Hunneberg / Halleberg

Hejsan ! Skulle vilja veta om någon har klättrat på Hunneberg eller Halleberg vid Vargön. Var, hur om man får,och om det möjligtsvis finns någon förare ?,
 
Det har säkert klättrats vid Halle- och Hunneberg flera gånger, men hur mycket som är dokumenterat av det som gjorts har jag inte någon aning om.
Lasse Grankvist, Lasse Svadängs och Niklas Björnerstedt gjorde på 1980-talet en tur där - minns inte vilket av bergen det var på - en 6- som de symtomatiskt döpte till "En av tusen". Försök hitta igen den, den som kan!
 
Jag har varit runt och kikat lite där men tycker att det mesta är förlöst och oklätterbart, men det finns säkert bra ställen.
Dock finns det fina ställen på vintern typ januari till mars om det är kalllt där man kan klättra riktigt bra is. Jag skulle ta kontakt med bohuslänsklätter klubb, många av deras medlemmar bor i trollhättan och de vet precis vart man kan och bör klättra.
http://www.bohuskk.se => förtroendevalda och prova Jonas Hellstrand tror han kan ha koll.

God klättring -john
 
Är detta bergsryggen som ser ut att vara nästan 1 mil lång, som man ser på höger hand, från väg 47 innan Trollhättan, om man kommer österifrån?
I så fall ser det ju ut att finnas hur jäkla mycket klättring som helst!

/K
 
Jag har inte varit där själv men det skall tydligen vara mycket dålig kvalitet på klippan eftersom det inte klättrats så mycket där. Annars ser det ju riktigt bra ut på håll...

Jonas Hellstrand vet säkert men får du inte tag på honom så försök med Rickard Larsson eller någon annan.

Annars är det tydligen bra klättring på vintern när det finns is.

Det finns 2-3 små väggar halvvägs ner till lilla edet längs med 45'an. 4 - 6+ och en hel del projekt.
 
HAr varit där och rekat ett par ggr. Tyvär ser det ut att vara alldelens för poröst. Men det finns ett stenbrott som jag tror det va militären använde och rapilera i från. Tror tyärr detta e lite poröst också :( Men det ser verkligen inbjudande ut när man passerar dessa branta väggar.
 
Och just i detta stenbrott har en person omkommit i ett ras. Tror att det var under en av militärens övningar om jag inte minns fel.
Som tidigare nämnts så är varken Halle eller Hunne berg lämpligt för klippklättring även om det finns många platser som ser inbjudande ut på håll.

Vattenfallet Brudslöjan på Halleberg kan vissa vintrar bilda en riktigt maffig ismassa som kanske kan vara klätterbar.
 
fklint; sa:
Och just i detta stenbrott har en person omkommit i ett ras. Tror att det var under en av militärens övningar om jag inte minns fel.
Som tidigare nämnts så är varken Halle eller Hunne berg lämpligt för klippklättring även om det finns många platser som ser inbjudande ut på håll.

Vattenfallet Brudslöjan på Halleberg kan vissa vintrar bilda en riktigt maffig ismassa som kanske kan vara klätterbar.

Det stämmer nog med dödsfallet har hört det också
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peteronthemoon Halle- och Hunneberg Klättring allmänt 2
Vertical Klättring på Halle och Hunneberg? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.