Hjälp men köp havskajak!

Hallå!

Jag leter febrilt efter en bra havskajak för "rookie" status.
... har hyrt några gånger men har ett dilemma! jag är för lång tror jag? alla kajaker jag hyrt eller testat/kollat på (begagnade) är för små. kanske har för långa ben?

sitter ok i sätet men mina knän stöter i brunnskanten vilket gör det omöjligt för mig att njuta av turen det måste finnas kajaker för oss långa personer?

Jag är 195cm/88kg

Någon som har info eller tips ang detta, skulle vara toppen

Tack på förhand
// Matthias
 
Typiska engelskinspirerade havskajaker har ju en sittbrunn som är lite mindre och där avsikten är att man med relativt raka ben sitter med knäna under däck.

Det är knappast en ergonomisk sittställning för den som är intresserad av att paddla annat än korta sträckor långsamt.

Det finns dock kajaker med högre överbyggnad över knäna eller med större sittbrunn som medger att du sitter med lätt böjda ben och knäna (centrerat) i sittbrunnsöppningen.

Just din kroppslängd minskar i någon mån urvalet, p g a att just "stor sittbrunn" enligt det senare konceptet, kan bli en för liten sittbrunn. Paddlar själv med "stor sittbrunn", och är 191 cm. Jag har nära till sittbrunnskanten och det är möjligt att gränsen i den kajaken går ungefär vid 195 cm. Detta beror dock på ett antal andra kroppsmått också. I vissa kajaker är fotstorleken ett problem och sedan beror det också på hur böjda ben man vill ha.
 
Mezzner; sa:
Reval Expedition är exempel på en kajak som inte ger mycket plats för knän i sittbrunnen.

Nja, kanske inte mot andra kajaker. Har en kompis som är 196/105 och han kom ner och kunde paddla på och hade inga större problem. Men visst finns det andra kajaker med större sittbrunn som heller inte är nyckelhålsformade.

// Jocke
 
Kodiak

Prijon Kodiak är rymlig och stor. Bra för nybörjare eftersom den är stabil, tål vad som helst och har högt andrahandsvärde. Det finns en till salu på utsidans beg.-marknad just nu.
 
tackar för infon! ska ner till point 65 i pampas och testa kajak modellen XP! verkar som jag får testa mig fram först!

tack för bra inputs!

Paddla safe!!
 
den verkar vara kanon ska kolla den med kanske testa innan jag lägger någon dom, men den har ju fördelar för mig som e lång!

tack för tipset!

mvh
matthias
 
vad är den igentliga skillnaden mellan HTP-Plast och vanlig hårdplast och jämförelse med glasfiber? du verkar ha koll på läget?
vad tror du om kodiak känner du till den eller XP??
 
Ruffguide; sa:
vad är den igentliga skillnaden mellan HTP-Plast och vanlig hårdplast och jämförelse med glasfiber? du verkar ha koll på läget?
vad tror du om kodiak känner du till den eller XP??

Prijon som ju använder HTP är såvitt jag vet ensamma om den tekniken, det ger en mycket fin finish, det är samma teknik som när man gör vindsurfingbrädor.

Boreal Design har inte HTP utan vanlig PE-plast, men de jobbar mycket med finishen oxå och får en väldigt fin yta på sina plastkajaker.

Plastkajakerna är oömmare än glasfiber, om än inte lika vackra. Väldigt trevligt om man kommer nära stenar…

Sedan är de oftast lite tyngre än motsvarande i glasfiber. Spelar egentligen bara roll på landbacken. Att de skulle gå sämre i vattnet är bara rent nys. Det som väl i så fall skiljer i vattnet är att plasten inte alltid ger samma möjligheter i skrovutformning som glasfiber.

Men som "vanlig" paddlare så duger en plast bra om bara ögat godkänner den. Jag har en Valley Aquanaut RM som jag är heltnöjd med. Men visst, jag skulle gärna ha en Rockpool i glasfiber, men den kostar nästan dubbelt så många pengar…

Pointarna kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig har suttit i någon. Men det finns ju många här som kan svara på det.

Kodiaken är stooor. Rymlig och enorm laståsna. Antagligen perfekt för de långa överfarterna och de tuffa expeditionerna. Antagligen mindre rolig om man vill trixa mellan skären och helt fel om man ändå bara paddlar ut med en dubbelmacka i plast och en kaffetermos som packning. Man ser ganska många expeditionskajaker som ligger och flyter "uppe på ytan" när man är ute. De skall ju ha last, det är de som de är byggda för.
 
HTP

Ruffguide; sa:
vad är den igentliga skillnaden mellan HTP-Plast och vanlig hårdplast och jämförelse med glasfiber? du verkar ha koll på läget?
vad tror du om kodiak känner du till den eller XP??

Hi Mattias, the main advantages with HTP past over regular rotomoulded plastic is it has a higher density making a stiffer hull, then its also has a higher memory, if its bent on a roof rack for example on a hot day it returns back to its original shape. HTP is also more easily repaired should it be cut or damaged. It has some disadvantages, one is a form for this production is very expensive so any model has to be one to be sold in larger quantities, so hence most Prijons range are in the very stable range so to speak.

Prijon are the sole producers of HTP simply beause the machine was bought from Boreal when they had financial difficulties after wind surfing sales took a dive some 20 years ago, to build a new machine today is way to expensive. Its an impressive piece of enginering.

MVH

James / Kajaktiv
 
Hej!

Har själv samma problem som du beskriver. Äger själv en NDK Explorer HV som jag är mycket nöjd med. Är 197, väger 95 kg och jag sitter mycket bra i kajaken, mycket tack vare det extra knäutrymmet. Finns att hyra/köpa hos Escape i Göteborg.

Mvh Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
andkar6969 Hjälp med rätt köp Paddling allmänt 3
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15

Liknande trådar