Höjdrädd?

Blixtlås

Först när jag började klättra så började jag som de flesta andra, jag började med att klättra toppat.
Eftersom jag började klättra när jag var relativt ung (13-15 år) på en inomhusvägg så blev jag snabbt van vad det gäller både höjd och utrustning.
Så när jag började sticka ut själv och toppa så var höjden aldrig något direkt problem, men så blir det aldrig högt när man toppar heller, upp till 25-30 meter är ju absolut max.
Men när jag började leda med kil så var höjden plötsligt en annan femma!
Plötsligt så kände jag mig inte alls så säker som jag gjorde tidigare.
Men det var inget som direkt hindrade mig, fast det sänkte mig dock någon grad!
Sist gång jag var iväg och klättrade var för c:a 2 veckor sedan slutade det med att repet "ryckte" ur kilarna och jag föll 6 meter.
Nu är jag tvungen att sitta hemma i två månader pga en kompression i ryggraden. Så nästa gång jag ska åka och klättra så kommer jag nog säkert att vara mer höjdrädd än förrut. Speciellt när det gäller att leda med kilar!

//Johan

jag blev höjdrädd

Innan jag började klättra hade jag aldrig några problem med höjder, jag kunde gå över läskiga broar och balansera på stegar. Sen jag började klättra har jag blivit höjdrädd för sånt men jag är aldrig rädd när jag klättrar på berget eller innomhus, man är ju säkrad.

konfrontation!

Min erfarenhet är att klättring är ett utmärkt sätt komma över höjdrädslan. Att konfrontera rädslan gör att man efterhand får ett psykologiskt övertag på sig själv. Dock har klättringen gjort mig mycket höjdrädd om jag inte är säkrad. Kan ibland "psyka ur" på badklippan!

alla är...

Jag har klättrat sedan 1994 och arbetat som instruktör på äventyrsaktiviteter på hög höjd sedan 1996. Jag har hittills inte träffat på någon, vare sig klättrare eller deltagare på höghöjdsäventyr som inte är höjdrädd i någon utsträckning. Mitt underlag för denna slutsats är över 1000 personer.

Som klättrare vänjer man sig och lär sig hantera rädslan. Den dock finns där även om den sällan märks för vissa.

Det finns undersökningar som visar att höjdrädsla är en medfödd instinkt. Utan den skulle vår art förmodligen haft svårt att överleva.

/Magnus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ylvan Höjdrädd klättrare Klättring allmänt 23
kaab en till höjdrädd Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg