Varför är jag då hundmänniska?
Jo, jag ser det lite såhär:
- lätt att arbeta i grupp
- börjar gärna "fullt ut" för att få det lättare allt eftersom istället för att börja lätt
- impulsiv
- kan accpetera tydliga hierarkier och lyda/ge order
- strukturerad/disciplinerad
- föredrar raka besked
- mer aktiv än passiv
- mer uthållig än explosiv
Vad gäller då för kattmänniskoattributen?
Nu blir det ju svårt att inte bara klanka ned men det är ändå såhär jag upplever dem:
- veliga/ska "känna efter" in i det sista
- passiva
- tillbakahållna/tillbakadrag
- inte så benägna att "ta tjuren vid hornen"
- dåliga på raka besked
- undvikande
- tänker hellre på det än gör det
- mystiska/otydliga
- ingen vidare lagspelare
- lite klena (?)
Alla dessa olika egenskaperna kan man blanda hur man vill och hitta egenskaper som stämmer på respektive och inte stämmer... man utgår nog från sina egna "ramar" egna preferenser, upplevelser, erfarenheter, vilka djur vi tycker om och tror vi liknar etc. Och alla har vi olika och är olika... och desamma gäller ju djuren!
Ta t.ex. Lejon (kattdjur): samarbetar, är lagspelare, uthålliga, explosiva, lätt att arbeta i grupp, intelligenta, har givna hierarkier i gruppen etc.
Detta med katt vs hund människa, är lite hur "vissa" människor ser sina likar... man kan ju ta vilka djur som helst och leka med deras egenskaper... bara fantasin som sätter gränser i dessa lekar! (ska vi börja katalogisera människor får vi inte glömma bort att alla dessa olika djurarter i samma ras är även dom olika och har olika egenskaper, och hur vi ser på dom när det gäller biologi, kulturellt, medialt etc. som styrkor/svagheter som vissa laborerar om... man kan inte generalisera som "vissa" gör!)
TS (Raud) har bara räknat upp "Negativa" egenskaper när det kommer till katt, men helt missat alla de positiva... Och ser hundar med mindre "dåliga" egenskaper han/hon ger ingen nyanserad bild direkt, utan en färgad bild av sitt egna tyckande...
Vi är alla mer eller mindre färgade... Här ser vi hur färgad synen är... Smaken är ju som baken, delad! Dvs. olika!
Själv är jag varken katt eller hundmänniska, utan en Homo sapiens sapiens
P.S.
Stackars alla dessa hundar som bor i betongdjungeln, som får komma ut några minuter per dag då dom behöver göra sina behov... Hundar ska inte bo bland betong, utan ute på landet där dom har friheten att göra det hundar är skapta till...
Mvh troswe