Visst menar du dubbelbottnade?, Dubbelbottnad betyder att det fälgen är "dubbel" och därmed starkare. Titta på denna länk, så förstår du:
http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/asph-prod_fiche?produitsid=51&lg=uk
Fler ekrar innebär att belastningen fördelas på ett större antal, de håller längre och behöver inte vara lika hårt spända. En nackdel med att ha fler än 36 ekrar är att utbudet nav minskar.
Hope är säkert ett bra nav, men de är riktigt dyra. Jag tror att det smartaste är att köpa Shimano t.ex. XT, de är relativt billiga, och mycket beprövade. Tveksamt om Hope håller längre, de kanske är lättare men några gram hit eller dit är inte så väsentligt på en touringcykel.
Fälgbromsar nöter ned fälgsidan sakta, på en fälg med indikator kan man se när materialet har blivit så tunt att fälgen försvagats. Det är annars svårt att se med bara ögat.
Har du skivbroms nöter du inte fälgsidan alls, och fälgen kommer att hålla längre, men inte hur länge som helst, till slut blir den utmattad och spricker.
Mvh Robert