Höjdlastare vs Thule Hull-A-Port

Hej!

Har tänkt införskaffa ett takräcke till bilen så att jag kan ta med kajakerna på semestern. Frågan är då vilken kajakhållare som jag skall köpa.

Mår kajaken (glasfiber) bra av ligga på sidan i en höjdlastare eller är det bättre med t.ex. Thule Hull-A-Port där den får stöd med både skrov och kantlist. Har en Ford Focus och vill kunna transportera 2 kajaker.

// Pär

Thule 874

Har monterat två par såna här på lite längre bågar och får därmed upp två Point 65 på en VW Polo
Alternativt använderman nyare Hydroglid istället för de bakre hållarna

Jag har en Focus kombi och använder VKV:s kajakhållare (vet inte vad de kallar dem), dvs inte höjdlastare. Inga problem att lasta två kajaker på bredden. Det borde funka lika bra med Thules.

Använder Hydro Glide, och det funkar mycket bra! Skönt att slippa lyftet över biltaket efter en intensiv paddling med en tung havskajak.

Nedanstående är enbart svar på frågan, ej reklam.

Citat från Thules hemsida: Thule "Kajakhållare med 2 gummiklädda stöd och 2 filtklädda stöd, med stor anläggningsyta som skyddar skrovet. Med de filtklädda stöden monterade på bilens bakre lasthållare, klarar en ensam person att lasta kajaken genom att enkelt skjuta upp den på biltaket."

Funkar för mig. Hoppas wibeck och MC-entusiasten är upplysta nu. :)

Jag använder höjdlastare (Thule Kajakhållare 520-1) där kajakerna ligger på sidan. Får utan tvekan plats med tre kajaker på taket. Ev skulle det fungera med fyra men då blir det övervikt.
Ställningen fungerar utmärkt. Jag fäster bara med två remmar på taket. Ingen styrlina fram eller bak. Jag har inte märkt av någon som helst vindkänslighet trots 110 km/h ibland. Om jag har en eller två kajaker på taket spelar ingen roll.

Till glasfiberkajaker rekommendera jag verkligen lastare av typ Hydro Glide om du är rädd om din kajak. Med höjdlastare får du definitivt repor på kajaksidan som ligger mot takräcket
Anders

Jag lurar själv lite på en Thule Hull-A-Port, men ligger kajaken även på den modellen och skaver på sidan? Svårt att avöra på deras bilder.. Någon som vet?

Samt blir det inte svårt att nå spännbandet på ovansidan?

Leif...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg