Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata?

Gör som på en del andra forum där man har en enda tråd som kan heta "Den enda stora långa tråden om att bestiga Kebnekaise" - här skall alla frågor angående Kebnekaise postas. Sen har man moderatorer som helt enkelt raderar alla andra trådar om att gå till Kebnekaise. Visst skulle tråden om Kebnekaise bli lång men folk kan för f*n läsa själva om de måste.

Jag förstår inte varför Utsidan inte bara anlitar ett gäng kunniga och frivilliga moderatorer som håller efter forumet, flyttar trådar till rätt plats och så vidare? Om allt hänger på att besökarna rapporterar felplacerade inlägg o.s.v. som sedan en eller två administratörer skall se efter när de har tid över verkar det hela ogenomtänkt och amatörmässigt.
 
Jag förstår inte varför Utsidan inte bara anlitar ett gäng kunniga och frivilliga moderatorer som håller efter forumet, flyttar trådar till rätt plats och så vidare? Om allt hänger på att besökarna rapporterar felplacerade inlägg o.s.v. som sedan en eller två administratörer skall se efter när de har tid över verkar det hela ogenomtänkt och amatörmässigt.

Jo, på många forum brukar ju trådar flyttas ganska omgående. Det kan fungera riktigt bra.
 
Man kan ändra på sig själv och inte på andra. Svara inte på trådar du tycker är dumma, alternativt svara med en lista på saker som postaren bör specificera, eller länka en tråd som du tycker löser frågan bra.

Jag håller med dem som tycker att det är svårt att söka, jag hade reella problem att hitta igen en tråd här, trots google, och trots att jag mindes ungefär vad som stod i den. Dessutom, om man är i stadiet "jag tror jag behöver ett tält" så är det inte så lätt att veta vad som behöver specificeras. Naturligtvis är det slött att kasta ut frågan på ett forum och hoppas på att nån annan ska dela med sig av sin erfarenhet så att man sjalv slipper bränna några timmar på att försöka bena ut vad som är viktigt och inte, men vad tusan, alla ids inte lägga de där timmarna. Ids nån svara så har väl båda vunnit, den som frågat har sparat tid, och den som svarat får känna sig lite duktig ;).

Man *måste* inte varken läsa eller besvara dumma frågor...
 
Att hitta frivilliga moderatorer är nog inte tvärenkelt. Krävs nog bra hård hud, och gott om tid, och bra fingertoppskänsla... Det är alltså bara Lindhs som fungerar som moderatorer här på Utsidan nu?
 
Halaj!

Ehh, du måste ju smalna av ditt sökande till det du undrar på. Undrar du om tältpinnar skriver du tältpinnar i sökfältet.
Då får du bara upp trådar om tältpinnar. Undrar du om tältstänger skriver du tältstänger. Osv.
Att bara skriva tält i sökfältet är ju liksom meningslöst.

//T

Det är det som är problemet, söker jag på tältpinnar så får jag upp vartenda tråd med packlistor, köpråd där det står specifikationer om tält/pinnar osv... Man hittar alltså tusentals trådar utöver de som handlar specifikt om tältpinnar.
 
du glömmer att repetition är kunskapens moder.

Precis som pysen78 skriver så är google känt, men få vet hur man optimerar en sökning och nyttjar det bäst. (varsågod ett repetitivt inlägg till)

förutsätt att de du svarar är efterblivna så får de bäst hjälp :)

*lol* .
 
Mig gör det inget att trådar hamnar lite fel och samma frågor ställs igen. Det brukar som sagt lösa sig efter ett par svar där någon mer kunnig i sökfunktionen också hänvisar till gamla inlägg.

Visst kan man bli frustrerad på hopplöst oprecisa frågor men det grundar sig säker ofta i att trådskaparen inte själv känner sig kunnig i ämnet och vet vilka grundläggande egenskaper som skiljer olika produkttyper åt. När jag säger till någon oinsatt att jag gillar att åka på cykelsemester med packning utgår en klar majoritet från att jag cyklar på en lättviktsracer.

Att mycket hamnar under allmänt tror jag bara delvis handlar om lathet. Handen på hjärtat tycker jag det är för många olika ämneskategorier vilket gör forumet långsamt. Tror inte alla går in under varje underrubrik varje dag och då kanske trådskaparen tänker att det går snabbare att få svar under allmänt. Visst finns det sidor som listar alla senaste inlägg men de har nog inte alla hittat till. Samma sak med sökfunktionen, det fodrar viss kunskap och om detta är ett forum för äventyr och friluftsliv ska vi nog inte var så kräsna med folks it-kunskaper.

Det är ju trots allt friluftsliv och inte forum-kunskap som ska vara vårt brinnande intresse så jag tar gärna lite okunskap i det senare så länge det första är på topp. Sen kan det vara väldigt bra med moderatorer som hjälper till, det tenderar dock att bli väl mycket modererande så jag föredrar att det är så lågintensivt som idag.

/Gustav
 
Jag förstår inte varför Utsidan inte bara anlitar ett gäng kunniga och frivilliga moderatorer som håller efter forumet, flyttar trådar till rätt plats och så vidare? Om allt hänger på att besökarna rapporterar felplacerade inlägg o.s.v. som sedan en eller två administratörer skall se efter när de har tid över verkar det hela ogenomtänkt och amatörmässigt.

Nu vet jag inte hur det är för Utsidan men det brukar vara svårt att hitta vettiga moderatorer. Framförallt eftersom det är ett väldigt otacksamt jobb att vara moderator och det tar en massa tid. Eftersom jag är en flitig deltagare på många forum får jag rätt ofta frågan om att vara moderator, men jag brukar tacka nej just eftersom jag känner att jag har inte tiden som skulle behövas och orkar inte med allt tjafset som brukar bli när man som moderator försöker göra sitt jobb.
 
Svara inte på trådar du tycker är dumma, alternativt svara med en lista på saker som postaren bör specificera, eller länka en tråd som du tycker löser frågan bra.
Precis så brukar jag göra. Eller googla lite snabbt och skriva "Det tre första google-träffarna" och klistra in tre länkar.

Man *måste* inte varken läsa eller besvara dumma frågor...
Att låta bli att läsa dem är svårt, för man vet inte innan man läst dem om de är dumma eller inte. Och även trådar man inte läser tar plats i trådlistan och måste bläddras förbi.
 
Att låta bli att läsa dem är svårt, för man vet inte innan man läst dem om de är dumma eller inte. Och även trådar man inte läser tar plats i trådlistan och måste bläddras förbi.

Sant, men tänkte mer som så att om man nu är less på folk som ställer dumma frågor syns detta ju redan i trådstarten, och man kan nöja sig med att ögna igenom snabbt i hopp om att någon annan säger något vettigt. Eller helt skita i tråden tills den börjar ackumulera många svar.
 
Det är det som är problemet, söker jag på tältpinnar så får jag upp vartenda tråd med packlistor, köpråd där det står specifikationer om tält/pinnar osv... Man hittar alltså tusentals trådar utöver de som handlar specifikt om tältpinnar.

Halaj!

Du har rätt. 500 träffar på tältpinnar. Ett viktigt tips är att bocka för visa inlägg och inte visa ämnen. Då går det rätt snabbt att scrolla fram relevant info. Man ser ju lite av inlägget i rutan för varje hittat inlägg. Ofta ser man redan där om inlägget är relevant.

//T
 
Halaj!

Du har rätt. 500 träffar på tältpinnar. Ett viktigt tips är att bocka för visa inlägg och inte visa ämnen. Då går det rätt snabbt att scrolla fram relevant info. Man ser ju lite av inlägget i rutan för varje hittat inlägg. Ofta ser man redan där om inlägget är relevant.

//T

sure thing att man kan bläddra igenom, men som du själv sa så är där 500 träffar, har man en lite äldre dator som tickar lite sakta när den ska ladda alla 14 reklamannonser som utsidan.se valt att ha på vartenda enda sida överallt så blir det förbaskat jobbigt att sitta bläddra igenom 500 träffar... =/ Lättare då göra en ny tråd! =) alternativet för min del vore ju om utsidan blev lite mer användar vänlig och mindre profitinriktad... man det lär väll inte hända =b...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
haddock1974 Vill se eller höra varg i sommar Allmänt om friluftsliv 54
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 109
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg