Jag har...
...tränat lite olika varianter. Numera blir det mest långdistansträning/tävling, men jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Intervaller: På platt mark kan man köra intervaller. Tex 4 min hårt, 2 min väldigt lugnt. Det kör man 5-8 ggr efter uppvärmning. Ger resultat kan nämnas. Extremt tråkigt tycker jag.
Backträning: Som ovan. Hitta en backe som inte är för brant och som tar dryga minuten att springa upp. Kör samma fart uppför hela tiden...det gäller ju att orka alla repetionerna. Sedan lugnt tillbaka/nedför. Kör 5-8 ggr. Ger också resultat. Kör själv så här ibland.
Backträning. Med stavar. Gå uppför en slalombacke med stavar. Ta det lugnt nedåt, småjoggandes. Kör 5-8 ggr, eller så länge du orkar. Också väldigt effektivt. Hammarbybacken i Sthlm är perfekt, om man tar långa backen upp (medurs, start nere).
Komplettera med cykel. Kör hårt med cykeln. Ta i extra i uppförsbackarna. Växla inte ned, utan ställ dig upp och kämpa dig uppför backen. Inte för tungt förstås, du ska orka. Jag har märkt att cykelträning är ett aldeles utmärkt komplement till löpningen.
Naturlig backträning. Ta i extra mycket i backarna när du springer din runda. Är backen kort kan du tex öka farten redan 100-200 m innan backen.
Ungefär så resonerar jag.
Ouppps, glömde en viktig sak. Kör inte detta INNAN ni kan springa tex en timme obehindrat. Man måste ha en stabil grund inna man börjar med intervaller eller backträning. Och glöm inte uppvärmningen.
Käner ni att ni vill springa 50 km den 6 oktober? Kolla vår hemsida...
Thomas Lummi
Stockholm Långdistansklubb
http://www.sldk.org
[Ändrat av Totteman 2007-01-12 kl 08:04]