ömma tår?!
Vad jag försökte visa på var bara att många "dåliga" hundägare ofta visar brist på respekt för andra människor. Så varför skulle dom plötsligt visa mera respekt bara för att dom är i Sarek. Jag misstänker att dom skulle bli till besvär där också.
En kopplad hund är inte inhållen, det finns ruskit långa koppel att köpa idag. En hund som går tätt intill sin husse/matte och inte går fram till andra människor mot deras vilja är "inhållen" (tll och med utan koppel). Som sagt jag har inget emot väluppfostrade hundar, skötta och kontrollerade av duktiga kompetenta ägare. Men tillåter man dom får man dom andra på köpet, tyvärr. Skulle inte vilja läsa om älgkalvar, renar etc. skadade av hundar på rymmen i Sarek!!!
///Claes
Hoppsan... där trampade jag tydligen på en öm tå...Vi börjar bakifrån. Att plocka upp efter sin hund i moder natur kanske ter sig lite fånigt, brukar du ta upp din egen avföring när du fjällvandrar och bära hem i svarta plastpåsar (men däremot skiter du knappast längs leden, och det får man se till att inte heller hunden gör).
En kopplad hund är väl definitionsmässigt inhållen? Eller blir du påhoppad när du möter folk längs leden? Har aldrig hänt mig, kanske har jag vandrat för lite. Sånt ska man förstås se till att det inte sker, men att förbjuda hundar av den anledningen verkar också lite konstigt. Antingen bestämmer man att hundar inte har i nationalparker att göra, eller så sätter man regler för det. Det finns en hel del människor som uppenbarligen inte har något alls att göra i Sarek (jag skulle hellre slippa dem än ett koppel väluppfostrade hundar!), men de får minsann gå där. Folkvett är inget man kan odla fram med regler.
Hundrädsla är beklagligt, men ibland kan den gå till överdrift. Ibland, och jag säger ibland (jag var jävligt hundrädd tidigare och är hyfsat så än idag) är det hundrädslan som måste motarbetas, och inte hundarna.
Slutligen vad gäller allergi, så behöver man inte vara överdrivet orolig utomhus, och kanske speciellt inte i en blåsig nationalpark. Så fort du åker buss, går på biblioteket, in i en skola eller ICA så utsätts du för hundrafallt mer katt- och hundallergen än t ex i ditt eget hem, om du inte har hund. Exponeringen ute i naturen (för att inte säga i fjällen...) blir således mest fånigt att oroa sig över.
Vad jag försökte visa på var bara att många "dåliga" hundägare ofta visar brist på respekt för andra människor. Så varför skulle dom plötsligt visa mera respekt bara för att dom är i Sarek. Jag misstänker att dom skulle bli till besvär där också.
En kopplad hund är inte inhållen, det finns ruskit långa koppel att köpa idag. En hund som går tätt intill sin husse/matte och inte går fram till andra människor mot deras vilja är "inhållen" (tll och med utan koppel). Som sagt jag har inget emot väluppfostrade hundar, skötta och kontrollerade av duktiga kompetenta ägare. Men tillåter man dom får man dom andra på köpet, tyvärr. Skulle inte vilja läsa om älgkalvar, renar etc. skadade av hundar på rymmen i Sarek!!!
///Claes