Högre och högre toppar

Via ferrata kanske kan vara något!? Visst, oftast inte de högsta topparna, men höjdupplevelsen lär väl ofta inte gå av för hackor.
 
Killimnajaro är drygt 5800 m ö h och en vandringsberg (möjligen lite scambling, dvs hjäla till någon gång med händerna) längs flera leder upp och ner. Där får du rejält med hjöjd utan att ta på sele och rep.
Men lite längre bort och lite dyrare
Dessutom världens högsta berg, om man mäter från dal till topp (utan mellanliggande toppar), du börjar på högplatån på 2000 möh och avslutar nästan 4k höjdmeter högre, du passerar många klimatzoner och vacker natur, om än bitvis tillrättalagd. Gick baksida-leden upp (mindre folk och mer natur) och framsidan (turistleden) ner för många år sedan. Snö och glaciär i Afrika finns, ett tag till i alla fall. :)

/Patrik
Hade ingen som helst koll på att Kilimanjaro var så pass "lättvandrat" som jag sett på dussintals videos nu. I stort sätt precis vad jag eftersöker ha som mål just nu bara jag fått prova lite högre höjder först för att se hur jag reagerar.
 
Via ferrata kanske kan vara något!? Visst, oftast inte de högsta topparna, men höjdupplevelsen lär väl ofta inte gå av för hackor.
Skulle få svindel efter 5m och tuppa. 😂 Extrem höjdrädsla så genom åren alltid stängt av öronen helt så fort något mer än att stå på en stol har diskuterats.

Nyligen upptäckt jag kan hantera höjd ifall plattformen även sträcker sig på bredden och är i stort format. Kaknästornet är dödsångest även med en karta oxascand i kroppen men kebne kunde jag stå och balansera på och må bra. Trodde inte jag kunde hantera det innan så därför denna nyvunna fascination få prova på högre höjder se hur jag reagerar.
 
Om du vill åka lite längre bort kan jag rekommendera vulkanerna i Cascade Range i NV USA. De är lättillgängliga och sticker upp som enstaka solitärer långt över omgivande berg. Det ger en fantastisk rymdkänsla när man bestiger dem. Höjden ligger kring 4000 m på de flesta.

Mt-Hood.jpg
 
Hade ingen som helst koll på att Kilimanjaro var så pass "lättvandrat" som jag sett på dussintals videos nu. I stort sätt precis vad jag eftersöker ha som mål just nu bara jag fått prova lite högre höjder först för att se hur jag reagerar.
Du får en exponerad känsla när du går på kraterkanter runt på Killimnajaro, några meter bred stig och som jag minns det något hundratal meter ner i själva vulkanen. Gå med guide som håller koll på dig så du inte blir låg och snubblig av höjd/syrebrist, men vi gick inte inknutna där. Alla i min grupp pkände av höjden mer eller mindre. Lättvandrat i betydelsen kräver inte så mycket teknisk kunskap om rep och sele och inte heller rena klätterkunskaper, men det är många meter uppför och det är tunn luft högre upp.

/Patrik
 
Du får en exponerad känsla när du går på kraterkanter runt på Killimnajaro, några meter bred stig och som jag minns det något hundratal meter ner i själva vulkanen. Gå med guide som håller koll på dig så du inte blir låg och snubblig av höjd/syrebrist, men vi gick inte inknutna där. Alla i min grupp pkände av höjden mer eller mindre. Lättvandrat i betydelsen kräver inte så mycket teknisk kunskap om rep och sele och inte heller rena klätterkunskaper, men det är många meter uppför och det är tunn luft högre upp.

/Patrik
Åkte du paketresa? Något speciellt du tänkt på i efterhand kunde ha varit bättre/sämre, tog du rätt led tycker du?
........ 😁
 
Eller Aconcagua 6962. Det är oxå en topp man kan "vandra" upp på, utan klättring.

 
Senast ändrad:
Åkte du paketresa? Något speciellt du tänkt på i efterhand kunde ha varit bättre/sämre, tog du rätt led tycker du?
........ 😁
Paketresa med ucpa, bokade via svenska ucpa, men det var något lokalt företag som genomförde allt på plats. Nöjd med upplägget och med ledvalen. Engelsktalande ej-lokal guide och många lokala medarbetare.
Ångrar att jag inte stannade en vecka på Zansibar.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
efred Vandringssällskap Sarek. Högre tempo Fjällvandring 20
nilssa Högre säkerhet på fjälltoppen? Fjällvandring 12
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar