Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hemma så har vi precis fått varg, ännu är det ingen stor fråga.. den dominerande frågan är grisen. ingen i vårt lag pratar varg, dom flesta ser inget problem.. andra jaktlag i området har en annan bild av läget.. jag vet att det anordnats några få vargmöten runt om.. det skiljer sig lite på innehållet i jaktlagen.. vi är nog ett ovanligt sansat jaktlag oavsett fråga..

Ungefär samma här. Fast vi har har haft varg lite längre. När reviret bildades uppstod ingen debatt.
Faran fanns men det diskuterades inte. Vi hade bara sällsynta besök hos oss trots att vi ingick
i reviret.
Nu har det hänt något konkret, nu är dom närvarande hela tiden. Jakter ställs in. Rapporteringsrutinerna blir plötsligt mycket viktiga. Det jäser verkligen bland hundägarna nu och talas mycket om dom. Plötsligt har dom blivit väldigt synliga. Fem av mina nära bekanta har sett varg, och det inom senaste året! Själv har jag jag inte sett någon av de här vargarna, bara spårat färska spår ett tiotal ggr.
 
Ungefär samma här. Fast vi har har haft varg lite längre. När reviret bildades uppstod ingen debatt.
Faran fanns men det diskuterades inte. Vi hade bara sällsynta besök hos oss trots att vi ingick
i reviret.
Nu har det hänt något konkret, nu är dom närvarande hela tiden. Jakter ställs in. Rapporteringsrutinerna blir plötsligt mycket viktiga. Det jäser verkligen bland hundägarna nu och talas mycket om dom. Plötsligt har dom blivit väldigt synliga. Fem av mina nära bekanta har sett varg, och det inom senaste året! Själv har jag jag inte sett någon av de här vargarna, bara spårat färska spår ett tiotal ggr.

Jag har inte läst alla dina inlägg om vargar men detta är det första jag läser där du levererar
något. Inget generellt om att vargar äter x antal älgar o.dyl.
Nej, jag tycker inte att vargen ska ha något "jaktmonopol" och som du beskriver era problem
med inställda jakter osv förstår jag ditt dilemma.
Dela istället med dig av dina erfarenheter, så vida det inte gäller utrotning, om hur du tycker andra jaktlag bör agera om vargen kommer.
Min åsikt är att avskjutning av varg måste få förekomma av större populationer, vi kan ju inte riskera att ha dom stora rovdjuren jagande föda inom bebyggelse.
 
Jag kan inte, hur mycket jag än försöker, acceptera att det är vuxna människor som sysslar med vargodlandet.


Det blir problem för svenska staten att hämta vuxna vargar i Finland. Finska vargforskare tycker att projektet är för krångligt, men det finns också en ytterligare förklaring.
– Finnarna går inte med på att vi vaccinerar dem och låter dem gå i karantän i Finland, säger vargforskare Olof Liberg.

Han var den som fick idén som skulle hjälpa Sverige att runda problemen med rabies i våra östra grannländer. Att föra in varg direkt från Finland skulle ge risk för att den fruktade sjukdomen förs in i landet.

Djuretiskt svårt
Alternativet, att sätta vilda vargar i flera månaders karantän, har bedömts som djuretiskt svårt. Det blir en extrem stress för ett vilt djur som tvingas leva på ett litet utrymme. Och att bygga ett stort karantänshägn och låta vargarna vara där, har bland annat bedömts som mycket resurskrävande och svårt att genomföra. Hägnet måste i stort sett vara isolerat från exempelvis gnagare, för att garantera att eventuell rabiessmitta inte läcker ut.

”Omöjligt att genomföra”
Liberg kläckte idén att svenska tjänstemän kunde söva vuxna vargar i Finland och rabiesvaccinera dem. Därefter skulle de återfå friheten och vandra omkring i Finland i flera månader, så att forskarna kunde följa dem och kontrollera om de uppvisade några tecken på rabies.
– De planerna, som jag har hört talas om, innebär att man skulle hålla vargar i karantän i Finland. I praktiken skulle vi först behöva fånga vargarna, vaccinera dem (mot rabies) för att igen släppa ut dem i naturen i sex månader och sedan, ytterligare en gång fånga dem i det vilda och först då transportera dem till Sverige. Det är alldeles för komplicerat, rent ut sagt omöjligt att genomföra, säger finske vargforskaren Ilpo Kojola till finskspråkiga Sisu Radio.

Ska flyttas eller skjutas
Men det är inte hela sanningen, enligt Olof Liberg.
– Så krångligt skulle det nog inte bli. Däremot vill finnarna inte ha ”våra” vargar i karantän. Det handlar om vargar i renskötselområdet och då ska de antingen flyttas eller skjutas direkt. Man kan förstå vad de finska renskötarna skulle tycka om att få en varg som är fredad i väntan på flytt till Sverige, säger Olof Liberg.

Ett års karantän
Det sannolika är att den finska vargen skulle märkas någon gång på senvintern. När den sedan vandrat omkring i sin vilda karantän i sex månader är det barmark. Då är det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att söva den igen. Det måste ske i rejält med snö.
– Det skulle handla om att vargen skulle gå kvar i Finland i kanske ett år. Det går de finska myndigheterna inte med på, säger Olof Liberg.

Vikande vargstam
I södra Finland skulle det vara möjligt. Men nu finns det endast cirka 150 vargar i landet och därför släpper Finland inte till någon varg från den södra landsdelen
– Planerna att söva och vaccinera vuxna vargar i Finland och låta dem gå i karantän där är lagda på is, konstaterar Olof Liberg.
De finska myndigheterna har också sagt nej till att lämna i från sig valpar. Vuxna vargar lämnar de gärna ifrån sig, men då ska de flyttas till Sverige direkt.



"Det går finska myndigheter inte med på" -Nej, till skillnad från våra svenska dito så dras man i Finland med något som kallas intelligens.
 
Jag har inte läst alla dina inlägg om vargar men detta är det första jag läser där du levererar
något. Inget generellt om att vargar äter x antal älgar o.dyl.
Nej, jag tycker inte att vargen ska ha något "jaktmonopol" och som du beskriver era problem
med inställda jakter osv förstår jag ditt dilemma.
Dela istället med dig av dina erfarenheter, så vida det inte gäller utrotning, om hur du tycker andra jaktlag bör agera om vargen kommer.
Min åsikt är att avskjutning av varg måste få förekomma av större populationer, vi kan ju inte riskera att ha dom stora rovdjuren jagande föda inom bebyggelse.

Ja vad kan man göra...det jag inledde tråden med var de politiska aspekterna.
Det vi gör nu är att hålla sms-rapporterna igång. Om en jägare ser en varg går ett multi-sms till ca 200 jägare inom ca 10 minuter. Andra jaktlag (kretsar) och vill ha tips om att bygga upp liknande system.
Egentligen ser jag mörkt på framtiden. Även fast vi inför vargjakt så tror jag inte att det påverkar vår situation så mycket. Det är för politiskt svårt att att få till det antal som skulle behöva skjutas.

De "höjdare" som patric beskriver har nog rätt: det gäller att hålla rent på sitt eget område.
Egentligen så har nog oppoinonen mest verkan på områden som ännu inte fått nån fast
stam av djur.

Vargens jakt inom bebyggda områden är egentligen likgltligt för jägarna.
Tvärtom...det väcker debatten utanför jägarkåren. Vi kan inte heller jaga bland bebyggelse
så dessa områden är "över"
 
...och där kom kopplingen från den ryska idioten till de svenska:


9: Införsel av veckogamla valpar uppfödda på ryska forskningsstationen Chisty Les för direkt frisättning. För genomförande se alternativ 7 (ovan). Kontakt: Vladimir Bologov och Laetitia Becker; Central Forest State Nature Reserve, Zapovednoye, 172513, Tverskaya oblast, Nelidovsky raion, Russian Federation; http://www.lupuslaetus.org). I informella kontakter har Laetetia Becker gett en positiv respons på förfrågan om samarbete.




Det ska bli väldigt intressant att följa detta.

http://www.vargfakta.se/nyheter/besvarande-koppling-mellan-svenska-djurparksforeningen-och-vladimir-bologov/
 
Vad bra det blev med skyddsjakten i Skultuna. Vår nya landsbygd är supermysig.

Men kvällspromenaden fick en helt annan karaktär. När Päivi kom ut på en liten väg som korsade ett stort öppet fält började hennes hund bete sig underligt.
– Jag märkte att hunden blev orolig och sedan såg jag att det rörde sig ungefär 300 meter längre bort. Först trodde jag att det kunde vara en älg eller ett rådjur. Sedan när det kom närmare såg jag att det var en varg, berättar Päivi märkbart skakad av upplevelsen.
Päivi vände tillbaka och började gå så fort hon kunde tillbaka mot bebyggelsen i Skultuna. Men vargen följde efter.
– När jag vänder mig om ser jag att den är kanske tio meter bakom mig. Då skriker jag rakt ut och börjar fäkta med armarna, säger hon.


http://www.vargfakta.se/nyheter/varg-hotade-hundagare-i-skultuna/
 
Ja, skjuter man bort ett alfapar, så blir det vilsna nyfikna ungvargar kvar, inget förvånande eller på något sätt konstigt. Man kan inte anpassa naturen efter folks fobier, då blir det bara asfalt av allting, och även det skrämmer ju dem som har agorafobi .
 
Kloka ord:

Grunden för den infekterade situation som idag råder i de delar av Sverige, där en majoritet av människor mot sin vilja tvingas att leva med en allt större vargstam, lades i den proposition som den då socialdemokratiska regeringen presenterade år 2000.
Propositionen antogs av riksdagen år 2001. Denna proposition antogs utan att någon konsekvensanalys gjordes av hur en frilevande vargstam skulle förändra förutsättningarna för landsbygdens människor, varken socialt, ekonomiskt eller i kulturellt hänseende.

Ödesdigra antaganden
Tvärtom gjorde den dåvarande regeringen, under påverkan av systematiskt propagandaarbete för betydelsen av vargetablering i Sverige, i propositionen en mängd ödesdigra antaganden. Den enda egentlig faktabakgrunden presenterades av de intressen som ville återföra vargen till de svenska skogarna.
Det största misstaget var att tro att en mellansvensk vargstam skulle kunna hållas genetiskt frisk genom ett kontinuerligt utbyte med sina östliga artfränder. Att bygga ett så stort projekt på en tro att något skulle inträffa som nästintill aldrig tidigare skett, måste sägas ha varit ganska oansvarigt.

Stort missgrepp
Ett annat av de större missgreppen i propositionen var tron att det i de relativt tättbefolkade mellansvenska skogslänen skulle gå att hysa huvuddelen av en svensk vargstam. Men de tio år som gått kan ses som en enda lång konsekvensanalys, där verkligheten på ett handgripligt sätt visat konsekvenserna för landsbygdens befolkning.
Priset för det politiska beslutet att bygga upp en frilevande vargstam i Sverige har blivit högt. Det är framför allt den mellansvenska landsbygdsbefolkningen som fått betala och betalar priset.
Förutsättningarna för att fortsatt ägna sig åt och bevara gamla svenska traditioner och kulturarv, utan risk att drabbas av traumatiska upplevelser, finns inte längre. Efterhand har människor tappat tron på demokratin och all myndighetsutövning. Läget är idag så allvarligt att något måste hända i vargfrågan!

Ingen förståelse hos drabbade
Hos majoriteten berörda människor, där huvuddelen av den så kallade svenska vargstammen är etablerad, finns ingen som helst förståelse för regeringens och myndigheternas hantering av vargfrågan.
Det är få människor i berörda områden som kan förstå varför deras trygghet och livsglädje ska tas ifrån dem. Andra människor, utan förnuftsmässigt försvarbara skäl, anser att det ska finnas varg i de drabbades närområde.
Det är få människor i berörda områden som kan förstå politikernas och de verkställande myndigheternas kallsinnighet inför det som händer.

Skapad för att döda
I stort sett dagligen möts vi i olika media av människor som genom vargens härjningar fått genomlida starkt traumatiska händelser. Och märk väl, det är ju inget konstigt. Vargen är ju konstruerad för att döda. Av just detta uppenbart självklara faktum, ska en talrik vargstam inte ha sitt kärnområde i nära anslutning till människor.
Vargar är frekvent orädda och närgångna. De rör sig runt bostäder, är inne på gårdar och till och med i anslutning till lekplatser i bostadsområden. Detta är varken önskvärt eller rimligt.
De sociala och ekonomiska konsekvenserna för de delar av svensk landsbygd som drabbats av vargetableringar är ofantliga.

Slås ut
Verksamheter där praktisk kunskap och erfarenhet har förts vidare mellan generationerna slås ut. Om inget görs kommer dessa praktiska kunskaper om typiskt svenska traditioner och kulturarv att gå förlorade för gott, vilket är en stor förlust för landet.
Men den allvarligaste konsekvensen för samhället är den ilska och frustration som genom åren byggts upp i de delar av Sverige, där regering och riksdag bestämt att Sveriges vargstam ska hysas. Förtroendet för demokratin och för allt vad myndighetsutövning heter har gått förlorad i en process där människor upplever sig totalt överkörda och maktlösa.

Söndring av samhället
Man kan med fog påstå att det finns en lång och varaktig söndring mellan befolkningen i vargområdena och de styrande församlingarna och verkställande myndigheterna. Vargfrågan har åstadkommit en spricka i samhällsgrunden som är så allvarlig att konsekvenserna om inget görs blir oöverblickbara.
Ett projekt där berörda människor och berörda grupper är så eniga i sitt motstånd mot projektets genomförande kan aldrig lyckas.
Avbryt försöket att etablera en frilevande vargstam i Mellansveriges skogslän. Inrätta ett större nationalparksliknande hägn i någon av de redan befintliga stora nationalparkerna i norr.
Det bör vara ett område där konflikten med rennäringen blir minst, där en lämpligt stor vargstam kan inhysas och bevaras genetiskt stark för framtiden.
Vargar utanför denna nationalpark ska inte tillåtas.

Flera positiva effekter
Förslaget har flera positiva effekter:
• Sverige tar sitt ansvar och lever upp till internationella åtaganden om att långsiktigt bevara arten varg i ett frilevandeliknande tillstånd inom landet.
• Sverige skulle, till betydligt mindre kostnad än dagens penningsslukande genetiska experiment, kunna hysa världens friskaste vargstam.
• Betydligt mindre kostnader för samhället. Färre människor skulle krävas i förvaltningen, såväl inne på myndigheterna som ute i fält. Det blir även minskade kostnader för såväl förebyggande skadeåtgärder som egentliga skadeersättningar, minskade kostnader för genetiska åtgärder och minskade kostnader för forskningsprojekt.
• Människor kan känna framtidstro och en vilja att göra insatser för att utveckla svensk landsbygd.
• Sjunkande konfliktnivå mellan befolkning och myndigheter och en möjlighet till återuppbyggnad av förtroenden.
• Det blir en fortsatt småskalig näringsverksamhet med en levande landsbygd och ett öppet kulturlandskap.
• Möjlighet att bevara för Sverige typiska landsbygdstraditioner och kulturarv.
• Ökad ariell avkastning genom jakten till fastighetsägare och brukare.
• Ökad möjlighet att bedriva jakt, en av landets viktigaste källor till rekreation och friskvård.
• Resurser kan överföras till skyddandet av andra för den biologiska mångfalden viktiga hotade arter.
• Ökade möjligheter för människor att känna trygghet och välbefinnande, vilket höjer hälsoläget i berörda områden.
• Minskad risk för spridning av sjukdomar, bland annat dvärgbandmask och rabies.
Förslagets negativa effekter:
• I den mån det finns rennäring i utvald nationalpark.
Förslaget att bevara en livskraftig vargstam i en hägnad nationalpark är en lösning för att överhuvudtaget kunna ha varg i Sverige, kanske finns det andra.
Frilevande varg enligt dagens modell fungerar helt enkelt inte om Sverige vill bevara möjligheterna för människor att leva på landsbygden enligt svensk modell.

Ett avgörande skede
Utvecklingen är på väg in i ett avgörande skede, där människor nu kommit till insikt om att de inte kan påverka sin situation på demokratisk väg. Risken är överhängande att normalt goda och laglydiga medborgare kommer att ta saken i egna händer. Det är en mycket olycklig och onödig utveckling, som våra makthavare helt får ta på sitt ansvar.
Min åsikt är att det inte finns några biologiska motiv att med konstlade medel bygga upp en fristående gren av den östeuropeiska vargstammen i Sverige. Vargen är den globalt livskraftigaste och talrikaste arten av stora rovdjur.
Det experiment med en ny vargetablering, som nu pågår, saknar helt betydelse för vargen som art. Sverige behöver inte vargen och vargen behöver inte Sverige.
De sociala och ekonomiska skadeverkningarna som landsbygden drabbas av på grund av vargen är orimliga och kommer inte att accepteras av befolkningen.

Kjell Dahlin, Storå
 
Sverige stödjer valfångst förbud, rädda tigrarna,den vitfenade tonfisken och flera andra.
Så vi ska då själva utrota vargen hos oss och sedan kräva att andra länder inte följer vårt exempel.
Visserligen kan man ibland tycka att politiker är korkade men så in i helv... dumma är dom inte.
Vi har åsiktsfrihet i Sverige men att ödsla energi på att förespråka vargutrotning är dömt att
misslyckas.
 
Fick nöjjet att se varg igen idag när jag skulle hämta tjejen från stallet,mitt i sammhället dök den upp och fick även två korta filmsnuttar med mobilkameran när jag åkte efter me bilen..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar