Hjulstorlek - 26

pher_; sa:
Dubbelekrade?, Vad innebär det? Och är fler ekrar bättre? Bör man isåfall välja 40 hål och ett passande nav till detta? Hopenav ska vara bra har jag "hört", någon som vet något om detta?Slitindikatorn, har den något att göra med om man kör med V-bromsar? Om man som jag ev tänkt köra med skivbromsar, kommer fälgen hålla längre då, eller hur fungerar slitindikatorn?
Visst menar du dubbelbottnade?, Dubbelbottnad betyder att det fälgen är "dubbel" och därmed starkare. Titta på denna länk, så förstår du:

http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/asph-prod_fiche?produitsid=51&lg=uk

Fler ekrar innebär att belastningen fördelas på ett större antal, de håller längre och behöver inte vara lika hårt spända. En nackdel med att ha fler än 36 ekrar är att utbudet nav minskar.
Hope är säkert ett bra nav, men de är riktigt dyra. Jag tror att det smartaste är att köpa Shimano t.ex. XT, de är relativt billiga, och mycket beprövade. Tveksamt om Hope håller längre, de kanske är lättare men några gram hit eller dit är inte så väsentligt på en touringcykel.

Fälgbromsar nöter ned fälgsidan sakta, på en fälg med indikator kan man se när materialet har blivit så tunt att fälgen försvagats. Det är annars svårt att se med bara ögat.
Har du skivbroms nöter du inte fälgsidan alls, och fälgen kommer att hålla längre, men inte hur länge som helst, till slut blir den utmattad och spricker.

Mvh Robert

Fötterna mot framhjulet.

Att fötterna kolliderar med framhjulet eller framskärmen beror på ramens geometri snarare än hjulstorleken. En touringcykel har längre hjulbas än en tävlingscykel och oftast flackare lutning på styrlager och framgaffel varför man oftast har gott om plats för stora tår och eller skor.

Längre hjulbas ger också bättre förutsättingar för att inte hälarna skall slå i bakväskorna.

För övrigt så håller jag med om 26-tumshjulens fördelar. De är också snabbare än 700-hjul pga lägre vikt och luftmotstånd förutsatt att däcken och fälgarna har samma dimension.

Thure

Hade du inte en Club Tour Thure? Ångrar du att du inte köpte en 26 tummare alltså?
Jag får intrycket att 26 tummare är snabbare att accelera med, men inte lika snabba i fart som ett större däck, stämmer det? Vad skulle du välja för modell om du köpte en ny cykel idag Thure? Är Orbit någonting att kolla närmare på?
Tex Romany Expedition ser fin ut, går att välja med skivbromsar som jag helst skulle vilja ha.
http://www.orbit-cycles.co.uk/romany1.shtml

Har inte hört pratas så mkt om Orbit, man kan undra varför? Inte lika bra, okänd or what?

Mvh

Jag undrar om inte skillnaden mellan 26 och 28 tum i långcyklingshänseende borde vara tämligen marginell? Jag har använt båda på långfärder och jag kan inte säga att det ena funkat bättre än det andra. D.v.s båda har fungerat utmärkt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg