Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?!

Jag ska vara ute en längre tid, ca 3 veckor. då jag ska vandra fiska, både fluga och spinnare. på detta så fotograferar jag även en hel del, så jag ska ha med mig systemkamera och 2-3 objektiv med tillbehör.

Nej, jag skiter i den häftiga "millitärlooken", fastnade för dessa 3 pga att jag hört bra om dem, har själv burit FJS (men äger ingen ofc) har ett par kompisar som har vulcan( saknar dock de justerbara locket på den, där av atlas).

4-5000 vill jag max lägga på säcken.

Vill heller inte lägga pengar på en förliten säck och sen stå med skägget i brevlådan nästa år då man ska göra en mustigare vandring.

hoppas jag svara på några frågor.
och tack för all info som rullat in än så länge!

/e: tänke på de Johan skrev om att provpack, verkar inte va helt enkelt att få tag på vissa säckar....

Av säckarna du har räknat upp så skulle jag i så fall välja FJS-säcken. Tycker att Norrönas säck är svajigare och det som skrevs om avbärarbältet stämmer...nu kan man iofs ta bort det medföljande spännet och byta det mot ett berghaus-spänne, men med fjs-en slipper man detta.

Sen finns ju blocket-alternativet, en beg Haglöfs Alaska i gott skick brukar man hitta för ca 500 spänn ;)...

//Johan

Personligen tycker jag att det är helt ok med en tyngre säck, eller tyngre utrustning överhuvudtaget, så länge det finns någon motvikt i ekvationen. Exempelvis ett tyngre men säkrare tält. Jag antar att de flesta håller med mig i detta?
Det som är viktigt är ju självklart att veta vad du får så att du inte köper en säck som har en lättare motsvarighet, allt annat lika - det vore bara dumt.

Sen är det ju så för de flesta att allting är en kompromiss. Det vore ju bäst att ha en säck för varje tillämpning och storlek men det är sällan möjligt pga om inte annat ekonomiska skäl. Därav slutar det ofta med två halvtunga/halvlätta säckar på 30-40L resp 50-80L, inget fel i det.

Är du en granithård klättrare förstår jag om du jagar gram på utrustningen eller som historien om Gunde Svan som borrade ur sina stavspetsar för att spara gram. För min del är det enklare (och kanske vettigare) att trimma bort några av de 5-10 överskottskilon som jag bär kring på - de första brukar försvinna tämligen enkelt. Innan det är gjort är det i mina ögon en märklig jakt på i sammanhanget försumbar vikt.

Jag tittar funderande varje gång jag ser en cyklist i 100kg-klassen susa förbi på landsvägen på en extrem racer med de lättaste komponenterna.

Konklusion
Livet är en kompromiss, gör det bästa av det i stort och smått.
Medvetna val möjliggör bra val.
Börja jobba där du får mest resultat för minst insats - de svåraste grammen tar du sist.

Det är nog så att köpeminusgrammen är lättare att skaffa än att tappa egna bilringen, den senare kräver ju både engagemang och uthållighet.....det senare verkar ju vara en rejäl bristvara i nutiden.

Jag väljer också ryggsäck efter komfort före vikt, jag anser att ett skönt bärsystem väger upp extra vikten i komfort. Speciellt när önskemålet är i 100L klassen som trådskaparen är ute efter.

Bärsystem...

...min erfa är att ju större och tyngre packning man kommer att bära, desto mer valuta får man för ett bra bärsystem. Skolexemplet är syncroflex från norröna, först när det ligger ca 30-35 kilo i den så förstår man vad det bärsystemet handlar om...

Med 14 kilo i ryggan kan man använda nästan vad som helst, med 5 kilo kan man springa...allt beror på aktivitet, behov och inte minst vad som känns bra...

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 8
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg