Vad gäller Lundhags; prova ut en storlek med dubbla par sockar, en riktigt tjock, som är rymlig. Sedan köper du en storlek större än det!
Då brukar det bli ok.
Uteslut inte fodrade kängor, som ofta är lätta att gå in. Jag har använt ett par Meindl Island Pro de senaste 12 åren på alla mina sommarvandringar i fjällen. Väl vaxade klarar de fint att hålla fukten ute, och sommartid när temperaturerna oftast är så gynnsamma att allt torkar fort (var dock försiktig så du inte kliver ner dig och får vatten i kängorna, där tar det dagar att få dem torra till skillnad från ett par skalkängor). Bekväma att gå med, ger fint stöd och tål tung last (kan vara lite hala på våta stenar pga hårt gummimaterial i yttersulan).
För höstvandringar i tält, när kängorna aldrig får chans att torka pga fukt och låga temperaturer är inte fodrade skinnkängor idealiska oavsett GTX eller inte. Då är gummistövlar eller skalkängor att föredra.
Nu släppte sulorna på mina Meindl efter många år pga materialåldring, och då de var lite för trånga bestämde jag mig för att köpa nya en storlek större istället för att sula om dem.
Både Meindl och Lundhags har bra service och erbjuder omsulning om kängorna i övrigt är i bra skick.
Var lite försiktig med att köpa begagnade kängor, ta reda på hur gamla de är och hur de använts. Materialet i den dämpande mellansulan åldras och har begränsad livslängd (pulvriseras) om den är av PU-skum vilket är vanligast. Detta gäller många olika fabrikat, och kängor som används lite åldras snabbare.
Tack! Precis som du säger så har skor en livslängd. Är också alldeles för novis för att springa runt och testa begagnade skor, är inte särkilt sugen på att spendera all den tiden heller. Riktigt såld på varumärken som promotar att hålla efter sina prylar, grymt att du nämner det!
Gjorde precis en beställning direkt på Lundhags på ett par Bjerg Ms Mid strl 44 för 1 250kr. Har 43 i vanliga fall och om storlekarna är större så borde 44 bli perfekt med sockor tänker jag, återkommer.
Nackdelen är att de är lite kortare och möjligen lite för allround. Hoppas det inte är ett alltför stort felsteg.
Men för all del, fortsätt tipsa. Tänker att det är fler än jag som har problem att hitta nya pjux