Hur är dessa vadställen?

Vadat där två gånger, även vid högt vatten är det inte jätteströmt vid ”vattenfallet” gick över där med vatten nästan till midjan utan att det kändes allt för läskigt, ja förutom att man körde kalle anka och hoppades innerligt att ingen skulle dyka upp och bevittna spektakelt 😳
 
Gick sträckan förra året och passerade vadet 11/8. De två vadställena som är utmärkta på kartan kan innebära viss risk. Det har historiskt skett olyckor just där.
Rekommendationerna som jag följde var att gå förbi markerade vadställen, längs sjöns norra strand. Det finns t.o.m en upptrampad stig att följa. Därefter kunde jag enkelt ta mig över mittemot vindskyddet. Där var det en bred övergång, ej strömt och som djupast vadhögt. Bilden visar exakt var, där vindskyddet är precis höger utanför bild.
Lycka till!
 

Bilagor

  • 4877B223-A29C-4E9D-9E04-08997A302447.jpeg
    4877B223-A29C-4E9D-9E04-08997A302447.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 58
Har gått vadet nere vid vindskyddet två gånger. Eller rättare sagt har jag gått vadet en gång söderifrån i slutet av säsongen och då vad det inga som helst problem. Hade också tänk gå det i början på säsongen när värmen kom igång dagarna innan vi kom upp men då var det "hyfsat" mycket vatten. Då valde vi att fortsätta ner och vada längre ner.

En del beskriver bergsidan öster om sjön som brant och visst den kan nog upplevas som brant men jag hade ingen som helst obehagskänsla. Har för mig att vi passerade på stenar i vattenbrynet på ett ställe istället för att gå upp på bergssidan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar