Finns alltid många som letar hund så skriver några grejer man kan tänka på:
Hälsa
Kommer först för det är viktigast av allt.
Jag antar att de flesta förstår att man ska undvika andningsproblem när man letar turhund.
Något som syns mindre är hälsan i lederna. Detta är väldigt ärftligt och vissa raser är mer drabbade än andra, och vissa släkter inom vissa raser. SKK har mycket info och statistik om ledhälsa. Få saker kan sätta käppar i hjulet för ens turplaner som ledproblem hos hunden! Jag tycker även att man ska vara noga att stödja de uppfödare som prioriterar hälsa över utseende.
Mentalitet
Den mest ärftliga delen av mentaliteten är rädslorna. Det gör mig inget om hunden är lättskrämd. Men vad gör den sen? Står den och skakar i ångest och hoppas få slippa någonsin se det läskiga igen? Min hund är lättskrämd men sen vill hon ändå fram och kolla in vad det var för läskigt djur/farkost/grej. Det är inga problem. Men det är väldigt svårt att nå och uppmuntra en hund som blivit skrämd på riktigt och som är av en sån typ som lägger på sig rädslorna istället för att skaka av sig dem.
Prata med andra som har rasen och eftersom det är så ärftligt, kolla särskilt hur det funkar för föräldrar och halvsyskon.
Aktivitetsnivå
Hur mycket aktivitet vill hunden ha? Många hundar vill alltid ha aktivitet. Jag har dock träffat hundar, ofta ur rasgrupp 9 som föredrar ett bekvämare liv. Jag har haft hundar själv (ur andra rasgrupper) som inte har det naturliga drivet att de alltid vill på äventyr. Jag föredrar hundarna som alltid vill på äventyr. Det innebär också att jag får lägga mer tid på att lugna ner och hindra än på att bygga upp och motivera.
Vädertålighet
Vissa hundar har svårare för väder än andra. Många vinthundar ogillar regn och rusk väldigt mycket. Funkar fint med en varm overall kanske men många vinthuntsägare skulle nog ändå hålla med om att deras hundar gärna hänger inne i soffan om det regnar. Många Staffar och Amstaffar har en liknande inställning. De har ju ingen underull, jag antar att det är där skon klämmer. Om rasen saknar underull kan det vara bra att höra runt och se hur folk tacklar det och om det är vanligt med hundar som ogillar väder.
Finns även hundar/raser som lätt drabbas av fuktexem, solexem, bränner sig i solen osv så kolla runt.
Underullen hjälper även mot mygg! Kan vara viktigt för vissa!
Har hunden för kort päls kan man ju slänga på ett täcke. Har hunden för varm päls får man helt enkelt ta det väääldigt lugnt i värmen. Vi som inte bor i Norrland bör nog tänka både en och två gånger innan vi skaffar hund med polarpäls även om det är skönt att slippa ta med täcke på turen.
Driv och samarbetsvilja
Jag har en hund som har väldigt mycket driv och väldigt mycket samarbetsvilja. Jag släpper inte iväg andra med henne för hon bygger upp minnesbilder så snabbt och effektivt att jag vill ha kontroll över det själv. Hon är en superhund och vi har inte fått några problem, men hade det varit min första hund som jag gjort vanliga nybörjarmisstag på så hade det nog gått rejält snett.
Samarbetsvilja låter ju bra. En hund som inte vill springa bort och som vill göra det du säger. Så länge du har kontroll på vad du säger till hunden och är beredd på att vara en bra ledare i varje situation så är det ju jätteroligt med en lydig hund. Men det kräver engagemang och fokus att ha sådan kontroll på vad du gör att du inte ger hunden förvirrande och rent av svekfulla signaler. För den lär sig då också.
En hund av självständigare typ kan till synes behöva mer träning. Samtidigt är det inte många kommandon en friluftshund behöver kunna. Det går att få bra inkallning på de flesta hundar, men de flesta kan inte få en bra inkallning på de flesta hundar. Om barnen leker med en självständig hund, och hunden tröttnar, så går den sin väg. Om du ger hunden tvetydiga signaler så struntar den kanske i dig och nosar i gräset istället. En följsammare hund kanske försöker begripa sig på dina tvetydiga signaler tills den slagit knut på sig själv, eller lärt sig något helt annat än du tänkt.
Gillar du att gå och filosofera i din egen värd ska du kolla på självständigare hundar. En följsam hund behöver mer uppmärksamhet.
Vill du lägga fem år av hundens liv på att hindra och lugna den (som jag och min hund). Eller vill du lägga de fösta åren på att motivera och bygga upp och väcka intressen? Jag föredrar det tidigare. En hund som 100% vill göra vad helst jag vill göra. Fantastiskt. Men, som sagt, jag måste göra min del också. Är du osäker, gå på det senare!
Nyfikenhet och rädsla är väldigt ärftligt hos hundar. Så kolla hur det fungerar för både rasen och föräldrarna. Att hunden är lättskrämd behöver inte vara ett problem. Kolla istället vad som händer efteråt? Kommer hunden nyfiket undersöka det som skrämde, när den lugnat sig, eller kommer den snegla misstänksamt åt det hållet resten av dagen? En självständig hund som bygger på sig rädslor är inte kul! Rädslor är överhuvudtaget inte speciellt kul. Det är en sak att behöva lirka med sig hunden över en jobbig passage och en annan att hunden skakar av ångest och zoomar ut mentalt. Skulle jag skaffa en hund idag hade jag kunnat tänka mig en stor, vild, ouppfostrad hund med massa oartiga beteenden, bara att uppfostra! Men en hund som bygger på sig rädslor vet jag inte riktigt vad jag skulle kunna göra åt.
Ofta när folk ska välja hund hör man olika resonemang om att man minsann kan lösa det-och-det problemet. Bra att fundera på! Men många resonerar för lite kring vad de egentligen vill ha. Vilken typ av varelse vill man dela sitt liv med?
Jag håller med om att det är väldigt viktigt att vardagen fungerar. Det verkar dock helt rimligt att fråga här på Utsidan hur det ser ut med just friluftsintresset.
Här är några raser som passar som lite tuffare friluftshundar, och som vanligt folk kan ha om de har rätt intresse och gillar personligheten
Labrador Retriver
Dalmantiner
Storpudel
Finsk Lapphund
Norsk Lundehund
Lancashire Heeler
Welsh Corgi
Shetland Sheepdog
Schnauzer (alla storlekar)
Eurasier
Med risk att provocera nån tar jag med några jag inte tycker man kan räkna med ska fungera på tur. Givetvis finns gott om folk som kan motbevisa mig men jag har ändå en poäng tycker jag:
Mops, Bulldogg, Fransk Bulldogg och andra plattnosar
Grand Danois, Irländsk Vallhund, Bernen Sennen och andra riktigt stora hundar som får ledproblem tidigt
Kinesisk Nakenhund för pälsen och mentaliteten
Jämthund, och andra renodlade jakthundar som funkar bra i naturen men kanske inte med den vanliga hundägaren
Labrador Retriver nämns även här eftersom många har dåliga höfter.
Och några avslutande råd:
Hunden blir inte alls vad du gör den till. Den föds med en uppsättning egenskaper som du kan modifiera lite grann.
Det finns gott om vuxna hundar. Finns föreningar som omplacerar hundar. Om du är oerfaren och söker specifika egenskaper kan du istället vända dig till uppfödare av önskad ras. De kan förmedla omplaceringar som ofta har haft mindre problem än hundarna som hamnar hos föreningarna. Uppfödarna brukar ofta låta dig träffa hundarna för att bilda dig en uppfattning om rasen även när de inte har valpar att sälja. Även om du vill ha en valp, åk och träffa vuxna individer av rätt ras ett par gånger innan du åker nånstans där det finns gulliga valpar som du bara måste ha
En individ säger inte mycket om en hundras. Bara för att din kollega/granne/bror/kompis har en perfekt individ av en viss ras betyder det inte att du kommer få en lika dan om du skaffar samma ras. För att få en uppfattning om en ras behöver du träffa flera olika individer i olika situationer för att hitta nått slags medelvärde.
--------------------------------------------------------------------------------------
Det vore kul att läsa fler tankar om hundar i friluftslivet faktiskt!
Vilka genetiska "hinder" har era hundar i friluftslivet och hur löser ni det?
Vad vill ni ha för hundar? Självständiga eller föriga? Lugna eller taggade?