceptera att du kan bli arresterad för intrång och stöld, innan du börjar.
3 Vanan bör brukas med försiktighet utomlands där man inte inte alltid är lika vänlig som här.
4 Det är inget nytt under solen.
5 Avser stå över.
2 Den som vill dyka i containar må göra det, men byt till overall före dyket. Acceptera att du kan bli arresterad för intrång och stöld, innan du börjar.
3 Vanan bör brukas med försiktighet utomlands där man inte inte alltid är lika vänlig som här.
4 Det är inget nytt under solen.
5 Avser stå över.
Jag har själv delvis levt på dumpad mat men då har jag haft kontakt med personer inne i butiken som ha lagt undan mat som skulle ha kasserats. Det känns säkrare att äta den maten och det irriterar inte butiksägaren lika mycket. Testa att besöka bagerier och fråga efter gammalt bröd och om de kan få det gratis. Har funkar bra för mig
/Stellan
Halaj!
Man kan också kanske skarva lite på sanningen och säga att man har höns.
Hönor är lite som råttor (och vi människor!) och äter lite vad som helst.
Både animalier och vegetabilier.
Det finns faktiskt folk som håller hönor i villaområden. Det är tillåtet sålänge det är på hobbynivå.
//T
Jodå, det var en Lidel butik som hälde rengöningsmedel över maten man slängde, eftesom dom visst om att folk plockade mat ur deras soptunnor blev dom dömda för "framkallande av fara" om jag mins rätt. Nu mera så är deras soptunnor inlåsta.
Att man inte får plocka mat ur affärenas soptunnor handlar om i första hand snålhet, dom kastar hellre maten än ger bort den.
Nu har dock en del affärer kommit på att man får väldigt bara goodwill och rykte om man låter kyrkan eller vem det nu råkar vara på orten som har "soppkök" till hemlösa att hämta "gammal mat", mat som inte är dålig men datumet går ut ger man bort varje dag.
Har du någon källa på det, och i så fall, vad är det för källa?
I mitt tycke så är väldigt många väldigt snabba på att måla upp just Lidl som djävulen själv, utan att egentligen ha någon grund för det.
Att Lidl skulle ha förgiftat kasserad mat i syftet att hålla borta människor tvivlar jag starkt på...
...
http://www.dn.se/sthlm/lidl-forgiftade-slangd-mat
Har du någon källa på det, och i så fall, vad är det för källa?
I mitt tycke så är väldigt många väldigt snabba på att måla upp just Lidl som djävulen själv, utan att egentligen ha någon grund för det.
Att Lidl skulle ha förgiftat kasserad mat i syftet att hålla borta människor tvivlar jag starkt på...
http://www.dn.se/sthlm/lidl-forgiftade-slangd-mat
Vad som står att läsa i artikeln är att några anställda på företaget har hällt "ett ämne motsvarande klorin" i mat som skulle kasseras. Vidare står det att det är okänt om människor ätit av maten
Hur man sedan får det till att Lidl som företag är såpass giriga och onda att de medvetet försöker förgifta människor som rotar i deras sopor är lite väl långsökt för mig.
Jag vet inte vad du tycker är värst, anställda på ett företag som eventuellt bara försöker få kontroll över ett råttproblem, eller ett stort företag som medvetet ompaketerar kött som har passerat 'bäst-före-datumet' och inte skäms för att plocka upp gårdagens köttfärs från golvet och kalla den för "nymalen"
Hur man sedan får det till att Lidl som företag är såpass giriga och onda att de medvetet försöker förgifta människor som rotar i deras sopor är lite väl långsökt för mig.
Jag vet inte vad du tycker är värst, anställda på ett företag som eventuellt bara försöker få kontroll över ett råttproblem, eller ett stort företag som medvetet ompaketerar kött som har passerat 'bäst-före-datumet' och inte skäms för att plocka upp gårdagens köttfärs från golvet och kalla den för "nymalen"
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Hur mycket mat? | Långcykling | 5 | ||
Mat i kombination till cykling | Långcykling | 11 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg