Hur blir man starkare i uppförsbackar?

Uppförsbackar i löpspåret är tungt. Hur kan man bli bättre på att springa uppför? "Spring mer i backar" är förstås det uppenbara svaret, men finns det andra trick på hur man kan träna sin backtagningsförmåga? Styrketräning? Springa i skidbacke? Step-up? Tacksam för alla tips!
 
Ett idogt och kraftfullt rundtramp på cykeln, antingen på spinning eller IRL?
Utfall på gymmet?

[Ändrat av olle11 2007-01-05 kl 13:42]
 
Stavgång

Gå upp- och nerför en rejäl backe med stavar, rejäla kliv och arbeta upp steglängden med stavarna håll på ett par timmar.

Befrämjar kondition och backtagningsförmåga, samt stärker "pannbenet".
 
Re: Stavgång

klippen; sa:
Gå upp- och nerför en rejäl backe med stavar, rejäla kliv och arbeta upp steglängden med stavarna håll på ett par timmar.

Låter förvisso rätt trevligt. Frågan är bara vad jag får ut av att gå istället för att springa uppför backen?
 
Träna vaderna hemma!

Vältränade vader underlättar i uppförsbackar. Jag tränar mina vader genom att från en helt vanlig stående ställning ställa mig på tå genom att lyfta båda hälar samtidigt från golvet. Detta upprepar jag tills mjölksyran tillfälligt sätter stopp. Det funkar hur bra som helst t.o.m. framför teven!
 
Håller med..

... om träning av vadmusklerna... löpträning i skidbackar är också bra, även med stavar...

Jag brukar ha för vana att när jag springer alltid speedar på i alla uppförsbackar eftersom jag precis som du tycker att det är jobbigt/tråkigt att springa uppför... det fina är att man "gör sig av" med backen snabbare då... jag fungerar likadant med racern..

Spring så lätt du kan "på tå"... se bara upp så att du inte får ischias problem... dessa kan vara svåra att bli av med...
 
Re: Re: Stavgång

bigfoot; sa:
klippen; sa:
Gå upp- och nerför en rejäl backe med stavar, rejäla kliv och arbeta upp steglängden med stavarna håll på ett par timmar.

Låter förvisso rätt trevligt. Frågan är bara vad jag får ut av att gå istället för att springa uppför backen?

Åtminstone vid min ålder så ger det längre träningspass och ökarpå så sätt uthålligheten totalt, samt tränar överkroppen.

Dock är väl träningen mer avpassad för skidbestigning, längdåkning och fjällvandring än för löpning.
 
Intervaller

Eftersom jag antar att du vill känna dig starkare i backarna och lättare kunna hålla tempot uppe så tycker jag att du skall leta upp en rejält brant backe och köra intervaller. En backe så brant att den tar runt 20-40 sek att springa uppför i maxfart, och då ska man få rejält med mjölksyra. (det kärvs intervaller överhuvudtaget för att få upp tempot, även slättlöpning, men det står det säkert om i andra trådar).

/
Mattias
 
Teknik oxå...

bigfoot; sa:
Uppförsbackar i löpspåret är tungt. Hur kan man bli bättre på att springa uppför? "Spring mer i backar" är förstås det uppenbara svaret, men finns det andra trick på hur man kan träna sin backtagningsförmåga? Styrketräning? Springa i skidbacke? Step-up? Tacksam för alla tips!

Ta gärna lite kortare och snabbare steg än när du springer på platten. Tänk oxå på att inte böja dig framåt för mycket och på att lyfta benen ordentligt för varje steg (höftböjarna) så får du mer "flyt" fast det är uppför.

Och har du mer flyt känns det förmodligen roligare än om du upplever att det går segare.

//J
 
Inlinesåkning eller vanliga skridskor är bra träning för främre låret. Kombinerar du det med vadträningen som nämts och normal konditionsträning så kommer det nog att gå undan uppför så småningom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
ohne Löparknä och hur man blir av med det Träning och hälsa 12
Mezzner Hur blir man av med bursiter? Träning och hälsa 18
Livetiskuggan Varför fryser man? Träning och hälsa 31
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
anoonym '' man boobs '' Träning och hälsa 7
flanell vad kan man utläsa i procent av maxpuls Träning och hälsa 31
Bettega Exportera Suunto X6Hr-data till Excel-hur gör man? Träning och hälsa 2
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
montanaemma Hur förbereder man sig för Himalaya? Träning och hälsa 8
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
bash Vad kan man ha i ryggsäcken som tyngd? Träning och hälsa 21
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
anncarin Vad ska man väga? Träning och hälsa 27
bigfoot Man tackar Träning och hälsa 1
Kalle E Varför springa när man kan gå? Träning och hälsa 13
Glännman Starkare underarmar och händer med fjädrar, gör jag rätt ? Träning och hälsa 5
volatile starkare, snyggare, smidigare Träning och hälsa 4
avslutad starkare handleder? Träning och hälsa 18
S Johansson Starkare vrister Träning och hälsa 8

Liknande trådar