Återbruk?
Hej!
Är på jakt efter ett par vandringskängor för fjällvandring framförallt på sommaren. Kungsleden, Norska fjällen osv.
Letar efter ett par kängor som
- Klarar tung packning
- Stabila
- Vattentäta
- Hög kvalitet, ska klara många turer.
Budget är runt 1000-2000
Har kikat på Urberg Sorsele, Haglöfs Skuta men är rätt novis på detta och kan inte avgöra vilken som är mest prisvärd.
Vilken vandringskänga rekommenderar du en nybörjare som tänkt påbörja ett nytt intresse?
Alltså - jag har vandrat sedan jag var barn. Varit med i scouter och varit iväg på ett antal fjällvandringar och gör en bit över 100 utedagar (och runt 35-40 utenätter om året (även om inte alla är med krävande vandring)...
Jag köpte i år mina första Lundhags. Jag har alltid tidigare köpt "skyltex", "överskott", "kängor med skönhetsfel", "outlet" osv.
Jag själv har ägt kängor framförallt utan membran (jag har också ägt ett par Haix med membran - tror modellen heter Airpower P10 - men de blev jag aldrig riktigt sams med) och gillar kängor som är gjorda framförallt av läder. Det gör att jag själv kan både impregnera dem (med vax) och smörja dem så de håller sig mjuka och håller formen väl för mina fötter.
Jag skulle - om man inte VET riktigt vilka kängor man ska ha - utan mer vill ha "nåt" att "prova på med" rekommendera att kolla in någon form av överskottsbutik (jag själv har handlat från varusteleka.com) och där leta upp någon känga som ser bra ut, men som nu kommit i överskottshandeln. Jag har t.ex. köpt två par "begagnade" (med 4 års mellanrum) Haix DMS (Som militärt heter Kampstiefel 2005, tror jag) som har varit utmärkta kängor - helt gjorda i läder - men med modern teknik som stötdämpning i sulan, bra och stöttande skaft etc. De har bägge gångerna kostat en bit _under_ 1000kr paret och det "begagnade" har bestått i att någon skrivit sitt namn med en kulspetspenna på insidan av plösen. De har alltså varit i princip oanvända.
På just den nämnda butiken finns också en del kängor som säljs som nya men som kan ha något smärre skönhetsfel, samt riktigt bra kängor (från Alpina t.ex.) til lbra priser, för att man köpt något restlager.
Möjligen kan det vara värt att kolla på?
Något annat kan möjligen vara att kolla in Tradera eller liknande för fynd. Väldigt många människor köper varje år på sig mojänger som sedan i princip inte används - men som tar plats och man därför behöver sälja. Varför inte kolla in utsidans prylmarknad?
Vad jag vill slå ett slag för är egentligen återbruket. Och peka på att kängor - som enligt pappret inte är _nya_ ändå är _som nya_ och att det inte nödvändigtvis måste kosta så att man gråter sig till sömns om kvällarna.
Och skalkängorna från Lundhags, då? Well - det blev ett par "Vandra II" som jag är gravt nöjd med. De är lätta, sköna och väldigt lätta att sköta.
Och de var ett traderafynd.