Hjortrontillgång 2007

Jag och min familj skulle vilja testa att plocka lite hjortron till husbehov. Hur är tillgången i år? När kan de vara mogna i sälenområdet. Eftersom vi kommer från Blekinge och inte vill köra för långt har vi tänkt oss att bara åka till Dalarna.
Blåbären här nere i södra Sverige mognade 2 veckor tidigare än vanligt - kan det vara lika dant med hjortronen i år?
Snälla - svara ni som vet!

Finns risk att det blir klent med hjortron i norra Dalarna eftersom det föll en decimeter snö i mitten av juni runt Idre och Särna. Själv skall jag upp i början av augusti så då får man se.

Hur långt ner i Sverige kan man hitta hjortron i sådana mängder att det lönar sig att plocka?
Snöade det i dessa delar?

Mmmm...hjortronsylt

Jag plockade ca 1 liter hjortron i Kolmårdsskogarna (Östergötland) idag men det tog en bra stund. Mogna är de i alla fall.

Jag plockade ca 1 liter hjortron i Kolmårdsskogarna (Östergötland) idag men det tog en bra stund. Mogna är de i alla fall.

Här i trakterna kring Umeå är det mindre än en vecka kvar till dess hjortonen är mogna. Och det ser ut att bli ett riktigt kanonår. Myrarna är alldeles knallröda just nu på sina ställen och snart övergår de till att lysa i guld!

Nu

är det relativt god tillgång på mogna bär på ett ställe jag plockat hjortron på under en följd av år någonstans i Mälardalsområdet. Säsongen är i år varken tidigare eller senare än en normalsäsong.

Sannolikt är det säsong om ca 2-4 veckor i Sälenområdet men jag vet inte något om tillgången i nordvästra Dalarna i år.

Thure

Här i trakterna kring Örnsköldsvik blir det nog mycket hjortron i år. Bären börjar få lite färg så om 2-3 veckor bär det av ut i skogen med stora korgen. :)

Läge nu i nordvästra Dalarna

Enligt en källa så kom inte snöfallet i våras/försomras samband med blomningen.

Har hört att någon tycker det är bra med hjortron där i år just nu. En annan person menar att det inte är så mycket.

Sarek verkar krångligt, hjortron är dels tunga bär dels har jag för mig att man bara får plocka för att äta på stället där. Stämmer det?

Thure

Hemlis?

Nu är det relativt god tillgång på mogna bär på ett ställe jag plockat hjortron på under en följd av år någonstans i Mälardalsområdet. Säsongen är i år varken tidigare eller senare än en normalsäsong.
Thure

Och detta "någonstans i Mälardalsområdet" är ju givetvis superhemligt? Kan man inte ens få en ledtråd... snälla....

Är urdålig på att hitta hjortron... har idag letat omkring i några myrar i södra sthlm och hittar.... nada... vad gör jag för fel, vilka är de optimala förutsättningarna...och vilka ledtrådar i naturen visar att det finns på hjortron?

Thomas

Och detta "någonstans i Mälardalsområdet" är ju givetvis superhemligt? Kan man inte ens få en ledtråd... snälla....

Är urdålig på att hitta hjortron... har idag letat omkring i några myrar i södra sthlm och hittar.... nada... vad gör jag för fel, vilka är de optimala förutsättningarna...och vilka ledtrådar i naturen visar att det finns på hjortron?

Thomas

Ta en titt på en terrängkarta och titta efter myrar med gröna prickar på, dvs bevuxna myrområden. Där hittar du hjortronen.

Precis...

... så gör jag ju... man har ju minnena kvar från barndomens hjortronsplock... så jag vet ju hur det ska se ut... men... hjortronen hittar jag inte... men jag har långt ifrån gett upp, antar att övning ger färdighet... eller tur hehe...

Thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
evanders Hjortrontillgång 2008 Bär och svamp 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg