Hjälp sökes - Topprepsankare

Hej allesammans! Ny användare här som söker lite hjälp... (tl;dr på botten)

Jag och en vän ska topprepsklättra vid Ågelsjön senare i veckan och det blir första gången jag klättrar utomhus. Med det sagt så har jag gått en klätterkurs så jag har grönt kort i topprepsklättring.

Jag har varit vid Ågelsjön och sett att det är borrbultade ankarfästen på plats så jag tänkte ge mig på att bygga ett säkert ankare för mig och min vän innan vi börjar klättra. "Gå då en kurs" tänker vissa av er. Alternativet är att man lär sig själv via böcker, youtube och Utsidans forum, och jag väljer den vägen.

Jag har spenderat senaste dagarna med att forska i hur man gör ett säkert ankare och metoden jag har valt att ge mig på är den här. Se länk 1.

Och då kommer vi till min första fråga: Kan jag använda följande slinga för att bygga det ankaret? Se länk 2

Fråga 2: Som jag förstod av att läsa andra inlägg så är det viktigt att säkra sig själv innan man börjar bygga ett ankare. Kan jag då använda mig av följande Daisy Chain? Se länk 3

tl;dr
Håller dessa vikten för klättare länk 2, länk 3

Jag har kollat upp säkra sett att fira ner sig själv efter ankarmontering samt hur man på ett säkert sett tar loss ankaret när man är färdig för att sen fira ner sig själv igen. Jag repeterar metoderna för mig själv om och om igen här hemma innan vi åker iväg så att de verkligen sitter.

Tack på förhand för hjälp!

Att många rekommenderar att gå en kurs i dylika fall är inte för att de vill vara tråkiga, utan för att det är ett av de lättaste sätten att lära sig korrekt utförande på ett säkert sätt. Har du inte varit på en kurs, eller klättrar med en instruktör eller kompetent klättrare finns det ingen som kan ge direkt feedback på potentiellt farliga beteenden.

Jag är själv auktoriserad instruktör och skulle aldrig tänka mig att ge någon muntliga instruktioner om t ex hur man säkrar, utan att sedan kunna se på när personen säkrar och vid behov ge feedback. Även om jag inte skulle vara skyldig i lagens mening om något går snett så vill inte jag ha på mitt samvete att någon har skadat sig på grund av en falsk trygghetskänsla till följd av (eventuellt misstolkade) råd från instruktör/kompetent klättrare.

Det finns ett skäl till att det går att ta en grundkurs för grönt (och även rött) kort på ett par timmar, medan en grundkurs i klippklättring (för ankarbygge och topprepsklättring ute) tar två heldagar. Det är mycket mer komplext. Bara för att allting går bra första gången man provar betyder det inte heller att man har gjort det på ett säkert sätt.

Så, nu fick du kanske svaret du inte önskade få. Men jag hoppas du i alla fall har förståelse för oss som uppmanar nybörjare att gå en kurs eller lära sig av en kompetent klättrare. :)

PS Jag såg precis att du även tänkt repellera, och vill med tanke på det ännu en gång uppmana dig: gå en kurs. Det finns mycket som kan gå fel vid repellering också, och du bör ha en arsenal av tekniker för att kunna handskas med situationer som kan uppkomma.

packåsna har redan gett dig det obligatoriska korrekta svaret (det du inte vill ha).

Men ifall du nu skulle ignorera det... så tänker jag inte berätta hur du SKA göra, men däremot berätta några saker du INTE ska göra.

Självsäkring är viktigt. Kom bara ihåg att säkra dig i en punkt som faktiskt ligger ovanför dig, och håll den säkringen tajt. (Gör INTE som vissa andra och tro att en slack statisk slinga från din sele till ankarbultarna vid dina fötter är en bra säkring. Den räddar dig kanske från markfall i bästa fall, men istället blir det en åktur med ansiktet före in i klippväggen)

Fira inte ned om du inte absolut måste. Vid Ågelsjön måste du inte.

Låt aldrig nylon glida mot nylon.

Glöm inte att skydda slingor från vassa klippkanter.

Och till sist: Vid Ågelsjön kommer du inte vara ensam. Be någon att dubbekolla ditt ankare. Även om den personen också skulle vara en nybörjare så är det mindre risk att två personer missar en olåst karbin eller slarvig knut än att en person gör det.

Håller med vad alla ovan sagt om att gå kurs.
Utöver det: Videon du länkar till visar flera olika sätt att bygga ankare, och några skulle jag inte rekommendera. En annan sak är att alla bultade ankare du träffar på i Ågelsjön inte kommer att se ut som i filmen, och olika ankare kräver olika tekniker.
En tredje sak: En sån daisy chain som du länkar till ska du INTE använda. Med en sån är det lätt att göra fel och åka i backen. Ska du ha en där längden lätt går att reglera funkar den här typen.

Tackar ödmjukt för era råd! Blir att kolla upp klätterkurs! 🙌

Jag håller med de som svarat ovan. Det är minst sagt lite riskabelt att försöka lära sig på egen hand med hjälp av böcker och Youtube. Jag gjorde i och för sig det själv, men ursäkten är att när jag började klättra 1978 var det inte så att det direkt drällde av kurser och det tog ett tag innan jag ens fattade att det fanns kurser och hjälp att få. Så i mångt och mycket lärde jag mig klättring på egen hand, men så höll jag mig också i de lättare graderna länge och det dröjde typ 4 år innan jag ledde en 6:a-tur. Så när jag säger att det är både snabbare och säkrare att lära sig genom en kurs talar jag av egen erfarenhet - och är glad att jag överlevde de första åren med tanke på alla misstag som jag då inte ens märkte eller förstod att jag gjort.
Med det sagt kan jag ändå tipsa om den instruktiva video, "Jag klättrar", som vi gjorde för 15-16 år sedan och som nu finns på Youtube. Se den innan en kurs för att kunna få ut mesta möjliga av kursen och se den efteråt som repetition, men låt den inte ersätta en riktig kurs med instruktör. Du hittar den här:
Det där är bara inledningen, och du hittar en spellista med alla delarna på https://www.youtube.com/playlist?list=PLwlm7l61dB-NiF5UKAQQ303tUMv9Dtyvb

Jag håller med de som svarat ovan. Det är minst sagt lite riskabelt att försöka lära sig på egen hand med hjälp av böcker och Youtube. Jag gjorde i och för sig det själv, men ursäkten är att när jag började klättra 1978 var det inte så att det direkt drällde av kurser och det tog ett tag innan jag ens fattade att det fanns kurser och hjälp att få. Så i mångt och mycket lärde jag mig klättring på egen hand, men så höll jag mig också i de lättare graderna länge och det dröjde typ 4 år innan jag ledde en 6:a-tur. Så när jag säger att det är både snabbare och säkrare att lära sig genom en kurs talar jag av egen erfarenhet - och är glad att jag överlevde de första åren med tanke på alla misstag som jag då inte ens märkte eller förstod att jag gjort.
Med det sagt kan jag ändå tipsa om den instruktiva video, "Jag klättrar", som vi gjorde för 15-16 år sedan och som nu finns på Youtube. Se den innan en kurs för att kunna få ut mesta möjliga av kursen och se den efteråt som repetition, men låt den inte ersätta en riktig kurs med instruktör. Du hittar den här:
Det där är bara inledningen, och du hittar en spellista med alla delarna på https://www.youtube.com/playlist?list=PLwlm7l61dB-NiF5UKAQQ303tUMv9Dtyvb

Värt att notera i den videon är hur personen med den orangea tröjan slarvar med hur han håller i den passiva delen av repet när han inte håller i repet med hela handen utan bara några fingrar. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Valpish Hjälp i skodjungeln Klättring allmänt 1
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
3056Claesson Routefinding Hjälp: Ailefroide Klättring allmänt 8
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
cy_berg Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-) Klättring allmänt 25
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
Säl Hjälp med namn Klättring allmänt 10
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Kvamme Hjälp! klätterskor, passform? Klättring allmänt 12
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
styrmanstake Hjälp med en Portaledge. Klättring allmänt 5
avslutad120814 Hjälp med bergart Klättring allmänt 3
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
Åslin Hjälp! Nybörjarfråga! Klättring allmänt 3
tarjis klättergym Kuala Lumpor?!Hjälp! Klättring allmänt 13
kråkanhåkan Hjälp! Klättring allmänt 5
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7
Sivert Hjälp med Fontainebleau Klättring allmänt 0
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
johan74 Hjälm-hjälp! Klättring allmänt 0
mange111 Hjälp! Klättring allmänt 6
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Tommy Mårs Klättring på Grand Canarea? hjälp! Klättring allmänt 0
AAAahhhhh Jag är i akut behov av hjälp!! Klättring allmänt 0
Hjälp ! Klättring allmänt 0
hentor Klättrare sökes i Stockholm Klättring allmänt 5
patuur 3 stjärnig sexa nära Stockholm sökes Klättring allmänt 6
Ad.Finem Mentor sökes! Klättring allmänt 6
Zotop Solna Klätter partner sökes Klättring allmänt 0
snickard Klätterkamrater sökes Klättring allmänt 0
Mike C Säkringsinfo om två leder sökes Klättring allmänt 2
MrFrenzy Tunabergsklättrare/Simonsbergsklättrare sökes Klättring allmänt 2
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Gaylorden Ensamklättrare sökes för trip till Nissedal Klättring allmänt 1
trcgol2 Boende sökes i Chamonix v.24 Klättring allmänt 0
klätterpojken Tradfilm sökes till stor filminspelning!!! Klättring allmänt 5
fresch Bra bilder till den nya klätterguiden över Östergötland sökes! Klättring allmänt 0
Suss_1975 Sökes: klätterkompis Sickla Klättring allmänt 2
grindking Klätterpartner sökes göteborgstrakten Klättring allmänt 0
tildaah Klätterkompis(ar) sökes! Klättring allmänt 2
Mike C Klätterpsykolog sökes... Klättring allmänt 2
Peter Olzzon Klätterkompis i Railey sökes! Klättring allmänt 0
SleePy1 Köpråd sökes, klätterrack Klättring allmänt 16
Pombe Klätterpartner sökes Klättring allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg