Hej Hej!
Nu är det dags att köpa ryggsäk inför sommarens äventyr!
Har läst runt på alla sidor som finns men stirrar mig blind på alla olika förslag om fördelar och nackdelar med alla olika ryggsäckar!
Jag har dock fastnat för 3 ryggor:
Berghaus Atlas (verkar inte finnas att köpa ny?)
SACCI FJS
Norröna Para Ranger
Någon som har lite kunskap om dessa och vill dela med sig?
All info är till hjälp!!
Jag gillar FJS: säcken bäst av ovanstående. Min uppfattnbing är att den är lätt i förhållande till dess kapacitet. I jämförelse med Norröna-säcken så är FJS: en lättare, renare i designen och enligt mig trevligare om man är under 180 cm över havet. Atlas/Vulcan tycker jag har för vekt bärsystem för att konkurrera med de två andra.
...vilket leder till nästa fråga: vad ska du använda säcken till?
För egen del använder jag så stor säck på vandring + 3 veckor med allt buret inklusive foto och fiske. Då kommer den till sin rätt. På vintern föredrar jag en annan säck än FJS för att få packningen närmare marken (skidåkning).
Använder den också för rena transportuppdrag av lådor, möbler, grundstenar och annat som kräver stabila konstruktioner för att bäras. Där alternerar jag mellan FJS-säcken och Norröna reconpakk...
...om jag skulle välja en säck för veckovandring i fjällen så skulle jag omedelbart välja bort ovanstående modeller, de är onödigt stora och därigenom onödigt tunga. Möjligen skulle Atlas/Vulcan platsa, men det finns civilare säckar som väger mindre och är skönare att bära...
Om jag ska välja en lämplig säck så gör jag såhär: packa allt som ska med. Provpacka några säckar du är intresserad av. Välj den som känns skönast på ryggen. Om två säckar känns lika sköna, välj den som är lättast. Kan ju också finnas någon X-faktor som färg eller tvådelad eller något annat som spelar in, men för mig är vikt-volym och passform de viktigaste.
//Johan