Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har läst fler inlägg där Primus Omnifuel sägs bara fungera som typ extrem vattenkokare / snösmältare och inget för den matlagningsintresserade såskokaren eller riskokaren.
Vi som köpt Bernies ljuddämpare kan nu berätta att med den så tystnar inte bara ljudet utan brännaren uppvisar de egenskaper i form av en mycket reglerbar värme som många efterlyser.
Så var det sagt.
Med X2 tar det förfärligt lång tid att smälta snö till en dagsranson + lite i reserv, åtminstone 2 timmar. Så det vore ju intressant med något kraftigare.
I en download från Trangias hemsida anges effekten med X2 till 1 500 W med bensin.
Då finns det alltså ytterligare ett äss i Polarisens rockärm: Enligt manualen så ger Polaris
med Campinggasolmix 3300 W och
med Bensin 4200 W.
Min personliga känsla från mina två Polarisexemplar är att de bränner ännu bättre med hög-
kvalitativ fotogen än vad de gör med alkylatbensin, men jag kör permanent mina med en PolarDawg2
tystbrännarhatt monterad - så det kan kanske påverka en aning på även annat än oljudet
från koppbrännaren...
Mitt KAP Arctic kördes med sin 3000+ Watt Optimusbrännare under flera årtiondens bruk
utan några som helst värmeproblem - det gäller att vända lufthålen mot vinden bara...
Med X2 tar det förfärligt lång tid att smälta snö till en dagsranson + lite i reserv, åtminstone 2 timmar. Så det vore ju intressant med något kraftigare.
I en download från Trangias hemsida anges effekten med X2 till 1 500 W med bensin.
Trangias egen X2 bruksanvisning säger 1,6kW för campinggasol
- så bensin/fotogen borde ge lite mer. Sådär en 2-2,5kW (men väl under 3kW) skulle jag gissa...
Trangias egen X2 bruksanvisning säger 1,6kW för campinggasol
- så bensin/fotogen borde ge lite mer. Sådär en 2-2,5kW (men väl under 3kW) skulle jag gissa...