Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar.

Det finns en bok med cykelvägar på Gotland, kan vara bra tips. (Fast den är inte helt tillförlitlig, det framgick t.ex. inte att en väg var djupa vattenfyllda traktorspår genom ett träsk, eller att enda vägen att ta sig fram var genom lös sand på en strand.)

Gotland är litet, man hinner som sagt var runt hela på en vecka om man drar på lite. Vi tog det lugnt och tog södra halvan första året och norra halvan året efter.

Putte-stugorna (har jag för mig de heter) kan vara intressanta att ha koll på var de finns. Campingplatser finns det inte så himla många.

Och regnar gör det jämt... I alla fall andra året vi var där (det var det året då Fårö var översvämmat, vi hann precis ta oss från Fårö innan regnet kom).

nermander; sa:
Och regnar gör det jämt... I alla fall andra året vi var där (det var det året då Fårö var översvämmat, vi hann precis ta oss från Fårö innan regnet kom).

Näej, nu är du nog ute och far lite, är det inte Färöarna du talar om? ;) Visby har ju i allmänhet flest soltimmar per år i hela Sverige. Men nog har det varit kallt och jäkligt vissa somrar, precis som i Sverige i gemen. För en fyra somrar sen (har jag för mig att det var) blev exempelvis vattnet aldrig varmare än 16-17 grader runt ön, regnet öste ner, till och med utegångsfåren gnällde.

/ G

tigertamjaren; sa:
Näej, nu är du nog ute och far lite, är det inte Färöarna du talar om? ;)

September 1913 regnade det i alla fall mycket! :) (SMHI har ju inte så mycket statistik publikt)

Tror det var -94 eller -95 som vi råkade ut för regnet, året innan var det inte alls lika illa (då vräkte det bara ner en dag har jag för mig). Det regnade tre dygn i sträck nästan har jag för mig.

Men annars är det som flera sagt blåsten som är det värsta (jobbigt att behöva trampa i nedförsbackarna:).

Eftersom Gotland är väldigt populärt att cykla finns det en hel del cykelvägar, men det är oftast asfalterade vägar så de är inte så roliga. Boken jag nämnde är bra men bör kompletteras med gröna kartan eftersom boken har några år på nacken (eftersom jag köpte den i mitten av 90-talet så har det kanske kommit en ny utgåva).

tigertamjaren; sa:
nermander; sa:

Näej, nu är du nog ute och far lite, är det inte Färöarna du talar om? ;) Visby har ju i allmänhet flest soltimmar per år i hela Sverige. Men nog har det varit kallt och jäkligt vissa somrar, precis som i Sverige i gemen. För en fyra somrar sen (har jag för mig att det var) blev exempelvis vattnet aldrig varmare än 16-17 grader runt ön, regnet öste ner, till och med utegångsfåren gnällde.

/ G
Gotland är lite extremt. Många gånger har jag tyckt att antingenn är det sol eller regn. Spenderade ofta somrarna på Gotland som barn. När jag var i tio-årsåldern hade vi en sommar med regn hela tiden. Jag lärde mig spela bridge den sommaren, och besökte till min stora pina snart sagt varenda kyrka på Gotland. Och det finns ett gäng. Gotland är dock ändå värt "risken", för sol brukar som du säger tämjarn inte heller saknas och då är det en paradisö.

Raskesven

Gotland kan ju inte vara helt kasst som cykelö, när nu vårt nästa stora cykelhopp, Thomas "Gotland" Lövkvist, (hence namnet) kommer därifrån. Dess platta vindpinade landsvägar är perfekta att öva klungkörning på, men usla om man vill ha lite backträning. Hur "Gotland" har lyckats bli så bra i bergen är för mig ett mysterium.

lovkvist_thomsa03a.jpg

Och en sak till: Bästa bullarna finns på Folkeryds konditori i Burgsvik. Sorry Wallins Café men där ligger ni i lä.

Är det inte p g a motvinden?

lovkvist_thomsa03a.jpg

Hur "Gotland" har lyckats bli så bra i bergen är för mig ett mysterium.

Är det inte tackvare den ständiga motvinden? Upplandsslätten har också ständig motvind o tackvare den har Uppsala några av Sveriges främsta cyklister.

Per

tigertamjaren; sa:
Och en sak till: Bästa bullarna finns på Folkeryds konditori i Burgsvik. Sorry Wallins Café men där ligger ni i lä.

Bullarna kan jag inte uttala mig om men Wallins mazariner är värda en egen resa... Dessutom finns det mycket vackra cykelvägar på Östergarnslandet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
niking Riksrevidionen ska granska cykelifrastrukturen Långcykling 13
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg