Tack för alla tips!
Här är en till villrådig som är på väg att köpa havskajak för dagsturer, övernattning och kanske någon veckotur till Finland!?
Jag är också 185 och väger strax under 110kg, man verkar hamna i något slags gränsland gällande vikten för kajakerna då ibland!?
Här kommer några personliga reflektioner från hyreskajaker i sommar:
VKV Ocean
Kändes väldigt hemtamt, kanske för att jag för många år sedan paddlat Offshore.
Jag sitter bra ganska bra i den, gillar packningslösningarna och den stora sittbrunnsöppningen.
Lite initialrank utan packning och lite tråkig och klumpig när man vill ha lite rolig. Annars kursstabil och tar vågor bra. Lite för stor för garaget och ömtålig iom glasfibern.
Necky Looksha V Plast
Paddlades bara i en lugn insjö. Bekväm sits och bra pedaler etc. Testades aldrig i sjö men kändes ganska rätt i beteendet annars. Stabil.
För liten sittbrunnsöppning för att kunna sitta i sittbrunnen och kunna lyfta ur eller i ett ben med min längd.
Point 65 Five-O-Five R
Bekväm sits och bra pedaler etc.
Gick inte så bra i sjö, den kändes inte som rätt kajak för mig i alla fall.
För litet sittbrunnshål enligt ovan.
Prijon Kodiak
En stor kajak/en pråm i beteendet. Väldigt stabil och lite tråkig, det gick dock att paddla på rätt bra med den i mitt tycke. ”Stampade” i vågorna.
Stor sittbrunn, nästan för stor för mig kändes det som. Bra sits och pedaler annars sånär som att det kändes som att jag satt lite för högt upp. Favoriten denna sommar men inte riktigt 100 pga den upplevda storleken.
Tillräckligt stor sittbrunnsöppning.
https://www.youtube.com/watch?v=eYdeGHtntwU
Prijon Seayak 520
Efter Kodiaken provade jag denna modell. Smidigare än föregående och jag satt väldigt bra i den, som i ett skruvstäd om så önskades(en favorit gällande detta). Löjligt stabil både i lugnt vatten och i sjö. Svängde helt ok, på många sätt en favorit också.
Men det som gör att den går bort är att den gick väldigt djupt i vattnet och att jg upplevde den som väldigt tungpaddlad (betydligt tyngre än Kodiaken).
Tillräckligt stor sittbrunnsöppning.
https://www.youtube.com/watch?v=KVahY7ERDZ4
Seabird Expedition HV Plast (funderar på att testa den lite större glasfibervarianten)
Kort provtur i en insjö utan vågor.
Initialrankt utan packning men sedan rätt stabil. Sämre pedaler och sits än den andra, jag fick kramp i benet efter 10 minuters paddlande. Kändes annars tight. Jag gillar inte uppdelandet av packutrymmet bak.
Den kanske skulle kunna fungera med bättre sitts men på gränsen till för liten för mig kändes det som.
Billig i inköp ny och tillräckligt stor sittbrunnsöppning.
Tips på fler modeller för vår storlek skulle uppskattas här också.. ;-D