Högt eller lågt skaft

Hörde ett rykte om något undermedel som Lundhags vill att man ska smeta på sina cellgummin för att öka livslängd och minska krympningen.
Har någon sett detta dundermedel och kanske provat?

Trådstöld?

Förlåt då :)

malindo; sa:
Konservativa och förlegade lufsare, mot tekniska framsteg och komfort inom friluftslivet?

Varför skulle det vara sämre med traditionella nordiska kängor än traditionella sydeuropeiska kängor i den traditionella nordiska vildmarken?
Jag tycker att ditt jäkla-bakåtsträvare-snack är lika inskränkt som bara-Lundhags-funkar-snack.
Jag har kört med båda sorterna och båda sorterna har sina för- och nackdelar. Jag tänker inte välja slutgiltigt.

Vi nordbor är ju generellt inte mer konservativa än till exempel spanjorer. Egentligen kanske det är de som borde sluta med sina förlegade ideal och kolla på oss istället :)
USA har ju till exempel börjat vakna för "nordiska tält" (tunneltält med kopplade inner- och yttertält).

Nä, låt oss se till funktionalitet och sånt utan att väva in det i en massa förlegade 1800-talsidéer om nationella kynnen.

Själv så är jag otroligt kluven i mitt skodons val.. Jag har haft en herrans massa pjukk genom åren och varit nöjd med de flesta. Jag har haft höga känger typ: Meindel Army Pro och Lundhags Alaska, har även haft låga dojjer av märkena Boreal och Scarpa. Jag tycker att den större rörligheten i fotleden är att föredra vid höglänt terräng då en hög känga blir obekväm i uppförsbackarna. Snart så måste jag köpa nya och jag vet inte fall det blir Jörn eller Scarpa, så kluven är jag..

(lite sugen även på en Bestard-dojja i helläder som någon visade en bild på..)

Men snálla lilla Martino: jag försökte vara seriös i mitt inlägg nr.1, ossâ kommer gamle Luffe-Rolle och hackar... man mâste vál fâ svara, eller? Hánvisar vidare till den vedertagna ursäkten: Min ironi syntes inte, ity det vore skrift.

Alltsà, vi tar om det igen: höga skaft kan vara lámpliga som alternativ i exempelvis terráng med snö, myrmark och andra miljöer där det finns risk att väta kan komma in genom skaftet. I terräng där detta icke är fallet kan det hóga skaftet snarare vara en nackdel pâ det att det bl.a resterar röreslefrihet óch adderar várme och tyngd..Ganska logiskt, ju.

Vidare finns det folk som trots detta föredrar att trekka i dammiga Afrika med sina högskaftade Lundhagare, resp. plumsa omkring i fjállen med làgskaftade utriksiska (eller inhemska) boots..

Làtom oss hylla mângfalden och den individuella idérikedomen!

Mvh / Malindo

malindo; sa:
Men snálla lilla Martino: jag försökte vara seriös i mitt inlägg nr.1, ossâ kommer gamle Luffe-Rolle och hackar... man mâste vál fâ svara, eller?

¡Ah perdone!
Anledningen till att jag hade skygglappar mot din ironi är att jag du har pratat om nordbornas bakåtsträviga kängkultur tidigare, utan ironi.

Men ok - vi är ju trots allt överens och jag går med på att vi skyller allt på herr Jatko.
(Lägger till en sån här för säkerhets skull: :))

Nordesjö; sa:
[

¡Ah perdone!
Anledningen till att jag hade skygglappar mot din ironi är att jag du har pratat om nordbornas bakåtsträviga kängkultur tidigare, utan ironi.

Nejmen snálle lille Martín... vad är nu detta för lösryckta anklagelser?.. men iofs hade jag ju haft rátt, áven om jag nu inte sagt vad jag tänkt!

OBS: ;-) ;-) ;-) ;-)

Mazze Fjälliz

Nu får de va slut på dravlet. Om det skall vara så xakt så skall ni veta att de e BARA JÖRNKÄNGOR som funkar. Jörnaren behöver inget undermedel för att hålla ihop vare sig cellgummit eller skinnskaften. Dessa smörjer jag in med Nikewax, skaften alltså. Inget björnfett här inte, man kan välja även lite modernare produkter.
Visst kan kontinentala lågkängor funka men där jag plöjer fram genom myrar, blöthål å jokkar med halvhöga jörnare och remmade brallor måste det kontinentala folket kränga av sig kängor eller dra på sig coverboots för att inte få vatten i dojorna.
I Sibirien använder Evener och andra tajgafolk vadarstövlar. (flottarstövlar) Kanske något för vissa områden av vår fjällvärld och skull nog vara mycket behändigt vid alla vad. Detta kompletterat med en lång GTX jacka så skulle man kunna strunta i regnbraller.
Appro på ingenting. Behöver man inte ha långskaft vid kontakt med kontinentala blöthål? // RJ
... tramsa nu inte sönder den här tråden åxå .... *mummel*...

walk_alone; sa:
Visst kan kontinentala lågkängor funka men där jag plöjer fram genom myrar, blöthål å jokkar med halvhöga jörnare och remmade brallor måste det kontinentala folket kränga av sig kängor eller dra på sig coverboots för att inte få vatten i dojorna.
... tramsa nu inte sönder den här tråden åxå .... *mummel*...

nejmen se goddag, Rock'n'Rolle mitt pà blanka förmiddagen!

Inför denna bevisföring.. vad kan man säga? Dock.. bara en liten försynt följdfrâga.. hur funkar egentligen de kontinentala högskaftade kángorna för framplöjning genom myrar, blöthàl och jockar?

Tacksam för svar:

"En frâgvis filur"

malindo; sa:
Inför denna bevisföring.. vad kan man säga? Dock.. bara en liten försynt följdfrâga.. hur funkar egentligen de kontinentala högskaftade kángorna för framplöjning genom myrar, blöthàl och jockar?

Tacksam för svar:

"En frâgvis filur"

GTX + högt skaft blir varmt, när man sedan ändå går ner sig (det gör man) så torkar det ju sedan aldrig.

skinkbyxor

*står ensam på den tunna linan och tittar försiktigt ner* Nu skall vi se om jag klarar av detta utan att nämna förrvirring i någon form eller ryggont..

Ronald, hur e det nu med schinnbyxorna..(ytterst seriös fråga).. Jag har schinn på min jaktbrallor och det e skitschönt på höst och vinter när man står på pass och liknande. Men att vandra på sommaren i schinnbrallor?!? Blirre inte varmt, infanterield o.s.v. Sedan blir dom väl blöta och svampiga i regn och när du går i blöt terräng. Jag vet hur äckligt mitt schinnställ blir på sommaren trots att jag försöker svalka mig i 200 knutar..

Så utan ironi eller något annat så hur e det i verkligheten?

KLAGER; sa:
GTX + högt skaft blir varmt, när man sedan ändå går ner sig (det gör man) så torkar det ju sedan aldrig.

jamen, om man anvánder Rolles trix med láderbraller och rep sà skall detta problem ju vara ur världen om jag fattat saken rätt?

Mvh / mats

Jag trivs bäst med sådana kontinentala låga gtx-kängor. Med damasker så blir det väldigt flexibelt och man kan själv anpassa ventilation och vattenskydd. Om man sedan som jag använder ett par gtx-kängor med urtagbar innersko från en känd tillverkare ;) så löser man torkproblemet effektivt!

/David

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j_felix Högt eller lågt skaft på kängan Kläder 5
Fjällkjell Högt skuren i ryggen Kläder 2
arvidl Stövlar med högt fotvalv Kläder 2
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg