Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!!

Länkarna som dök upp i din länk var ju ifrån 2004/2005 så det har flutit lite vatten under broarna sedan dess...
Jag har handlat och handlar fortfarande mycket på Lidl, aldrig blivit dåligt behandlad eller upplevt att maten skulle vara sämre än hos andra butiker, tvärt om i många fall!!
Att ett fåtal har fått gå efter en provanställning hör väl inte till ovanligheterna? Själva syftet med en provanställning är väl just att man ska kunna låta folk gå om det av någon anledning inte skulle fungera. Provanställningar är bra, de ger företagare modet att våga chansa med att anställa ytterligare personal och i längden är jag övertygad om att det ger fler jobb.
Dessutom, varför skulle Lidl vilja sätta detta i system om de nu bara är en bunt giriga känslolösa kapitalister? Att nyanställa kostar mycket tid och tid är pengar. Det lönar sig helt enkelt inte att byta personal en gång i månaden, oavsett bransch.
Det märkliga är att den här kritiken mot Lidl som framförs i Sverige lyser med sin frånvaro i Tyskland. Under alla min år som jag har bott i Tyskland har jag aldrig hört liknelsen skräckhistorier som här! Min erfarenheter säger mig också att det inte beror på att tyskarna är mindre noggranna med sin mat...
Vidare så känner jag flera ungdomar som arbetat på Lidl under sommarlov och för att dryga ut studentkassan, både här och i Sverige, och de känner absolut inte igen sig!
Jag tror på inget sätt att Lidl är felfria, men de får oförtjänt mycket kritik och jag tvivlar starkt på att de skulle vara värre än "svenska" matbutiker.
Men du får gärna handla ditt gammelkött och golvfärs på ICA Maxi om du tror att det är bättre...

Anställdas rättigheter kränks fortfarande av Lidl!

"Fackföreningar motarbetas av Lidl

Det tyska familjeföretaget Lidls expansion i Europa styrs av en medveten policy att skapa otrygghet hos de anställda. Det gäller även svenska Lidl enligt den "svartbok" som presenteras i Berlin i dag.

Rapporten som ställts samman av den tyska fackorganisationen Verdi är en uppföljning av en liknande undersökning som rörde enbart Tyskland för något år sedan. Nu har den utökats till Lidls agerande i 20 europeiska länder, däribland Sverige.
Annons:

Undersökningen visar att Lidl fortsätter på den inslagna vägen med extrem toppstyrning där alla utom vd är belagda med munkavle. Information utåt om exempelvis antalet butiker och anställda eller Lidls omsättning, är näst intill obefintlig.

Rapporten talar om hur lönerna pressas, arbetsmiljöfrågor nonchaleras och hur personalen kontrolleras ända in i omklädningsrummen. Att ha otrygga arbetsvillkor har satts i system, bland annat genom idel provanställningar.

Personalens försök att organisera sig fackligt motarbetas eller är helt enkelt förbjudet. Ett omskrivet exempel på hur det kan gå till är hur Lidl förra året till och med lade ned en butik i sydtyska Calw sedan personalen gått med i facket.

Ett exempel på företagets försök att kontrollera de anställda var då man i Polen och Tjeckien beordrade kvinnliga anställda med mens att bära armbindlar. Då skulle arbetsledningen kunna ha koll på att det inte blev för mycket onödigt spring till toaletten under arbetstid.

Begreppet "svartbok" är dubbeltydigt; ägarfamiljen som styr detaljhandelskedjan med järnhand heter Schwartz. Deras arbetssätt går under benämningen "Wal Martisering" efter den amerikanska kedjan Wal Mart där fackliga aktiviteter inte sällan leder till sparken.
Lidl har i dag 2 800 butiker i Tyskland och är den snabbast växande butikskedjan i Europa. I Sverige fanns i våras 101 butiker, men det öppnas fyra nya i månaden.

- Lidl i Sverige, och i Norge där man just kommit i gång, skiljer sig från hur det är i Tyskland och i Öst*europa. Här har företaget mött ett starkt fack och har tvingats gå med i arbetsgivarorganisationen och fått teckna kollektivavtal med Handels och med Transport, säger Henning Süssner, historiker och journalist, som författat kapitlet om Lidl i Sverige.

Men spåren av Lidlregimen finns kvar och det märks tydligt varje gång man utser nya chefer och mellanchefer, berättar Henning Süssner.

- All chefsutbildning sker i Tyskland och när en ny chef tillsätts, så börjar problemen igen. Lidl är extrema när det gäller att hålla facket utanför. Det krävs en inlärningstid varje gång, där Lidl tvingas lära sig hur den svenska lagstiftningen fungerar, inte minst när det gäller arbetsmiljön, säger Henning Süssner.

Ett pågående arbetsmiljöärende är Lidls utformning av kassan, som gör att expediten sitter ensidigt låst åt ett enda håll, vilket leder till snedbelastning och förslitning.

- Arbetstiden är 15-20 timmar i veckan. Trots den korta arbetstiden har de anställda ibland fått skriva på att inte jobba någon annanstans. Det är vanligt att man får rycka in en hel del extra. Då måste man bråka med lönekontoret varje gång för att få betalt.

Enligt Henning Süssner innebär provanställningarna att man ofta får orutinerade ungdomar som inte känner till sina rättigheter. Ungdomarna bidrar till att personalomsättningen är stor.

Lidl är dock känsligt för konsumenternas kritik. Kampanjer mot exempelvis avsaknaden av miljömärkning sätter press på underleverantörerna. En Greenpeaceundersökning i fjol i Tyskland som visade att Lidl hade de mest giftbesprutade grönsakerna har lett till att man börjat sälja miljömärkta varor.

- Företaget har en blandning av 1800-talsmentalitet och modern flexibilitet, säger Henning Süssner.

Jan Falk, DN"

Black Book on Lidl:
https://lidl.verdi.de/material/schwarz-buch/black_book_on_lidl_in_europe

Länkarna som dök upp i din länk var ju ifrån 2004/2005 så det har flutit lite vatten under broarna sedan dess...
Jag har handlat och handlar fortfarande mycket på Lidl, aldrig blivit dåligt behandlad eller upplevt att maten skulle vara sämre än hos andra butiker, tvärt om i många fall!!
Att ett fåtal har fått gå efter en provanställning hör väl inte till ovanligheterna? Själva syftet med en provanställning är väl just att man ska kunna låta folk gå om det av någon anledning inte skulle fungera. Provanställningar är bra, de ger företagare modet att våga chansa med att anställa ytterligare personal och i längden är jag övertygad om att det ger fler jobb.
Dessutom, varför skulle Lidl vilja sätta detta i system om de nu bara är en bunt giriga känslolösa kapitalister? Att nyanställa kostar mycket tid och tid är pengar. Det lönar sig helt enkelt inte att byta personal en gång i månaden, oavsett bransch.
Det märkliga är att den här kritiken mot Lidl som framförs i Sverige lyser med sin frånvaro i Tyskland. Under alla min år som jag har bott i Tyskland har jag aldrig hört liknelsen skräckhistorier som här! Min erfarenheter säger mig också att det inte beror på att tyskarna är mindre noggranna med sin mat...
Vidare så känner jag flera ungdomar som arbetat på Lidl under sommarlov och för att dryga ut studentkassan, både här och i Sverige, och de känner absolut inte igen sig!
Jag tror på inget sätt att Lidl är felfria, men de får oförtjänt mycket kritik och jag tvivlar starkt på att de skulle vara värre än "svenska" matbutiker.
Men du får gärna handla ditt gammelkött och golvfärs på ICA Maxi om du tror att det är bättre...

"Fackföreningar motarbetas av Lidl
Alla utom vd är belagda med munkavle. Information utåt om exempelvis antalet butiker och anställda eller Lidls omsättning, är näst intill obefintlig.

Det är inget ovanligt i det, de flesta företag låter inte sina anställda tala med media om sådan saker, tjejen i kassan på H&M får heller inte diskutera koncernens omsättning med pressen. Det är ganska standard i anställningsavtal idag att man inte får röja företagshemligheter.

Rapporten talar om hur lönerna pressas, arbetsmiljöfrågor nonchaleras och hur personalen kontrolleras ända in i omklädningsrummen. Att ha otrygga arbetsvillkor har satts i system, bland annat genom idel provanställningar.

Provanställningar är varken olagligt eller ovanligt. Att personalen övervakas är väl sanning med modifikation, de flesta matbutiker har idag kameraövervakning i butiken och även på lagret om de får tillstånd för det. Hade man inte haft problem med stölder från lagret så hade det inte behövts. Det är ingen som sitter och övervakar varje anställd under hela arbetspasset om du trodde det.

Personalens försök att organisera sig fackligt motarbetas eller är helt enkelt förbjudet. Ett omskrivet exempel på hur det kan gå till är hur Lidl förra året till och med lade ned en butik i sydtyska Calw sedan personalen gått med i facket.
Hur facket agerar i andra länder är knappast intressant. I Sverige så följer de fackets regler och det är ingen som motarbetar att anställda skulle gå med i facket mig veterligen. De bekanta jag har som arbetat på Lidl fick redan första dagen information om hur man går med i facket och vilka fördelar det har av butikschefen.

Ett exempel på företagets försök att kontrollera de anställda var då man i Polen och Tjeckien beordrade kvinnliga anställda med mens att bära armbindlar. Då skulle arbetsledningen kunna ha koll på att det inte blev för mycket onödigt spring till toaletten under arbetstid.

Det här är en seglivad "myt", det skedde i början av 90-talet och var initiativ tagna av de enskilda butiksägarna, så fort det blev känt för ledning så stoppades det. Idiotiskt av dem, men då det inte är eller har varit Lidls policy så kan kritiken knappast falla på dem.

Lidl tvingas lära sig hur den svenska lagstiftningen fungerar, inte minst när det gäller arbetsmiljön, säger Henning Süssner.

Det vore väl ändå märkligt om de inte behövde sätta sig in i svensk lagstiftning? Skulle du kunna öppna en butik i Tyskland utan att behöva läsa på om tysk lagstiftning?

Ett pågående arbetsmiljöärende är Lidls utformning av kassan, som gör att expediten sitter ensidigt låst åt ett enda håll, vilket leder till snedbelastning och förslitning.
Lidls kassor är av tysk modell, de är standard här nere och på inget sätt unika för just Lidl. I Sverige har man dock börjat byta ut dem till svensk modell eftersom kunderna inte begriper sig på systemet. Att det är ett tungt jobb är det ingen som förnekar, men jag tror inte att en liter mjölk väger mer på Lidl än på ICA.

Arbetstiden är 15-20 timmar i veckan. Trots den korta arbetstiden har de anställda ibland fått skriva på att inte jobba någon annanstans. Det är vanligt att man får rycka in en hel del extra. Då måste man bråka med lönekontoret varje gång för att få betalt.

Återigen, inget ovanligt. Att ett företag inte vill att man ska arbeta hos konkurrenter är inget ovanligt, och att bli inkallad för att arbeta extra när någon blir sjuk eller liknande är inte unikt för Lidl, det sker i många företag i många branscher. Det kan säkerligen uppstå lite krångel med lönekontoret, men att man "varje gång måste bråka" låter som en överdrift i mina öron. Att datasystemet krånglar är naturligtvis trist, men knappast skäl nog att bedriva hetskampanj mot Lidl.

Enligt Henning Süssner innebär provanställningarna att man ofta får orutinerade ungdomar som inte känner till sina rättigheter. Ungdomarna bidrar till att personalomsättningen är stor.
Provanställningar är i mitt tycke något positivt, och att ungdomar är rörliga på arbetsmarknaden gäller alla branscher och företag. Inte heller här är det något specifikt för Lidl.
Att arbeta i matbutik kräver ingen större utbildning och därför är det också naturligt att det blir många ungdomar som får chansen till ett första jobb eller sommarjobb.

Lidl är dock känsligt för konsumenternas kritik. Kampanjer mot exempelvis avsaknaden av miljömärkning sätter press på underleverantörerna. En Greenpeaceundersökning i fjol i Tyskland som visade att Lidl hade de mest giftbesprutade grönsakerna har lett till att man börjat sälja miljömärkta varor.

Är det något negativt med att de lyssnar på kritiken och rättar sig efter den? Mig veterligen så har de inte sålt några grönsaker som haft för höga halter av bekämpningsmedel, således är det väl inte Lidls fel att regleringen tillåter ett visst gränsvärde?

Läser man på om Henning Süssner på Wikipedia så kan man se att han varit medlem i Kommunistiska Ungdomsförbundet SDAJ, idag är han vänsterpartist och har blivit anklagad för att försvara stalinismen, i Ung Vänsters jubileumsbok deklarerar han att "stalinismen varit nödvändig för partiet".
Folk får naturligtvis ha vilka politiska åsikter de vill, men jag är inte tillräckligt blåögd för att tro att det inte har påverkat hans "sanning" om hur de stackars arbetarna får slava för brödsmulor i det kapitalistiska multinationella företaget.

Edit: Blev fel i en HTML-tag!

Du är underbar!

Jag har läst att folk toksparar för att ha råd att resa så fort de kan igen. Så jag tänkte bidra med ett grymt bra tipps på hur du får tag i all mat gratis!

Dumpsterdiving!

Just det, man letar i sopptunnor! freeganism helt enkelt. Visst låter det helt avskyvärt första gången man hör att vanliga människor letar slängd mat, men desto mer man läser om det så förstår man att det inte handlar om att äta gammal/dålig mat. Utan att affärer, bagerier, ica mm slänger massvis med fin, bra mat som ofta inte ens har passerat bäst före datumet.

så vill ni bli av med matkostnader så börja dyka!

Själv har jag dykt en gång, fick då hem 16 påsar Polar bröd. och det var ändå en bråkdel av vad som fanns i containern. Ingen av bröden hade passerat bäst före datumet. Frös in alltihop.

Så även om det låter helt sick i början så läs om det, och titta på bilderna, folk får hem mer mat än de kan äta.

http://frigan.wordpress.com/
http://www.emoware.org/dumpster-diving/dumpster-diving-guide.asp

/Alex

Jag ser för mig att dett kommer på TV inom kort. "dumpsterdivers" blir det nya och "cuponers" det gammla! Du har inte funderat på ett vanligt jobb för att spara pengar. Typ jobba i Norge?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skiman Hur mycket mat? Långcykling 5
chrille_g Mat i kombination till cykling Långcykling 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg