Hehe... nu är det jag, Utsidans självutnämnda lortgris, som reagerar med bacillskräck
.
Tvättar du inte ur svampen helt efter varje gång för att behålla diskmedlet, och den sen i flera dagar ligger instängd och fuktig i en ask, blir de gärna en trevlig odling
. Såvida det nu inte är kylskåpskallt dygnet runt, eller du dränkt in den med något av de miljövidriga bakteriedödande diskmedlen. Vanligt diskmedel är faktiskt mums för baciller, med det är ,även vid noggran ursköljning, mer matrester kvar i svampen än man ser med blotta ögat.
Tvätt/disksvampar och disktrasor typ Wettex är ju perfekta potentiella bakterieodlingar, just för att de hålls ständigt fuktiga och är nästan omöjliga att få rena. Det finns bara två sätt: koka eller torka, gärna både och. Hemma häller jag rutinmässigt överskottet av allt kokvatten genom dem, vrider ur allt jag kan och ställer att torka på högkant på ett litet galler, resp hänger på en krok. De börjar heller aldrig lukta. På vandring slösar jag ju inte med kokvatten, men gör samma sak om det blir en skvätt över, och har grejorna hängande utanpå ryggan så de torkar under dagen, om jag nu inte torkat dem direkt över en eld.
Jadå, folk
har gjort sig lustiga över anordningen
. Kanske jag faktiskt överdriver, men om jag helt utan ansträngning kan bli av med en visserligen liten, men helt onödig risk, så varför inte.
Det där med att lägga ut saker på tork för att få dem "rena" (dvs stoppa bakterietillväxten) förstår man i varma länder med vattenbrist, men vi, som har gott om vatten och ont om sol, glömmer ofta möjligheten - fast vi ju torkar vår vandrarmat i (bland annat) samma syfte.