Du behöver ÖVA - inte träna.
Du verkar ha grundkondition, så det du ska göra är inte att TRÄNA utan att ÖVA. Är det första gången du ger dig ut är det bra att veta hur det känns, innan det är "på riktigt". Du ska alltså gå ut i skogen och göra något som liknar vandringen.
De flesta av oss här på forumet har ju trots allt vandrat en hel del, så vi vet precis hur det känns, hur vi reagerar, hur vi ska sköta oss.
Jag har aldrig tränat för en vandring i hela mitt liv, och jag har kompisar som inte ens tränar inför Nijmegenmarschen (4 asfaltsmil per dag i 4 dagar, 10 kg + några kilo vatten på ryggen, bira på kvällen). Däremot har de gått såna sträckor tidigare och vet hur det funkar. Det är det du behöver lära dig. Skit i benmuskler och flås. Det har du redan.
Se till att göra åtminstone en etapp som är längre än 3 mil. Då kan du inte undgå att känna till hur allt funkar (två mil skiljer sig inte mycket från en vanlig långpromenad - det är under fjärde milen det händer saker).
Jag ansluter till skaran som säger:
Väl ingångna kängor, väl ingången ryggsäck, väl ingången kropp, väl ingången skalle (insidan, alltså).
Vårda, ventilera, vila.
PS. Vill du byta kängor tycker jag att 3 månader LUGNT räcker för att gå in dem. Blöt dem innifrån och gå en mil. Jag har aldrig haft problem med M90, men använder hellre stabilare och mer vattentäta kängor (Lundhags eller HanWag Yukon). Gore-tex eller inte är en smaksak. Jag kör utan.
[Ändrat av Nordesjo 2003-02-01 kl 18:59]