Höstpaddlare?

höstpaddling

På många sätt är sen höst och tidig vår finaste tiden för paddling. Lugnet, ljuset, den klara krispiga luften och friden i skärgården står i skarp kontrast till sommarens fina men ibland lite hektiska stämning.
Jag hoppas kunna paddla ytterligare en månad och kanske något längre. Visst är det kallare men med större säkerhetsmarginaler (att inte paddla ensam om man är osäker är givet) och rätt klädd så kan man få fantastiksa uppleveler så här års. De korta dagarna gör det tyvärr omöjligt att komma ut i veckorna men det kommer förhoppningsvid fina helgdagar framöver.

Jag kommer att försöka komma ut när så väder och vind är ok så ... är det någon mer som har lust att komma med ut i Stockholms skärgård på någon dagstur så hör gärna av er!!(Jag har ingen kajak att låna ut men en del utrustning som kan vara bra för årstiden)

Lennart

paddlar alla i någon form av torrdräkt, eller klär ni er med lager på lager med ull och syntetmaterial?
Är själv nybörjare men vill inte sluta att paddla nu pga av att det blir kallare i vattnet.
Hösten och vintern bjuder på så mycket mer i ljus och färger.
/Mats

Bra kläder funkar, tycker jag!

matspe; sa:
paddlar alla i någon form av torrdräkt, eller klär ni er med lager på lager med ull och syntetmaterial?
Jag har torrdräkt som jag använder när vädret "suger", eller när jag går ut själv. Med sällskap eller vid schysst väder händer det att jag har underställ (syntet eller ull) och skalplagg - det är oftast bekvämare tycker jag.

Med sällskap, eller ensam med en bombsäker roll, tycker jag att man med gott samvete kan skippa den fruktansvärt dyra torrdräkten. Om man nu inte har idéer om att det är värt att lägga de surf förvärvade på en dito. Jag tyckte att min rätt generösa budget fixade det och jag är nöjd. Men jag kan inte på något sätt hävda att det är "ett måste".

Med sunt förnuft, bra "vanliga kläder", sällskap och ombyte - ut och paddla! Att ha med en extra termos med varmt innehåll är inte fel för de FÅ fall av spontan och plötslig blöthet.

Gott kaffe på er gott folk!
-p-

Jag har skaffat särskilda paddelkläder nu till denna säsong, men har förra vintern paddlat i vanliga fritidskläder. Det var dock i havskajak vilket innebär att det är lite stadigt samt att man kan ha med sig ombyte och en termos varm dryck.

Jag paddlade inte heller ensam på hela förra vintern.

Beträffande klädseln så får man väl försöka tänka efter om man har lite lämpliga plagg som kan göra att de funkar lite som våtdräkt genom att de är lite täta. Jag hade en syntetanorak/windbreaker i tunnt MPC material, med dragsko i midjan och kardborremuddar. Kändes ganska tryggt för bad, samt att man bara behöver nåt rätt tunt under så att man inte svettas alltför mycket.

Thure B brukar tipsa om nån sida där han skrivit lite om nedkylning vid oplanerade vinterbad och det är läsvärt. Man inser då att varmdryck och kompis kan vara livsviktigt även om man skulle klara sig upp ur vattnet på egen hand. Det är inte lätt att bli varm igen efter badet.

Tack för svaren. Ungefär min tankegång också.
Problemet är just att hitta paddelsällskap här vid denna tiden på året.
Det blir till att fortsätta paddla väldigt nära
land i vinter :)

/Mats

Mörker

Jag försöker komma ut och paddla 2-3 gånger i veckan men jag har bara tid att sticka ut när barnen sover så
det blir mycket mörkerpaddling, men det kan vara rätt fint det också, särskilt när månen lyser, eller som
förra hösten när det var mycket norrsken.

Ang. klädsel, jag kan inte förstå hur man kan paddla i torr- eller våtdräkt, det måste bli olidligt varmt och svettigt. Jag paddlar i vanliga träningskläder
med en tunn vindjacka ytterst, det kan bli för varmt det också ibland.
Jag har själv inte vält i kallt vatten men jag har hjälpt kompisar som vält på vintern, de har fått upp värmen efter bara några hundra meters paddling och kunnat fortsätta träningspasset.

Bästa säkerhetsåtgärden är att träna upp sig så att man
är bombsäker på att ta sig upp i kanoten från vattnet.

/Pär

Min torrjacka är obetydligt varmare än en vindtygsjacka så jag ser inget problem. Sen är det nog väldigt beroende av hur man paddlar. I motionskajak kanske det ligger närmare till hands att man jobbar upp värmen snabbt.
Men, det finns ju torrdräkter och torrdräkter...

Fast å andra sidan ser jag relativt små möjligheter att ta mig upp i min motionskajak utan att först gå i land. Bland annat så tror jag att jag får skador på den efter som den är såpass tunn.
I havskajaken är det dock betydligt enklare.

Hade i dag en fin paddeltur i strålande sol, inte alltför mycket vind och i skön tystnad och ensamhet. Inte en enda motorbåt störde och de enda ljuden som hördes var från mina paddeltag och från vågor och fåglar. Precis så skall det vara!
Vattentemperaturen mätte jag till fem grader. Väl kallt för ett bad, åtminstone i mitt tycke.
Jag paddlar själv och är klädd i Kokatats torrdräkt som jag tycker fungerar utmärkt. På akterdåck har jag VKV:s flottörer. Jag skulle aldrig lite 100% på min roll, den fungerar på sommaren i den lugna viken, men i skarpt läge...?
Hoppas att jag kan paddla hela vintern och att någon gång i vinter få åka långfärdsskridskor på lördagen och paddla på söndagen (eller tvärtom)

Ha det gott i höst/vinter!
Anders

Paddlar hela året

Var ute i dammarna utanför Perstorp i Skåne igår, solen sken tidvis och det låg tunn is på sina ställen som lätt klövs av kajaken. När isen lägger sig tar man fram långfärdsskillorna.

Hoppas på en kall vinter med snö och sol, då blir det en heldagstur med kajaken runt Kullen, Sveriges Kaphorn, ligger på samma breddgrad som "Kaphorn".

Stefan

Kvinnor paddlar också på vintern

Jag såg att ingen kvinna hade varit med och svarat så jag gör det nu, även om det är så sent som Lucia.
Va gäller tips och idéer har jag inte mycket att tillägga det som andra har sagt i diskussionen före mig. Paddlar så länge som möjligt.
Ska försöka komma ut en stund i Skurusundet och Duvnäsviken idag, eftersom sjön ser ut som olja och solen skiner då och då mellan molnen.
Paddlar oftast själv så det blir ingen planeringsbehov för min del. Är jag hemma tar jag fram kajaken ur garaget och går ner till vattnet. Priviligierat!
Jag har dock hört att en del åker ut med kalajkerna på iskanten och att det ska vara jättefint!
Några som vet mer om det?

Luciapaddling

Vi hade en kanonfin Luciapaddling i söndags i Göteborg! Uppslutning på Långholmen 10 pers. Tack alla som var med för trevligt sällskap och goda kakor!

Karin

Dopp

så var första vinterdoppet ett faktum. Lite pinsamt faktiskt. Första i K2 sedan 1990. Det är ingen höjdare att ha flytväst fram i k2. Henrik där bak rev tag i flytvästen så hårt med paddeln att han tappade den och så var det biff. Men mina Neo chorts och tunna neotröja gjorde susen. Det var första gången jag badat med dem i så pass kallt vatten.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg