Högre och högre toppar

Har inga egna specifica tips, men det finns ju massor att hitta om man söker. Även guideböcker att köpa. Och man kan ju gå någon grundkurs i alpin klättring, det är ofta snö och is däruppe.

Finns även gott om vandringsleder i alperna, med hög höjd, stora höjdskillnader och trixiga etapper.
Rena leder på hög höjd fungerar ju det med. En annan sak men fungerar absolut. 👍
En annan promenadtopp är Mount/Gunung Kinabalu på Borneo, 4095 möh.
Se bara till att ha bättre väder än vi hade när vi var upp 1995, regn och moln så vi såg 10meter :)
Tackar, ska kollas upp. 😁👍
 
Sitter just nu och läser på om guidning uppför Mont Blanc, känns inte helt omöjligt. 👍
En svårighet är att få boende på vägen upp, platserna bokas slut snabbt efter de släpps. Tältning är om jag minns rätt förbjuden och det finns bergspoliser som faktiskt kollar.
Med varmare klimat är det mer stenfall också, så jag rekommederar dig verkligen att gå med bergsguide då de flesta (alla?) vägarna upp går över glaciär

Lycka till!

/Patrik
 
Såg att du startade tråden om Galdhøpiggen. Så du har alltså varit på en topp, Kebnekaise, och kommit fram till att du bara vill högre och högre?

Är väl inget problem att någon vill bestiga de högsta topparna av någon orsak men jag skulle säga med säkerhet att om du vill ha erfarenhet och kunskap att bestiga annat så kan du skaffa dig den bättre på andra sätt än att försöka hitta toppar baserat på faktiskt höjd.
 
Är du rutinerad klättrare? Om nej, välj en promenadtopp och överväg att gå med i dina lokala klätterklubb och lär dig grunderna och få till en klättervana, klättra ett år på berg utomhus under sommarhalvåret och inomhus på klubbens klättervägg under vinterhalvåret. På så vid bygger du upp vana med utrustningen och en mer detaljerad självkännedom om din förmåga.

Om ja, dra ner till Matterhorn och bestig den! :)
 
Ja, Åk till alperna. Sverige är ett riktigt u-land när det gäller berg !



 
Senast ändrad:
Såg att du startade tråden om Galdhøpiggen. Så du har alltså varit på en topp, Kebnekaise, och kommit fram till att du bara vill högre och högre?

Är väl inget problem att någon vill bestiga de högsta topparna av någon orsak men jag skulle säga med säkerhet att om du vill ha erfarenhet och kunskap att bestiga annat så kan du skaffa dig den bättre på andra sätt än att försöka hitta toppar baserat på faktiskt höjd.
Är född vandrare och utemänniska. Haft extrem höjdrädsla hela livet som blivit värre med åren och hindrat mig rätt mycket. Har knappt kunnat stå på en stege hemma, fått ringa en polare då antennen på taket behövt justeras, slutat åka skidor då jag inte klarat av liften, slutat flyga, etc etc. En fobi jag plötsligt ville utmana med kebne och nu vill fortsätta utmana med högre höjder.

Är svårt att förklara men tror det är vidden kontra höjden som gör att jag klarar av rädslan, att istället för att ta mig högt upp i ett smalt torn ta mig ännu högre upp på en gigantisk plattform, på något vis lurar det hjärnan när allt är så stort att det känns mindre och gör det hanterbart, eller om det handlar om stabilitet. Så från ingenstans kan jag nu med njuta av höjd och utsikt som de flesta verkar tycka är fascinerande redan som barn. 🙂

Att sedan kebne inte kändes mycket värre än en mer ansträngande promenad gör det ju såklart ännu mer sporrande fortsätta utforska det hela och finns ju som sagt en hel del promenadtoppar man kan ta sig uppför har jag nu blivit upplyst om. Klättring kan jag inget om och tveksamt jag kan lära mig hantera lodrätt stigning, har väldigt svårt att se det men ska aldrig säga aldrig. Har innan tyckt något så larvigt som Omberg varit främmande för det handlar om höjd så helt nybörjare inom allt med aktivitet uppför som du förstår men utöver det är jag inte nybörjare vad gäller uteliv och vandring, bara helt grön vad gäller toppar. 🙂
 
Är du rutinerad klättrare? Om nej, välj en promenadtopp och överväg att gå med i dina lokala klätterklubb och lär dig grunderna och få till en klättervana, klättra ett år på berg utomhus under sommarhalvåret och inomhus på klubbens klättervägg under vinterhalvåret. På så vid bygger du upp vana med utrustningen och en mer detaljerad självkännedom om din förmåga.

Om ja, dra ner till Matterhorn och bestig den! :)
Allt annat än rutinerad klättrare. 😂 Har i 40 år inte ens kunnat stå på en stege utan att benen viker sig och det svartnar framför ögonen. Jag är som ett litet nyfött barn vad gäller allt högre än 10m skulle jag vilja säga. 😁

Precis nu som jag berättade om i ett inlägg ovan jag upptäckt jag faktiskt klarar av höjd ifall det handlar om större plattformar jag ska ta mig uppför, blivit extremt sporrad av tanken jag kan hantera högre höjder så där intresset kommer från.

Vad jag har större erfarenhet av är att marschera långt med tungt packning under svåra förhållanden som väder, sömnbrist, matbrist osv... Tidigare har utmaningar lockat mig mer och att få pressa mig själv på ett mer obehagligt än trivsamt vis för att se vad jag går för och kan hantera fysiskt och psykiskt . Nu senaste året har jag dock börjat lägga fokus på det trivsamma i livet och med mitt nyfunna intresse vad gäller höjd kombinera det. 😁
 
Senast ändrad:
En svårighet är att få boende på vägen upp, platserna bokas slut snabbt efter de släpps. Tältning är om jag minns rätt förbjuden och det finns bergspoliser som faktiskt kollar.
Med varmare klimat är det mer stenfall också, så jag rekommederar dig verkligen att gå med bergsguide då de flesta (alla?) vägarna upp går över glaciär

Lycka till!

/Patrik
Med guide skulle det absolut bli, kollat lite paket nu vad som finns ihop med boende. 🙂👍
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Robert S Mot nya höjder - Palkattjåkkå 14m högre än tidigare Fjällvandring 26
efred Vandringssällskap Sarek. Högre tempo Fjällvandring 20
nilssa Högre säkerhet på fjälltoppen? Fjällvandring 12
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar