Hjälp med telemarksutrustning!

Vandrare; sa:
Oj, många inlgg blir det...

Du vill ju ha strl 27, den är ju slut just nu på Globi, men 26.5 finns. har du kollat att du inte kan ha den? Tån ska ta i frammi när skon är oknäppt men inte ta i när du dragit åt spännena. Dessutom töjer sig innerskon. Jag menar inte att du ska köpa för små skor, men kolla efter om du kan ha 26.5.

Jag skulle vilja påstå att innerskon inte töjer sig i längden utan bara på bredden. Jag köpte själv ett par gara som var aningen för små. Det känndes inte i butiken utan jag var tvungen att åka på dem en hel dag för att problemen skulle uppstå.

Min lösning var att gjuta en ny innersko (thermoliner) vilket gjordes i en butik med kunnig personal. Det kostade ca 1500 sek (på mountain air, verbier) men vilket resultat. Däremot såg jag sedan på Telemarktips.com om hur det fanns liknande innerskor för typ bara 5 usd med vilka man kan göra samma sak. Hör dig för vad som finns på de olika sidorna. Kanske har de en liknande innersko utan att du behöver skaffa t.ex en syner-g sko. Betänk också att skalet ofta kan hålla flera storlekar. Den storlek som ska passa din fot är innerskon som bara håller en (mina gara har strl. 27.5-28.5 t.ex.)

lycka till/samme

Härligt med så många svar!!

Men blir jag klokare utav det? jag har just fått ännu fler pjäxor att välja på. Det där med att baka pjäxorna i ugnen verkar intressant. Hur e storleken på energ jämfört med gara? Jag hoppade på en resa upp till stöten och det är nästa helg. Jag har lite skidabstinens nämligen. Där hade de bara crispi så jag får antagligen leva med dem i 4 dagar. Känns lite drygt att punga ut med 5000 i sthlm när man kan få dem för 1500:- billigare på nätet. funderar på att hyra denna säsongen och köpa till våren på rea.

Gara har jag hittat på alpint(sthlm) för 3800:-

Är 3000:- kr ett bra pris för Head monster im70 med rotefella z bindnigar. 15 dagar har de använts. Hur e den som telisskida?

Martin_einarsson; sa:
Hur e storleken på energ jämfört med gara?

Storleksmässigt så är det ingen skillnad, men lästmässigt kanske det är det?

Hur som haver så så skulle jag ha tagit mig en funderare eller två på valet av Gara, iom att det är en äldre modell som av någon väldigt konstig anledning bara har ett spänne på fotdelen men tre (två spännen + Power Strap) på bendelen ?!

Har för mig att det var en del diskussioner på TTips angående Gara och att den skulle "klämmas", men jag kan ha fel...men om du nu fungerar som hand i handske med Gara'n så är det bara att tuta och köra :)

/Anders B

Re: Chili

fafner; sa:
Nej jag skulle fundera på 7tm, G3 Targa, BD O2 och O3 (tyvärr otestade men ser grymt fina ut...)

Jo, jag har också gått över till 7tm nu. Men den är ju betydligt dyrare än chili på globetrotter, ~750:- mot ca 2200 för 7tm inklusive plattor (behövs kanske inte), skistopper och hälhöjare. Mina Chili höll flera säsonger, det enda som hände var att fjädrarna blev allt längre för varje gång jag klantade mig (ramlade rejält). Men det är klart, får man välja utan att behöva tänka på kostnaden skulle man ju inte ta Chili. En av de bättre telemarkåkarna jag känner kör med den bespottade Pitbull bindningen och älskar dom. Den kan man nog hitta riktigt billigt om man frågar på någon skidaffär (dom ligger troligen längst in på lagret sen några år...)

En utförligare beskrivning om hur man värmer thermo-innerskor finns här:
http://www.telemark-pyrenees.com/Fitting-Thermoflex-Liners.htm

Thermoinnersko rockar! På nyårets trip till Ramundberget var vi två av 8 som inte frös om tårna i -25, vi två som hade thermoinnerskor... Telemark-Pyrenees säljer thermoinnerskor löst till alla pjäxor för ~1000:-

Hej!!

Har lyckats hitta ett par scarpa T1 nu på stadium. Verkar passa mkt bra. Betalade 1990:- . De är svarta med lite gult på. Ska tydligen vara förra årets modell. Va det ett bra pris? nån som vill sälja ett par gamla telis skidor till mig? 175-180 ungefär.

Tack för all hjälp!!

Nu behöver jag bara skidor.

Min telisutrustning gick på 4624 kr totalt.

Scarpa T1 ( de svartgula, förmodar att det är förra säsongens då de som finns på Telemark Pyrenees är svarta och grå) 1999 + 126 i frakt Från Stadium Skärholmen. Skidor Rossigniol Bandit X1 (förra säsongens) inklusive Chilli bindningar och stavar på Stadium Forum Gallerian i Uppsala för 2500 pix.

Weeee!!!

Nu har jag testat mina nya grejor och det var verkligen svinkul. Har inte åkt tidigare men det var ganska enkelt att lära sig. Insåg fort att nyckeln var att våga nästan dumdristigt mycket. Jag gjorde några klockrena trippelkullerbyttor med efterförljande säl(glida på magen och samla snö innanför jackan). Men sista dagarna gick det hur bra som helst. Jag antar att man har en hel del nytta utav alla år på slalomskidor.

Mvh Martin

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg