Får jag kapa den här tråden?
Jag är också ute och letar efter ett tält för en solo-vandring på 10-11 dagar genom Sarek i augusti. Äger sedan tidigare ett Hilleberg Kaitum 3GT som jag använt i Sarek och på annat håll i fjällen då vi varit två personer. Det har varit ett fantastiskt bra tält, men blir för tungt för mig att släpa runt på själv med sina 4,1kg i totaltvikt.
Genom denna tråden hittade jag Durston X Mid 2 som jag hade slagit till på direkt, men det är tyvärr slutsålt och återkommer inte förrän denna höst.
Tält liknande Hilleberg Enan och Akto blir för små, då jag är 190 cm lång och gärna vill ha hyfsat med plats i tältet också.
Det började istället luta åt Hilleberg Niak. Jag ringde till Hilleberg och medarbetaren där rekommendade istället Soulo, som ska vara ett mer robust tält samt tätare än Niak om det blir väldigt blåsigt. Totalvikt 2.4kg.
Sedan finns ju Nammatj 2 som verkar väldigt bra, men då är vi uppe på 3kg och skillnaden är plötsligt inte jättestor mot mitt Kaitum 3GT.
Men vad säger ni om Niak? Killen på Hilleberg menade att det absolut kommer klara hårdare vind, men att det kan bli kallt då eftersom innertältet är i mesh. Jag tilltalas av totalvikten på 1.7kg jämfört med 2.4kg för Soulo, samt att det är lite större.
Har under mina tidigare vandringar hållit startvikten på ryggsäcken på runt 22-23 kg och för att själva vandrandet ska bli njutbart vill jag inte överskrida det, helst kapa något kilo till.
Tack för input!