Bördan avgör...
begion; sa:
Har nu slitit ut mina gamla Lundhags Scandinavia och har bestämt mig för att köpa Lundhags Pro. Denna finns med både högt och lågt skaft, med en försumbar prisskillnad. Vad finns det för fördelar/nackdelar med de olika typerna generellt sett?
Höga skaft ger stabilare steg vid tunga bördor än för motsvarande fall med mellanskaftade kängor.
Tro mig, jag har plågat mig några år med mellanhöga kängor och tung packning, vristerna fick ta en del stryk.
Å andra sidan, går man inte med tung packning ser jag inga hinder att använda mellanskaftade kängor.
Beträffande käbblet om mebrankängor, det finns för- och nackdelar. Jag äger ett par höga Garmont som inte var svåra att torka efter ett fall i en fjällbäck.
Jag har också ett par Jörn mod.96.
Främsta skillnad i funktion mellan kängorna ligger i flexibiliteten enligt min mening.
Garmontkängorna är lite tyngre, men helt vattentäta. Det finns ingen plats för extrasulor eller sockor.
Klumpiga i stenskaravel. Behövdes inte gå in.
Därmed använder jag dessa på den varmare tiden av året.
Jörnkängan är mkt bredare vilket påbjuder bruk av extra sulor och/eller sockor, bra för kallare årstider.
Jag använder Jörnkängan även sommartid och på de turer man kommer upp i högalpina omgivningar tack vare den relativa lättheten(i förhållande till Garmont), fast de är givetvis typiska "alloroundkängor".
En nackdel är att lädret blir blött vid regn eller upprepade klafs i myrar e dyl.
Min slutsats är: bär man medeltunga bördor, spelar skaftets höjd ingen roll såvida man inte har fotproblem.
Skall man gå på lättare turer på leder eller dylikt är nog mebrankängor att föredra.
Hårdare turer med skiftande terräng och underlag föredrar jag det skandinaviska snittet.
Sedan har jag min käpphäst, tänk globalt - handla lokalt.
MVH Hasse