Hur bemöter vi andra - diskussionsetik på Utsidan

Kanske behöver också admin bli lite mer aktiva och ta ”trollen” i örat?
Det håller jag med om.
Något man lätt kan kolla är om vissa medlemmar har flera konton. Det borde inte vara tillåtet.
Jag har själv tjänstgjort som moderator (på ett utländskt forum). Så jag vet att det finns folk som har ett eller flera konton extra för att hålla med sig själv eller för att ge sig själv likes. Tar man bort dessa blir det genast lite lugnare.

Senast ändrad:
Vi är olika individer och man tål såklart olika mängd hårda kommentarer. Normen här får ju vara utsidans regler som admin satt upp och amn accepterat då man går med här. Överträds dessa trycker man lämpligen på anmäl/rapportera/report-knappen. De inlägg jag anmält har admin snabbt agerat på, ibland med ta bort och ibland svarat mig att de är ok. Dock har de oftast handlat om otillbörlig reklam och inte så mycket om personangrepp.

/Patrik

De här e ju problemet i hela Sverige att man får inte föra en hård diskussion utan de ska bara daltas o mjäkas o därav händer inget utan folk fortsätter o gör galenskap...
De bara fortsätter o fortsätter....allt blir bara värre och värre..

Senaste månaderna har diskussionerna här på Utsidan förändrats. Från att vara informativa och intresseväckande till rasistiska och fulla med personangrepp. Det är nollåttor, miljömuppar, hysteriska kvinnor, förutfattade meningar, tjuvfiskare, lägga orden i mun, gissa om härkomst...jag tror ni som läser här just nu vet fler ord att fylla på med.

Hur vill vi ha det här på Utsidan?

Läser man i Utsidans regler (https://www.utsidan.se/cldoc/rules.htm) står det klart och tydligt:
”Angrepp på person, etnisk tillhörighet, kön och religion är naturligtvis inte tillåtet.”

Läser man vidare står det:
”Ibland har andra medlemmar helt andra åsikter. Det måste man respektera; diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp.”

Och det finns även några tips;
”Andra rekommendationer, för att hålla kvaliteten på trådar/kritikkommentarer uppe:
- om du inte har något konstruktivt att säga, så säg inget.
- att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans.
- skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot.
- motivera dina åsikter och tänk till innan.”

Om det är så att man inte kan ställa upp på dessa regler och rekommendationer så kanske man ska ta sig en funderare på om man inte ska söka sig till något annat forum med mer likasinnade.

Vi vill väl att Utsidan ska vara en kunskapsbank där nybörjare kan fråga erfarna, där längtan till naturen väcks, där upptäckter kan delas med andra och smultronställen avslöjas för att man har förtroende för varandra? Att ingen fråga är för ”dum” för att ställas? Att man kan få diskutera utan att bli kallad för hysteriskt fruntimmer?

Hur vill ni ha det?

Tack, Karolina!

Personligen tycker jag att det ofta är kul och inte sällan lärorik med livliga diskussioner där argument byts ut och olika synvinklar belyses (sällan finns det bara en sanning), men det blir lätt väldigt fel när diskussion byter spår och folk kritiserar meningsmotståndaren istället för dennes argument, vilket är lätt hänt.

För mig är det givande att Utsidan samlar folk från olika delar av samhället (yngre och äldre, Stockholmare och glesbygdsbor från Norr, ensamvargar och småbarnsföräldrar, marknadsliberaler och miljökämpar) och jag upplever det som berikande att få möta så många olika åsikter - så länge man argumenterar sakligt. Osakliga inlägg med personliga påhopp är inte bara dålig stil och onödiga, de tyder oftast på att man helt enkelt inte har några argument i sak. Diskutera gärna, men håll till saken.

De här e ju problemet i hela Sverige att man får inte föra en hård diskussion utan de ska bara daltas o mjäkas o därav händer inget utan folk fortsätter o gör galenskap...

Det är inte en fråga om "att min får inte föra en hård diskussion", det är en fråga om att argumentationen ska hålla sig till sakfrågan och inte gå över till argument mot personen. Detta är inget svensk påfund, det har påtalats redan av bl.a. Aristoteles: https://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

En grafisk förklaring finns här:

I Sverige gäller Sveriges lagar, gillar man inte in dem, så flyttar man, tar man sitt straff eller röstar för förändring.
På utsidan gäller utsidans regler (kan vara mer restriktiva än Sveriges lag), antingen följer man dem eller så lämnar man eller blir utkastad eller diskuterar på t ex flashback där det är högre i tak.

/Patrik

Hur tar man tag i problemen då....finns alltid folk som tycker att de är ok med nerskräpning, åtminstone lite.. Gräver man ner skitpapper så är de tydligen helt ok.. El tjuvfiska om man bara tar matfisk.. Köra för fort om de är lite trafik mitt på natten.. Råna någon för de drabbar ingen fattig.
Listan kan göras oändligt lång me ursäkter!

De är ju alltid synd om dom som inte kan göra rätt... 😁

Även om jag inte tycker att det spelar någon större roll så är inte säkert att alla här är vuxna människor.

Det är ju omöjligt att veta vad den andra personen bakom skärmen har råkat ut för och känner, du kan vara en del av mobbningen utan att veta om det. Jag ser inget syfte med ett personangrepp eller annat påhopp och jag ser inte hur man kan försvara det.

Jag förstår och vet att du inte säger detta men tänk om man vänder på steken och argumenterar: Varför vi ska ha personangrepp. Blir det inte ganska svårt att argumentera för?

Jag anser att man inte kan ta i beaktande att mottagaren inte kan hantera det man säger/skriver/uttrycker i en diskussion. Högt i tak tror jag alla mår av bra om det är. Respekt och ödmjukhet är dygder som man i efterhand kan följa i bemötande av en specifik person. Personangrepp är däremot fult och fel, men en hård ton med tillhörande kraftuttryck behöver inte vara likställt. Provokation kan skötas snyggt men det är en hårfin gräns.

Sedan startade Lausvik en tråd om Miljömupp och då är det lätt att det fortsätter och spårar ur totalt. Hade inte tråden Miljömupp startas så hade inte min foton kommit upp och det hade varit lugnt eller i alla fall relativt lugnt på forumet.
Jag föreslår att admin eller någon av moddarna låser el. raderar tråden miljömupp.

Jag har själv varit moderator på sportfiskeforum.se så jag vet vilket arbete som krävs för att hålla ett forum rent och trevligt.

Hälsningar

Stefan

Min trådstart var en reaktion på att folk som själva anser sig vara miljömedvetna använder ordet miljömupp som ett tillmäle.Själv sträcker jag på mig litet extra när någon kallar mig så. Det är absolut inget muppigt med att efterlysa mer radikala åtgärder för att komma till rätta med miljö- och klimatproblemen än de som är lagom bekväma och acceptabla för den politiska majoritet som vill fortsätta konsumera som vi i västvärlden gör för närvarande. Tvärtom är det nödvändigt. Vi miljömuppar måste bli flera. Varför vill du inte tillåta en diskussion om det?

Senast ändrad:
Qul & viktig diskussion. Jag tyckar att nästan alla åsikter om sakfrågor är ok och relevanta, kul med olika argument, även om jag inte alltid håller med.

Men det är aldrig ok att försöka angripa och förminska och förlöjliga andra personer, och kalla dom för olika saker i syfte att vinna argumentationen. Tyvärr väldigt vanligt nu, speciellt när dom egna argumenten tryter för många och dom blir arga istället ---
Och det är väldigt många som inte kan hålla skillnad på detta. Så tänk på vad ni skriver så att ni inte skriver vad ni tänker :cool::):cool:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg