Hjulbyggare m.m.

Tum bör undvikas, åtminstone när det gäller storlekar på hjul.
Men eftersom Rose kallar hjulstorleken för 28" så utgår jag från att de egentligen menar
ETRTO 622(700C)
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#isoetrto


Eftersom de 1a hjulen du länkar till skall ha en fälg som är hela 26mm bred http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-atb-rim-28-airline-3/aid:46498 så är det nog inga problem med 37mm breda däck på de fälgarna
Men vilka däck skall du ha och hur skall du använda hjulen? (Det här är ju landsvägscyklingdelen av Forumet)


Jag har svårt att se hur rullet skulle kunna skilja mellan de olika naven.
Åtminstone efter inkörning, omfettning, ev kul o kon-byte och justering.
Men detta är inget unikt för Shimanos nav, det är normalt underhåll/service/justering för alla nav.

OBS
Bästa svaren på frågor om Roses produkter får du om du kontaktar Rose!

Från: https://www.rosebikes.se/contact/show

Rose's svenskspråkiga kontaktperson kan nås på:
mats@rosebikes.se
eller +358 45 3279 111 (kvällstid).
Ok tack för svaren min fråga hör nog inte hemma här egentligen utan jag hade bara inte benkoll på begreppet landsvägscykling :). Vill ha bredare däck för bättre komfort/hållbarhet och för att jag ibland cyklar på grus/stigar.
 
Hej tänkte bara meddela att jag fått och cyklat några mil på däcken i tråden (http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:247965). Jag har satt på ett par Sportcontact 37mm. Rullar som bara den! De känns ruggigt stabila. Har cyklat på en hel del grus/sand som är kvar efter vintern och ingen punka vilket är imponerande med tanke på att jag är en 100kg+. Ännu har stigarna i skogen inte tinat men jag ska nog prova hjulen där också...
 
Hej tänkte bara meddela att jag fått och cyklat några mil på däcken i tråden (http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:247965). Jag har satt på ett par Sportcontact 37mm. Rullar som bara den! De känns ruggigt stabila. Har cyklat på en hel del grus/sand som är kvar efter vintern och ingen punka vilket är imponerande med tanke på att jag är en 100kg+. Ännu har stigarna i skogen inte tinat men jag ska nog prova hjulen där också...

Hjulstabilitet har med ekerspänning att göra, inte fälgval.
/Niklas (ca 115 kg).
 
Hjulstabilitet har med ekerspänning att göra, inte fälgval.

Nja.
Det beror väl på vad du menar med hjulstabilitet.
En metall blir ju inte styvare när den är förspänd, Det gäller även hos hjul, kolla tex den här mätningen
tension.gif

Some believe that a wheel built with tighter spokes is stiffer.
It is not.
Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack.

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till 1. Does stiffness vary with spoke tension?
 
Nja.
Det beror väl på vad du menar med hjulstabilitet.
En metall blir ju inte styvare när den är förspänd, Det gäller även hos hjul, kolla tex den här mätningen
tension.gif

Some believe that a wheel built with tighter spokes is stiffer.
It is not.
Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack.

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till 1. Does stiffness vary with spoke tension?

Mja, det resonemanget gäller ju bara under förutsättning att det finns någon restspänning kvar när hjulet belastas. En tung cyklist i kombination med ett dåligt spänt hjul som dessutom rullat ett antal mil sedan senaste uppriktningen, så finns det kanske inte så mycket restspänning kvar i fälgens kraftpåverkade zon (load affected zone). Det gör det däremot i ett välspännt hjul.
/Niklas
 
Mja

Mja, ditt exempel är ju i praktiken ett alldeles för ovanligt exempel för att motivera ett såpass generellt påstående som det du gjorde i #17
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=586802&postcount=17
(Att ditt exempel både är ovanligt och extremt framgår ju med tydlighet i diagrammet i #18)

I verkligheten borde du väl ha skrivit
Hjulstabilitet har väldigt mycket med fälgens styvhet att göra, men i vissa extrema fall, ffa om hjulet har en nuförtiden ovanligt mjuk, flexibel och instabil fälg, så har även ekerspänningen betydelse för hjulets styvhet.
 
Mja, ditt exempel är ju i praktiken ett alldeles för ovanligt exempel för att motivera ett såpass generellt påstående som det du gjorde i #17
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=586802&postcount=17
(Att ditt exempel både är ovanligt och extremt framgår ju med tydlighet i diagrammet i #18)

I verkligheten borde du väl ha skrivit
Hjulstabilitet har väldigt mycket med fälgens styvhet att göra, men i vissa extrema fall, ffa om hjulet har en nuförtiden ovanligt mjuk, flexibel och instabil fälg, så har även ekerspänningen betydelse för hjulets styvhet.

Kanske borde jag istället citerat Jobst Brandt, som på sidan 42 i the Bicycle Wheel (3rd Edition) skriver "stiffnes is not an important consideration in wheel design" och fortsätter "A wheel that is strong enough for it´s intended use is also stiff enough".

Dessutom har jag själv för 16-17 år sedan cyklat på sladdriga hjul med dålig ekerspänning. När jag så småningom började spänna upp dem, märktes en stor skillnad i stabiliteten vid terrängcykling. Så jag skrev av egen erfarenhet.
/Niklas
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg