Högre och högre toppar

Det låter mer som du söker exponerade leder än explicit hög höjd. Du måste inte gå högt upp i meter över havet om du går kamvadnring på en small kam med branta sidor med några hundra meters fallhöjd åt varje sida. Att gå ner från Augille du Midis liftstation ner till glaciären där skidåkningen börjar kan kännas luftigt. Åt höger har du drygt 100 m med kanske 30-35 graders lutning och åt vänster har fu 45+ grader och en fallhöjd på 1-2 km där du ivärsta fall landar i utkanten av Chamonix stad nedanför. Då är du iofs på 380 möh men kan ta lift upp hela vägen och på vintern skida ner med guiden, efter kamvandringen.

/Patrik
 
Är född vandrare och utemänniska. Haft extrem höjdrädsla hela livet som blivit värre med åren och hindrat mig rätt mycket. Har knappt kunnat stå på en stege hemma, fått ringa en polare då antennen på taket behövt justeras, slutat åka skidor då jag inte klarat av liften, slutat flyga, etc etc. En fobi jag plötsligt ville utmana med kebne och nu vill fortsätta utmana med högre höjder.

Är svårt att förklara men tror det är vidden kontra höjden som gör att jag klarar av rädslan, att istället för att ta mig högt upp i ett smalt torn ta mig ännu högre upp på en gigantisk plattform, på något vis lurar det hjärnan när allt är så stort att det känns mindre och gör det hanterbart, eller om det handlar om stabilitet. Så från ingenstans kan jag nu med njuta av höjd och utsikt som de flesta verkar tycka är fascinerande redan som barn. 🙂

Att sedan kebne inte kändes mycket värre än en mer ansträngande promenad gör det ju såklart ännu mer sporrande fortsätta utforska det hela och finns ju som sagt en hel del promenadtoppar man kan ta sig uppför har jag nu blivit upplyst om. Klättring kan jag inget om och tveksamt jag kan lära mig hantera lodrätt stigning, har väldigt svårt att se det men ska aldrig säga aldrig. Har innan tyckt något så larvigt som Omberg varit främmande för det handlar om höjd så helt nybörjare inom allt med aktivitet uppför som du förstår men utöver det är jag inte nybörjare vad gäller uteliv och vandring, bara helt grön vad gäller toppar. 🙂
Förstår faktiskt inte vad du egentligen är ute efter. Höjden över havet i sig själv har ju inget att göra med luftighet, exponering och höjdrädsla och väst leden till Kebnekaise har ju inte mycket av något.

Låter också som att du kan få problem om du går en tur som faktiskt är exponerad.
 
Matterhorn, efter lite snabb googling känns det som ett jäkligt stort steg och betydligt mer avancerat än tidigare nämnda toppar. 😬 Kanske lat här nu och går säkert hitta själv efter lite research men finns några enklare toppar i stil med våra nordiska men som ändå är högre?

Matterhorn var bara ett exempel, finns mycket i området som inte alls är tekniskt men ändå högre än Nordens högsta berg om man nu snöat in på höjd.

Bra kondition räcker långt.
 
Det låter mer som du söker exponerade leder än explicit hög höjd. Du måste inte gå högt upp i meter över havet om du går kamvadnring på en small kam med branta sidor med några hundra meters fallhöjd åt varje sida. Att gå ner från Augille du Midis liftstation ner till glaciären där skidåkningen börjar kan kännas luftigt. Åt höger har du drygt 100 m med kanske 30-35 graders lutning och åt vänster har fu 45+ grader och en fallhöjd på 1-2 km där du ivärsta fall landar i utkanten av Chamonix stad nedanför. Då är du iofs på 380 möh men kan ta lift upp hela vägen och på vintern skida ner med guiden, efter kamvandringen.

/Patrik
såklart ska det stå 3800 möh och inget annat. Det försvann en nolla.

/Patrik
 
Förstår faktiskt inte vad du egentligen är ute efter. Höjden över havet i sig själv har ju inget att göra med luftighet, exponering och höjdrädsla och väst leden till Kebnekaise har ju inte mycket av något.

Låter också som att du kan få problem om du går en tur som faktiskt är exponerad.
Jag är ute efter höjden, försökt förklara men utan resultat så gör det enkelt. HÖJD.

Vissa vill springa ett lopp på en viss tid, vissa dyka djupt, hoppa långt, ta sig långt i en fotbollsturnering, skiva 10kg potatis på en viss tid, vad vet jag...

Jag vill högt upp, inte svårare än så och kan nog inte förklara det enklare trots försök till varför jag nu önskar det. 😂 Intressant med hur jag reagar på högre höjd då jag inte vet, klarar jag 5000m i utmanande tempo, inte vet jag...

Jag vill dessutom göra det på ett sätt där jag inte utsätter mig för fara då jag helt saknar kunskap vad gäller klättring. Är ju ingen idiot som får för sig ta Everest huxflux och tror sig vara gud själv och nu ska göra volter baklänges upp för världens högsta berg.

Smidigast hittils låter som vandring i Alperna och därefter vidare till exempelvis Mont Blanc som inte verkar allt för krävande nu när jag satt mig in mer i det om än inte tillräckligt. Ungefär sådan guidning jag önskade som jag nu fått, varför jag vill upp är väl skitsamma även om jag försökte förklara det bara för att...

Vill gärna ut i rymden med innan jag dör men går väl lika bra ställa sig på en tom parkering mitt i natten bara för upplevelsen? Varför krångla till det liksom och ha drömmar?
 
Jag är ute efter höjden, försökt förklara men utan resultat så gör det enkelt. HÖJD.

Vissa vill springa ett lopp på en viss tid, vissa dyka djupt, hoppa långt, ta sig långt i en fotbollsturnering, skiva 10kg potatis på en viss tid, vad vet jag...

Jag vill högt upp, inte svårare än så och kan nog inte förklara det enklare trots försök till varför jag nu önskar det. 😂 Intressant med hur jag reagar på högre höjd då jag inte vet, klarar jag 5000m i utmanande tempo, inte vet jag...

Jag vill dessutom göra det på ett sätt där jag inte utsätter mig för fara då jag helt saknar kunskap vad gäller klättring. Är ju ingen idiot som får för sig ta Everest huxflux och tror sig vara gud själv och nu ska göra volter baklänges upp för världens högsta berg.

Smidigast hittils låter som vandring i Alperna och därefter vidare till exempelvis Mont Blanc som inte verkar allt för krävande nu när jag satt mig in mer i det om än inte tillräckligt. Ungefär sådan guidning jag önskade som jag nu fått, varför jag vill upp är väl skitsamma även om jag försökte förklara det bara för att...

Vill gärna ut i rymden med innan jag dör men går väl lika bra ställa sig på en tom parkering mitt i natten bara för upplevelsen? Varför krångla till det liksom och ha drömmar?
Ok, tycker väl bara det är konstigt med en fascination av själva höjden på de höjderna det ända handlar om. Går att köra bil i alperna högre än Galdhøpiggen men jag tror jag uppskattar utmaningen med Galdhøpiggen mer än en biltur.

Självklart väldigt fint i alperna och andra områden med hög terräng men tror det kan vara en ide med några turer i "närområdet" för lite erfarenhet.
 
Ok, tycker väl bara det är konstigt med en fascination av själva höjden på de höjderna det ända handlar om. Går att köra bil i alperna högre än Galdhøpiggen men jag tror jag uppskattar utmaningen med Galdhøpiggen mer än en biltur.

Självklart väldigt fint i alperna och andra områden med hög terräng men tror det kan vara en ide med några turer i "närområdet" för lite erfarenhet.
Som du säger går det säkert ta bilen högre än galdhöpiggen och det skulle ju även jag tycka är tråkigt, ta flyget så slår man alla höjder helt enkelt...

Kombinationen höjd och vandring jag eftersträvar. Ren utmaning lockar inte heller, då kan jag slänga på mig en 50kg säck och ge mig ut och vandra utan mat i några dygn tills jag brakar ihop så får jag se vad jag går för, been there. 😁

Ute efter ett mellanting av vandring som till viss del kanske är utmanande men genomförbart utan klätterkunskaper och på så hög höjd det är möjligt. Givetvis ska höjden kännas av med så jag inte befinner mig 5000m upp och enbart kan se bergsvägar omkring mig hela vägen dit, då kan jag lika gärna sitta på en stol i vardagsrummet och se in i en vägg så där förstår jag vad du menar. Att bara se på en mätare jag befinner mig här och där kvittar även mig, är känslan jag vill åt.
 
Senast ändrad:
Det låter mer som du söker exponerade leder än explicit hög höjd. Du måste inte gå högt upp i meter över havet om du går kamvadnring på en small kam med branta sidor med några hundra meters fallhöjd åt varje sida. Att gå ner från Augille du Midis liftstation ner till glaciären där skidåkningen börjar kan kännas luftigt. Åt höger har du drygt 100 m med kanske 30-35 graders lutning och åt vänster har fu 45+ grader och en fallhöjd på 1-2 km där du ivärsta fall landar i utkanten av Chamonix stad nedanför. Då är du iofs på 380 möh men kan ta lift upp hela vägen och på vintern skida ner med guiden, efter kamvandringen.

/Patrik
Stämmer nog vad du säger. Går det att kombinera exponerade leder med så hög höjd som är rimligt för mig att ta mig an så är jag i mål. Ska kika vidare på platsen du nämner. 🙂👍
 
Om inte tidpunkten för personliga höjdrekordet i sig är viktigast skulle JAG ha lagt upp det genom att definiera prioritetsordningen.
1 - Höjden i möh, 2 - mått av upplevelse av höjd och rymd, 3 - nivå på fysiska ansträngningen.
Sedan skulle jag lägga upp en plan för upptrappning för att uppnå ytterligare 500 höjdmeter för varje ny utmaning.
Det skulle ge både en uppbyggnad av allt som behövs fysiskt och själsligt för att projektet skulle bli bra och ge tid och möjlighet att finna och lära mer inför varje steg.
Internet har möjliggjort att ingen generation i historien har haft så mycket information och kunskap möjlig att erhålla med relativt små insatser för sökandet.
 
Lär väl finnas några tusen i Europa. 2400 m är inte speciellt högt i alperna.

Men förstår faktiskt inte varför höjden ska vara så viktig om man ända inte går efter de högsta topparna i ett område.

Finns tusentals fina toppar i Norge du kan gå och träna på för att gå kunna gå andra toppar.

(Matterhorn ska du nog vänta med ett tag ... Montblanc är nog bra mycket enklare t.ex.)
2400 är en relativt modest *passhöjd* i Alperna. När jag gick i pension fick jag möjlighet att vandra i slutet av augusti och början av september och kunde därmed göra riktigt höga pass, 2800-2900 m. På huthyfs.com finns bl a min sista tur i Pyreneerna 2014, kring min 70-årsdag. Toppar har aldrig intresserat mig.
 
Jag är ute efter höjden, försökt förklara men utan resultat så gör det enkelt. HÖJD.

Vissa vill springa ett lopp på en viss tid, vissa dyka djupt, hoppa långt, ta sig långt i en fotbollsturnering, skiva 10kg potatis på en viss tid, vad vet jag...

Jag vill högt upp, inte svårare än så och kan nog inte förklara det enklare trots försök till varför jag nu önskar det. 😂 Intressant med hur jag reagar på högre höjd då jag inte vet, klarar jag 5000m i utmanande tempo, inte vet jag...

Jag vill dessutom göra det på ett sätt där jag inte utsätter mig för fara då jag helt saknar kunskap vad gäller klättring. Är ju ingen idiot som får för sig ta Everest huxflux och tror sig vara gud själv och nu ska göra volter baklänges upp för världens högsta berg.

Smidigast hittils låter som vandring i Alperna och därefter vidare till exempelvis Mont Blanc som inte verkar allt för krävande nu när jag satt mig in mer i det om än inte tillräckligt. Ungefär sådan guidning jag önskade som jag nu fått, varför jag vill upp är väl skitsamma även om jag försökte förklara det bara för att...

Vill gärna ut i rymden med innan jag dör men går väl lika bra ställa sig på en tom parkering mitt i natten bara för upplevelsen? Varför krångla till det liksom och ha drömmar?
Killimnajaro är drygt 5800 m ö h och en vandringsberg (möjligen lite scambling, dvs hjäla till någon gång med händerna) längs flera leder upp och ner. Där får du rejält med hjöjd utan att ta på sele och rep.
Men lite längre bort och lite dyrare
Dessutom världens högsta berg, om man mäter från dal till topp (utan mellanliggande toppar), du börjar på högplatån på 2000 möh och avslutar nästan 4k höjdmeter högre, du passerar många klimatzoner och vacker natur, om än bitvis tillrättalagd. Gick baksida-leden upp (mindre folk och mer natur) och framsidan (turistleden) ner för många år sedan. Snö och glaciär i Afrika finns, ett tag till i alla fall. :)

/Patrik
 
Jag skulle rekommendera att börja med att gå en alpin introduktionskurs. Det finns gott om dem i alperna. Detta för att ge en grundförståelse för säkerhet och en ingång för att gå vidare. Även "lätta" berg som Kilimanjaro har risker. Har en bekants bekant som omkom i stenslag på Kilimanjaro för ca 20 år sedan och en kursares brorsa dog på Mt Elbrus. Nu finns det förstås farligare berg men man ska vara medveten om riskerna ändå. På Mont Blanc har flera hundra personer omkommit de senaste decennierna i t ex fall, stenslag och laviner. I Couloir du Goûter är det stor risk för stenslag. De flesta som förolyckas är oerfarna personer som går utan guide. På högre höjder blir höjden en faktor också. Har själv varit uppe på ca 6000 meter i Himalaya och går man för snabbt finns definitivt risk att utveckla höjdsjuka. Förutom att man blir orkeslös, kan få svår huvudvärk, svårt att sova osv. Jag gick några kurser under 90 och 00-talet och förutom att det har varit bra kunskaper så var det fruktansvärt kul också.
Är det luftighet du söker så finns det mycket på nära håll i både Sverige och framförallt Norge.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
efred Vandringssällskap Sarek. Högre tempo Fjällvandring 20
nilssa Högre säkerhet på fjälltoppen? Fjällvandring 12
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar