Hobbexsovsäck som klarar -17 grader...

Re: Re: Mmmm... Hobbex.

malindo; sa:
Lustigt att alla dessa timmar av nogranna studier av katalogen ALDRIG utmynnade i köp.

Som tur (?) var bodde min moster i Boråstrakten, så en av höjdpunkterna på sommarlovet var när man fick åka ditåt för att gå på Hobbex, Liseberg och Boråsparken.
Så det blev en del köp (mest i Miki-storlek)...

Jisses vilka minnen som dyker upp

JAg hade en ljusblå (metallik) flaka, hemtrimmad så klart. Jackad kolv, planad top, uppfilat insugningsrör.... Satt och dregglade över Hobbexkatalogen. Helst av allt ville jag ha ett stort kiltermärke som jag skulle ha på "mitt flak". Det var en yppig dam i avklipta jeans och mini-baddräktsöverdel i solnedgång. Tyvärr blev det aldrig något köp.

F.ö hörde jag att man kan beställa GB´s (glass) gammla sortimentskyltar ända från deras start. mmmm lakritspuck, puckstång, x99.....

Vilka minnen som dyker upp.

Visste inte ens om att Hobbex finns kvar, då jag nu är så gammal att jag föredrar Clas Ohlson (gubbdagis).
Långt från ämnet och utan att bli nostalgisk, vilket händer ibland :cool:. När jag var i Hobbex åldern fanns även Hobbyförlaget, också dom med säte i Borås med i stort sett samma kundkrets och ett rätt så likartat sortiment.
En barndomskamrat var mycket intresserad av röntgenglasögonen som gjorde att man kunde se igenom kläderna. Det blev aldrig något köp.
Själv köpte jag ett kassaskåp i grå plast, ibland skämtartiklar, men nästan allt var restnoterat och då fick man oftast något helt annat i stället.

En klasskamrat i 8:an köpte en trimkolv till sin Puch Dakota och fick en Tomoskolv (normal 1 hästars).
En kursare på Tekniska Högskolan hade i sin ungdom byggt en masonitbåt efter en ritning från Hobbex eller Hobbyförlaget. Hans framfart runt Sollerön (i Siljan) med en motor med dubbelt så stor effekt än som rekommenderas kände visst alla på Sollerön till.

Skulle det inte vara bättre med en Hobbex katalog i väntrummet hos tandläkaren, än en 3 år gammal Damernas Värld och Hänt i veckan ?

Per Brune

Re: Re: Re: Nostalgi!

kfn; sa:
IslandTraveller; sa:
Jag kommer särskilt ihåg de sanslösa byggbeskrivningarna man kunde köpa: "Cykelbilen Fantom"? Byggbeskrivningen tycks ha minst 25 år på nacken, med tanke på illustrationerna... Undrar hur väl den fungerar när den är färdigbyggd (har själv aldrig köpt ritningen)? Jag har ett svagt minne av en ritning "Bygg din egen båt i plywood", men jag kanske minns fel? "Fantomen" finns kvar i katalogen i alla fall ser jag! :)

För några år sedan köpte Teknikens Värld en ritning till Fantom och försökte bygga den. Det gick inte! Följer man ritningen går dörrarna inte att stänga så de fick i princip konstruera en egen "bil" med Fantomutseende. Den har nog funnits med i katalogen snarare i 50 än 25 år ...

/Klas

Om jag minns rätt så såldes ritningen i tusentals exemplar under 40-50 talet (?), men det finns inga indikationer på att någon bil någonsin byggdes.. (förutom Teknikens Världs exemplar)

Rambokniven!

Ett av mina starkaste minnen från när jag var ung är första gången jag satte av ut i skogen med min nyinköpta Hobbex Rambokniv. Nu skulle det fanimej överlevas! Väl i skogen upptäckte jag att kompassen hade ramlat ur sin hållare. Nåväl, för att överleva behöver man ett hus, och då behövs stockar. Gick lös på största granen med wiresågen...som gick sönder efter 2 min och 0,3 mm in i granen. Hungrig! Fram med fiskekroken och linan. Vet inte om de fungerade för det nappade inte i bäcken. Det hela slutade med att vi kastade kniv mot ett träd, då sprack skaftet och bladet trillade loss.

...Johan...

Re: Rambokniven!

jd; sa:
...jag satte av ut i skogen med min nyinköpta Hobbex Rambokniv. Nu skulle det fanimej överlevas! ...Johan...

Riktigt kul!!

Ute vid sommarstugan ligger Sprutty Bang Bang! En plywoodracer byggd efter ritning från Teknik för alla av min fadersfilur 1962. Han gjorde vattnen osäkra på Ångermanälven. 20 år senare var det min tur att störa kvällsfriden i Lubbanviken där jag dundrade fram med min 4-hästare. Nu får den vänta på nästa generation.

Mer plywoodritningar åt folket!

Anders - som funderade på vad "massageapparat" kunde vara när han läste Hobbex

Rambokniv

Bästa kompisen hade när vi var små köpt stora modellen av Rambokniven. Gosse va han var stolt över den...

En annan kompis skulle kasta kniv med den på ett träd....Missade trädet men prickade stenen strax bakom. Spetsen gick av på en gång....Gissa om det blev böla av !

/P.D

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg