Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata?

Det ÄR klurigt att hitta! Söker man tex råd om tält och söker på tält så dyker ALLA trådar där tält nämns upp, och det är typ ALLA trådar på forumet.. =b Många trådar man hittar vid sökning är gamla också och kan tänka utdaterade..

Halaj!

Ehh, du måste ju smalna av ditt sökande till det du undrar på. Undrar du om tältpinnar skriver du tältpinnar i sökfältet.
Då får du bara upp trådar om tältpinnar. Undrar du om tältstänger skriver du tältstänger. Osv.
Att bara skriva tält i sökfältet är ju liksom meningslöst.

//T
 
Utsidans sökfunktion är en av sämre jag känner till tyvärr. Jag vet inte vad det är, men man hittar sällan rätt på ett enkelt sätt. Den är rörig.
 
Eftersom det är en gnälltråd retar jag mig på när man inte läser innan man skriver och därmed repeterar något som redan tagits upp...

Googla istället... Skiv bara site:utsidan.se efteråt.

när någon annan tre timmar tidigare redan skrivit:

Sök mer specifikt är väl ett tips. Och gillar du inte sidans sökfunktion, använd google. I sökrutan skriver du då "tält site:utsidan.se" för att söka på tält tex.

Jag har säkert gjort samma sak själv flera gånger, men det gör det inte mindre irriterande när någon annan gör det...
 
Jag tror inte det finns en människa som inte känner till google, så att hänvisa till detta är ett av de sämre tipsen man kan få.
 
Fast site-sökning är en av de mest användbara tipsen om hur man föbättrar en googling. Och 9 fall av 10 när jag tipsar folk om den så har de inte hört det innan.
 
Det finns i forumtrådarna på utsidan ett kraftfullt sökverktyg men då måste man redan vara i en tråd tillhörigt ett ämne, men en likande funktion i samband med sökrutan uppe till höger skulle nog kunna vara på sin plats?
 
Halaj!

Jamenförihelvete!
Problemet: när man skriver tält i sökfältet så får man upp alla trådar där tält nämns.
Om man söker på tält i Google med tillägget site:utsidan.se så får man också upp alla trådar där tält nämns. På vilket sätt blir detta bättre? Googles sökalgoritm innehåller ju knappast någon funktion som gör att google intuitivt vet just vad sökaren letar efter trots att h*n inte har specat det i sin fråga. Skit in, skit ut. Det här är ett handhavandeproblem.

Fast ibland har man en fråga som det liksom är svårt att hitta ett bra sökord till. Det är då, tycker jag, helt berättigat att starta en tråd om saken. Hur dum eller simpel frågan än kan tänkas vara. Helst under rätt tavla, för att återknyta till TS ;-)

//T
 
Ok, då kan man speca lite mer för att träffa rätt.
Om jag vill hitta just denna tråd på Google så skriver jag:
"Tält AND google site:utsidan.se"
Rätt resultat kommer som etta i listan.
Man kan använda flera boolska termer typ OR och NOT.

Men jag håller också med TS.
 

avslutad210712

Gäst
Problemet är inte alla nyblivna (lata *L*) medlemmar utan att utsidans "gamla" medlemmar blivit så j*vla mesiga. För över tio år sedan ställde jag som nybliven medlem frågor och fick några korta svar där det stod SÖK och det gjorde jag och fick svar även om det tog tid. Idag sitter de gamla uvarna och svarar på samma sak gång på gång. Förra veckan tror jag det var fyra-fem trådar om att gå till/runt Kebnekaise och alla fick massor av svar.

Gör som på en del andra forum där man har en enda tråd som kan heta "Den enda stora långa tråden om att bestiga Kebnekaise" - här skall alla frågor angående Kebnekaise postas. Sen har man moderatorer som helt enkelt raderar alla andra trådar om att gå till Kebnekaise. Visst skulle tråden om Kebnekaise bli lång men folk kan för f*n läsa själva om de måste.

Självklart är det inte friluftsforum (finns bara EN utsidan) utan ett helt andra typer forum men där vill man inte ha fem parallella samtidiga trådar om samma sak. Och ibland slår man samman flera trådar till en.

Att sen utsidans sökfunktion inte fungerar optimalt beror såklart till stor del om alla dessa olika trådar om samma sak. För att inte tala om alla trådurspårningar som kan börja med en fråga om kängor och sluta med precis vad som helst. I det senare fallet är jag definitivt inte guds bästa barn.

Själv blir jag allt mindre aktiv på utsidan för jag är riktigt j*vla less på att läsa frågan om lämpliga dagsetapper mellan Abisko och Nikkaluokta om man skall gå STUGTUR. Sanningen är att man börjar vid en stuga och slutar vid en annan samma dag. Det är bara frågeställaren själv som vet om fysiken räcker till de "normala" dagsetapperna eller om han/hon/hen/hun/den/det orkar ta två etapper per dag.

Sen lovar jag en sak. Jag skall aldrig mer skriva att enklaste vägen upp på Kebnekaise är via Durlings led om man går Abisko-Nikkaluokta eller tvärtom för inte en enda en verkar tro på eller bry sig om det man skriver utan det är bara turistleden via västra leden som är intressant att fråga om.
 
Jamenförihelvete!
Problemet: när man skriver tält i sökfältet så får man upp alla trådar där tält nämns.

Jamenförihelvete, det är ju exakt så en sökfunktion fungerar:) Du får som resultat de sidor som innehåller just orden du söker på.

Om du nu är ute efter köpråd om tält så är det alltså bättre att googla på just "köpa tält" eller "råd tält":)

Förr vet jag att vissa sökmotorer hade villkor som NEAR (ex. "tält NEAR köpa" gav träff på trådar där orden stod nära intill varandra).

Minustecken framför ord funkar bra på google för att utesluta, vill man slippa Hilleberg-tipsen kan man alltså söka på "köpråd tält -hilleberg".
 
Eftersom det är en gnälltråd retar jag mig på när man inte läser innan man skriver och därmed repeterar något som redan tagits upp...



när någon annan tre timmar tidigare redan skrivit:



Jag har säkert gjort samma sak själv flera gånger, men det gör det inte mindre irriterande när någon annan gör det...

Du glömmer att repetition är kunskapens moder.

Precis som pysen78 skriver så är google känt, men få vet hur man optimerar en sökning och nyttjar det bäst. (varsågod ett repetitivt inlägg till)

Förutsätt att de du svarar är efterblivna så får de bäst hjälp :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
haddock1974 Vill se eller höra varg i sommar Allmänt om friluftsliv 54
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 109
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg